3 444 267 läst · 18 426 svar
3444k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tack. Verkar bra. Behöver man speciella skruvar, eller kan man köpa vilka vanliga M skruvar som helst med rätt diamter och trä i för att fästa saker i den? Skönt att kunna köpa lite vartefter man kommer på en sak man vill fästa.V vectrex skrev:
Såg filmen och kände att mitt lilla svarvprojekt med 20 ben kändes futtigt.H heimlaga skrev:Över 6 meter lång och 47cm i diameter på grövsta stället. 40cm i diameter vid främre lagret och 28cm vid bakre.
Basen kom förbi och filmade våra improviserade metoder och lade ut på Facebook:
[media]
De delarna som skulle bli runda hade jag bilat först fyrkant sedan åttkant och sedan 16kant på normalt sätt så som man bilar en skeppsmast. Sedan svarvade vi spår till strax över rätt djup och så täljde jag ned ytorna mellan spåren med bandkniv. Därför blev det extremt litet trä som behövde svarvas bort.
Du behöver speciella brickor med gängade hål för maskingänga, som de också säljer. Men troligen går det att slipa lite på en vanlig maskinskruv också.O Octavianus skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 605 inlägg
Köpte på mig en trefaskabel på loppis.
Den var billig så köpte den även om honan såg lite misstänkt ut.
Passade på att skriva isär den och kolla nu och mycket riktigt.
Men förutom kontakten verkar kabeln fin vid besiktning och mätning. Så blir att byta den.
Den var billig så köpte den även om honan såg lite misstänkt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att skriva isär den och kolla nu och mycket riktigt.
Logga in
Skapa konto
Men förutom kontakten verkar kabeln fin vid besiktning och mätning. Så blir att byta den.
Köpte en plåt häromdagen.
Grovkapade den med Lidl-plasman.
Kan berätta att 8mm klarar den inte riktigt...
Men, fick hjälp på jobbet att efterbearbeta öite med en större plasma.
Så när tid ges ska jag ge mig på att börja bygga ett svetsbord!
Logga in
Skapa konto
Grovkapade den med Lidl-plasman.
Kan berätta att 8mm klarar den inte riktigt...
Logga in
Skapa konto
Men, fick hjälp på jobbet att efterbearbeta öite med en större plasma.
Logga in
Skapa konto
Så när tid ges ska jag ge mig på att börja bygga ett svetsbord!
Akut behov av en vinkelslip idag. XL ligger närmast. Köpte deras lågpris. Ryobi. 700 spänn. Använder inte vinkelslip så ofta. Borde jag köpt Makita istället, som XL har? Är Ryobi ok?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Rantar runt med kortbågen. Är ett konstant rattande på vreden man börjar som bli sugen på en synergisk panel som förhoppningsvis sköter allt lite mer själv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snott ihop en liten apparat med en kamomkopplare så att skivputsen och bryn/polermaskinen får dela på en ny frekvensomriktare. Det är en 1.5 kw, så kör den faktiskt på 230 volt, det är ju korta driftstider också.
Logga in
Skapa konto
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 456 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 456 inlägg
Huggit vindfällen hela dagen i dag och i går. Såhär såg det ut i skogsskiftet efter stormen.
Av ungefär 55 stockträd som hade blåst omkull är det nu mindre än 10 kvar att reda upp och en stor del av veden är också kvistad och kapad. Efter många års paus tål ryggen skogsarbete med motorsåg igen. Hurra!
Fast jag kvistar en stor del med yxa för att få mer omväxlande rörelser i rygen.
.....och jag som borde acceptera realiteterna och anpassa mig till ett liv som sängpatient.... enligt vissa läkare......
I kväll vässte jag upp den gamla oxhyveln inför nya äventyr på Stundars.
Logga in
Skapa konto
Av ungefär 55 stockträd som hade blåst omkull är det nu mindre än 10 kvar att reda upp och en stor del av veden är också kvistad och kapad. Efter många års paus tål ryggen skogsarbete med motorsåg igen. Hurra!
Fast jag kvistar en stor del med yxa för att få mer omväxlande rörelser i rygen.
.....och jag som borde acceptera realiteterna och anpassa mig till ett liv som sängpatient.... enligt vissa läkare......
I kväll vässte jag upp den gamla oxhyveln inför nya äventyr på Stundars.
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 332 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 332 inlägg
Ensam hemma och vill fixa nya garageradiatorn. Den sitter väldigt otympligt till och jag har ingen lust att tömma den bara för att fixa det läckande termostathuset. Så vad gör man? En improviserad lyft förstås!
Ok, jag hade tänkt på detta en liten stund och förberedde i veckan genom att köpa blocken eftersom jag visste att jag skulle vara ensam i helgen och ha tid att fixa med detta.
Logga in
Skapa konto
Ok, jag hade tänkt på detta en liten stund och förberedde i veckan genom att köpa blocken eftersom jag visste att jag skulle vara ensam i helgen och ha tid att fixa med detta.