3 396 873 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Medlem
· Västra götaland
· 16 inlägg
Efter att monterat min gamla bordsfräsjigg efter många år av förvaring tyckte jag lite väl mycket spån hamnade fel vid avfärsning av kanter. Dammsugaranslutning hade jag bara på anhållet som inte behövdes för detta jobb och anslutningen i fräsen gjorde ingen nytta. Kladdade lite i caden igår och detta stod i skrivaren i morse.
Inte testad än, skulle kanske gjort höjdjusteringen lite längre, eller så får jag bara kapa botten lite på övre täckdelen. Återstår att se om den fungerar. Med ny dammsugare ökade tydligen också kraven på att mer ska hamna i den.
Utskrivet helt utan stöd vilket syns på insidan av de överhängade delarna. Fungerar den som tänkt får jag kanske kosta på mig lite efterbearbetning.
Inte testad än, skulle kanske gjort höjdjusteringen lite längre, eller så får jag bara kapa botten lite på övre täckdelen. Återstår att se om den fungerar. Med ny dammsugare ökade tydligen också kraven på att mer ska hamna i den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Utskrivet helt utan stöd vilket syns på insidan av de överhängade delarna. Fungerar den som tänkt får jag kanske kosta på mig lite efterbearbetning.
Idag blev det lite dörrbygge, får tacka @findus42 för tips i tråden och värdefulla råd via PM. Tack för lånet av Dominon får jag dock rikta till en annan forummedlem som får vara anonym om han vill.
I mitt fall gjordes inga dekorprofiler men det känns som att den här metoden lätt kan skalas upp till det om man så vill. Min tid gick åt även utan sådana krusiduller! Får väl skylla på att jag måste städa undan en hel del för att kunna köra med justerbordet och ~2m långa ämnen. Förstås hade jag också fräst fram för lite material för spräjs så det blev till att sätta upp fräsbord och matarverk igen...
Det blev två fogar helt enligt findus metod och två fogar med lite annorlunda fog eftersom jag hade kittfals på ena sidan och 45-graders fasning på den andra.
I mitt fall gjordes inga dekorprofiler men det känns som att den här metoden lätt kan skalas upp till det om man så vill. Min tid gick åt även utan sådana krusiduller! Får väl skylla på att jag måste städa undan en hel del för att kunna köra med justerbordet och ~2m långa ämnen. Förstås hade jag också fräst fram för lite material för spräjs så det blev till att sätta upp fräsbord och matarverk igen...
Det blev två fogar helt enligt findus metod och två fogar med lite annorlunda fog eftersom jag hade kittfals på ena sidan och 45-graders fasning på den andra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En fas är också en profil .
Mvh Findus
PS.Roligt att du får det att fungera. När du kommer in i tänkandet kan du göra ramar med vilken profil som helst utan att det tar längre tid än med enkel fas. Du slipper investera i motprofiler. Verktyg till fräs är också dyrt. DS
Mvh Findus
PS.Roligt att du får det att fungera. När du kommer in i tänkandet kan du göra ramar med vilken profil som helst utan att det tar längre tid än med enkel fas. Du slipper investera i motprofiler. Verktyg till fräs är också dyrt. DS
Intressant. Var kan man få tag på en dylik? Skulle vilja få till något till min dewalt bordssåg.V vectrex skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
http://shop.easysystems.se/Shop/Lis...BVf4CsqXnY305mvfIViT569oLzrLHNU8aArnvEALw_wcBO Octavianus skrev:
Här, till exempel...
Över 6 meter lång och 47cm i diameter på grövsta stället. 40cm i diameter vid främre lagret och 28cm vid bakre.Immobil skrev:
Basen kom förbi och filmade våra improviserade metoder och lade ut på Facebook:
De delarna som skulle bli runda hade jag bilat först fyrkant sedan åttkant och sedan 16kant på normalt sätt så som man bilar en skeppsmast. Sedan svarvade vi spår till strax över rätt djup och så täljde jag ned ytorna mellan spåren med bandkniv. Därför blev det extremt litet trä som behövde svarvas bort.
Härifrån kommer min.O Octavianus skrev:
https://www.alucon.se/
För att vara exakt så är det denna profilen!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg