Gjort lite mindre fix. Trimmat räcket och monterat lite belysning (hänger mellan masterna)
Träkonstruktion av ett skepp med trimmat räcke och synlig belysning monterad mellan två master, står på halmrullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Larre och 2 till
  • Laddar…
Jag har förberett ett trasigt segel för ena masten och har en idé hur jag ska få upp det men behöver köpa lite rep först. Har även material till ett andra segel men väntar för att se att jag får upp det första först.

Vitt segel ligger på pallar utomhus vid röd byggnad, förberett för att hissas upp på mast.
Skapa konto

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Har även hämtat en rutshkana som jag ska montera från översta nivån och ner mot skogen (vänster/babord sida). Tror dock att den är lite för kort för att räcka hela vägen ned till marken men tänkte bygga upp en liten jordhög som landningsområde. Jag kommer att ha den mot skogen för att det fortfarande ska se ut som ett skepp från andra sidan, för att den inte ska vara i solen hela dagen och för att trappan upp är på den sidan. Anledningen till att jag valt att ha den från högsta nivån är att det dels fungerar som stabilisator i sidled av skeppet och att den lägre nivån blir säker för mindre barn.

En metallrutshkana som ligger på marken bredvid en röd vägg och gräs, redo att installeras.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Idag när vi var uppe på skeppet såg vi en ödla som verkade gilla ratten. Intressant att klättra upp och se en ödla 20 cm från ögonen...
En ödla gömmer sig bakom skadat segel och klättrar nära ett trästyrt hjul på ett leksaksskepp.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag har funderat lite mer på rutschkanan och kommit fram till att jag nog bygger en liten plattform istället för jordhög. Tänkte gräva ner 4 stolpar och bygga platformen på. Blir lite som en brygga tänker jag. Borde bli lättare att anpassa höjd för rutschkanan då. Man kanske kan ändra platformshöjden efter åldern på barnen, göra rutschkanan brantare när de blir äldre.

Låter detta som en bra idé?

Tänk bara på att landningen är tillräckligt stor och mjuk för barn som trillar när de kommer ur rutschkanan. Man vill ju inte att de ska fortsätta med att falla ner för ytterligare en kant.

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Tänk bara på att landningen är tillräckligt stor och mjuk för barn som trillar när de kommer ur rutschkanan. Man vill ju inte att de ska fortsätta med att falla ner för ytterligare en kant.
Jag hoppas ju att man stannar i rutchkanan när man kommer ner och inte flyger ur den men beror ju såklart på hur brant den monteras. Jag ska tänka på detta. Tackar!

Har varit lite lugnt ett tag men har iaf borrat 4 hål för stolparna till bryggan. Får förhoppningvis i stolparna i morgon. Och ja de hamnade inte perfekt. Hoppas att hålen är tillräckligt mycket större än stolparna så att jag kan justera det.
Borrade hål i marken för bryggstolpar i grönområde, sett ovanifrån.
Skapa konto

Fick hjälp att kapa och placera stolparna i hålen. Kvar att rikta upp dom och fylla resten av hålen med grus och sen bygga själv platformen där rutschkanan ska sluta
Trästolpar uppsatta i hål i marken för ett pågående konstruktionsprojekt för utomhuslek.
Skapa konto

Fick till lutningen men det blev mer ett parallellogram än en kvadrat mellan stolparna men det spelar inte så stor roll egentligen då platformen blir smalare än avståndet mellan stolparna.
Fyra trästolpar i ojämn formation som liknar ett parallellogram på en gräsig yta.
Skapa konto

• Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort lite mer. Stommen på plattformen klar. Kommer inte att lägga trall på plattformen eller sätta fast den förrän jag fått rutschkanan på plats så är det iaf ganska lätt att ändra höjd och flytta runt på plattformen. Tanken är att rutschkanankommer ned någonstans mellan stolparna och att man går tillbaka upp mot skeppet på den smala landgången. Blir rep eller liknande som ledstång upp mot skeppet.
Ofärdig träplattform med stolpar i en trädgård, konstruerad som bas för en rutschkana, med en del av en träleksak i bakgrunden.
Skapa konto

Stommen till en träplattform för rutschkana under konstruktion, omgiven av grönska.
Skapa konto

Trästommen till en framtida lekplatsplattform med fyra vertikala stolpar och horisontella stöd, omgiven av grönska.
Skapa konto

• Gilla
Larre och 6 till
  • Laddar…
Riktigt kul projekt! Nu blir man sugen på att bygga nått till ungarna

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Nu har jag fått dit rutchkanan men vet inte riktigt vad jag tycker om lutningen. Ser skrämmande brant ut men ändå lutar sista biten uppåt vilket ju ger risk för att vatten blir stående där. Vad tycker ni, lämna/sänka/höja plattformen?
En blå rutchkana med brant lutning som går från en träplattform i en trädgård, omgiven av grönska.
Skapa konto

Ursäkta dålig bild i motljus

• Älska
Appendix
  • Laddar…
Lämna (eller höj om det känns för brant) och borra ett par dräneringshål på lägsta punkten.

Hur ser avslutet ut? Kan ju vara lämpligt att man inte kan fara vidare ut över kanten och ramla ned från plattformen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lämna (eller höj om det känns för brant) och borra ett par dräneringshål på lägsta punkten.

Hur ser avslutet ut? Kan ju vara lämpligt att man inte kan fara vidare ut över kanten och ramla ned från plattformen.
Vet inte om jag vill borra, är lite orolig att det kan bli vasst. Kanske går att göra hål på sidorna dock. Ska bli regn i morgon så kan se då om det blir vatten stående

Det är nog 60 cm plattfarm framför rutschkanan där man kommer ner. Blir ju dock mindre om jag höjer plattformen men ganska marginellt.

Jag funderar lite innan jag bestämmer mig. Får också se om jag får tag i någon frivillig att teståka. Risk att min äldsta inte vågar vara först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.