V vectrex skrev:
Härifrån kommer min.
[länk]

För att vara exakt så är det denna profilen!
Tack. Verkar bra. Behöver man speciella skruvar, eller kan man köpa vilka vanliga M skruvar som helst med rätt diamter och trä i för att fästa saker i den? Skönt att kunna köpa lite vartefter man kommer på en sak man vill fästa.

H heimlaga skrev:
Över 6 meter lång och 47cm i diameter på grövsta stället. 40cm i diameter vid främre lagret och 28cm vid bakre.

Basen kom förbi och filmade våra improviserade metoder och lade ut på Facebook:
[media]
De delarna som skulle bli runda hade jag bilat först fyrkant sedan åttkant och sedan 16kant på normalt sätt så som man bilar en skeppsmast. Sedan svarvade vi spår till strax över rätt djup och så täljde jag ned ytorna mellan spåren med bandkniv. Därför blev det extremt litet trä som behövde svarvas bort.
Såg filmen och kände att mitt lilla svarvprojekt med 20 ben kändes futtigt.

• Haha
saiter
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Tack. Verkar bra. Behöver man speciella skruvar, eller kan man köpa vilka vanliga M skruvar som helst med rätt diamter och trä i för att fästa saker i den? Skönt att kunna köpa lite vartefter man kommer på en sak man vill fästa.
Du behöver speciella brickor med gängade hål för maskingänga, som de också säljer. Men troligen går det att slipa lite på en vanlig maskinskruv också.

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Köpte på mig en trefaskabel på loppis.
Den var billig så köpte den även om honan såg lite misstänkt ut.
Närbild av en hand som håller en misstänkt trefaskabelshona med tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att skriva isär den och kolla nu och mycket riktigt.
Hand håller en öppnad trefaskontakt med synliga kablar och brända märken, i behov av utbyte.
Skapa konto

Men förutom kontakten verkar kabeln fin vid besiktning och mätning. Så blir att byta den.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Varmgång pga dålig kontakt mellan stiften i kontakten ser det ut som.

Svarvat lite smågrejer till ett inredningsprojekt.
Handgjorda träkoffernaglar och stöttor för hyllreling svarvade i naturträ ligger på arbetsbänk.
Skapa konto

Koffernaglar och små stöttor för hyllreling. Tanken är att ha ett organiskt helhetsintryck. Därför frihandssvarvning.
Mvh Findus

• Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Köpte en plåt häromdagen.

En stor plåt fastspänd på ett släpvagnsflak med verktyg i bakgrunden, redo för svetsbordstillverkning.
Skapa konto

Grovkapade den med Lidl-plasman.
Kan berätta att 8mm klarar den inte riktigt...
Grovkapad plåt med ojämn och rå skäryta står lutad mot en vit träställning.
Skapa konto

Men, fick hjälp på jobbet att efterbearbeta öite med en större plasma. :D
Två stycken grovkapade plåtar med hål, stående i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Så när tid ges ska jag ge mig på att börja bygga ett svetsbord!

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 9 till
  • Laddar…
Akut behov av en vinkelslip idag. XL ligger närmast. Köpte deras lågpris. Ryobi. 700 spänn. Använder inte vinkelslip så ofta. Borde jag köpt Makita istället, som XL har? Är Ryobi ok?

Rantar runt med kortbågen. Är ett konstant rattande på vreden man börjar som bli sugen på en synergisk panel som förhoppningsvis sköter allt lite mer själv. Svetsfogar på metallkonstruktion, närbild av svetsade rör och stålbalk.
Skapa konto
Närbelägen bild av en svetsad metalldetalj med fokus på svetsfogen mellan två stålplåtar.
Skapa konto
Metallkonstruktion med triangelformad stålförstärkning på en verkstadsbänk.
Skapa konto
Svetsfogar på metallkonstruktion, indikerar manuellt arbete före installation av synergisk panel.
Skapa konto
Svetsfogar på en metallkonstruktion som illustrerar manuellt svetsarbete.
Skapa konto

• Gilla
sirlongfellow och 13 till
  • Laddar…
Snott ihop en liten apparat med en kamomkopplare så att skivputsen och bryn/polermaskinen får dela på en ny frekvensomriktare. Det är en 1.5 kw, så kör den faktiskt på 230 volt, det är ju korta driftstider också.
Apparat med kamomkopplare och frekvensomriktare som kopplar skivputs och bryn/polermaskin.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Här, till exempel...
Riktigt bra priser, 6 m räcker ett tag... Fast man måste handla för minst 500 så då får man 12 m.... Har sparat länken. Tack

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Korvgubbe
Hennke85 Hennke85 skrev:
Mycket spån blir det också, någon som har tips på vad man kan hitta på med spånet?
Gynna mångfalden och bygg insektsholkar! Slå ihop en lagom dragig "fågelholk" utan själva ingångshålet, fyll den med spånet och sätt upp på lämpligt träd. Eller sälj dem till andra.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Huggit vindfällen hela dagen i dag och i går. Såhär såg det ut i skogsskiftet efter stormen.
En skogsscen efter storm med omkullblåsta träd och uppvälta rötter, några träd är kvar att städa upp.
Skapa konto

Av ungefär 55 stockträd som hade blåst omkull är det nu mindre än 10 kvar att reda upp och en stor del av veden är också kvistad och kapad. Efter många års paus tål ryggen skogsarbete med motorsåg igen. Hurra!
Fast jag kvistar en stor del med yxa för att få mer omväxlande rörelser i rygen.
.....och jag som borde acceptera realiteterna och anpassa mig till ett liv som sängpatient.... enligt vissa läkare......

I kväll vässte jag upp den gamla oxhyveln inför nya äventyr på Stundars.
En gammal oxhyvel i trä med tydliga bruksspår ligger på ett svart underlag, redo för nya snickeriprojekt.
Skapa konto

• Gilla
arasmus och 18 till
  • Laddar…
tommib
Ensam hemma och vill fixa nya garageradiatorn. Den sitter väldigt otympligt till och jag har ingen lust att tömma den bara för att fixa det läckande termostathuset. Så vad gör man? En improviserad lyft förstås!
Radiator hängande i remmar stöttade av ett block-och-tacklesystem i ett garage vid en vägg.
Skapa konto

Ok, jag hade tänkt på detta en liten stund och förberedde i veckan genom att köpa blocken eftersom jag visste att jag skulle vara ensam i helgen och ha tid att fixa med detta.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A
Överblivna träkantlister på ett ljust träbord efter byggprojekt, ca 70 cm i längd.
Skapa konto
Kantlistat 600 meter idag. Alla bitar klara ,överbliven list ca 70 cm. Ibland har man tur(y)

• Gilla
devizion och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.