Hahaha ja den flaggan hade ju passat! Kul bygge annars, kommer nog uppskattas mycket.

D09 D09 skrev:
Hittat någon cool flagga att hissa upp? :)
Jag har hittat en bra flagga, 1.5 m lång så blir nog snyggt. Har dock inte material hemma för att festa den än

• Gilla
D09
  • Laddar…
Lite mer framsteg. Gjort en "dörr" och satt upp säckväv som beröringsskydd för stolparna, blev enklaste lösningen jag kunde hitta på.
Trästolpe insvept i säckväv på en nybyggd altan med trästaket och grönt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av en hörna av en trädäck med en öppningsbar dörr och säckväv som skydd på stolparna.
Skapa konto

• Gilla
Larre och 6 till
  • Laddar…
Köpte en del till en spinnrock som jag tänkte blir perfekt som ratt (75:). Förslag på behandling? Tänkte att olja blir bättre/snyggare än färg men vad tror ni?
Trädetalj från en spinnrock som är tänkt att användas som ratt, liggandes på ett betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Olja alla gånger!

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Nu har jag oljat och monterat "ratten". Fick hjälp av pappa att svetsa en specialbult. Blev riktigt snyggt tycker jag.

Nyoljad träroder (ratt) bredvid en specialsvetsad bult på träaltan.
Skapa konto

Person i blå tröja och orange keps monterar ett nyoljat trä-ratt på en lekstuga med repknyttning och träveranda i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fubar och 21 till
  • Laddar…
Flaggan är uppe. Inte den trevligaste upplevelsen att montera den. Får samla lite mod innan jag monterar belysning och segel...

Trädkoja med piratflagga på hög mast under blå himmel omgiven av grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Snyggt, men du hade ju kunnat nöja dig med att sätta i en skruvögla med flagglina igenom, så kunde småpiraterna själva hissa flaggan vid behov!

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
B b8q skrev:
Snyggt, men du hade ju kunnat nöja dig med att sätta i en skruvögla med flagglina igenom, så kunde småpiraterna själva hissa flaggan vid behov!
Det är sant men jag ville ha upp flaggan lite högre än stolpen så att jag kan montera segel i toppen av stolparna. Men det kan ju bli en ny flaggstång som är lite stadigare längre fram med bara en ögla i toppen. Nuvarande flaggstång är den sort som är gjord för att ha en flagga snett ut från fasaden så inte tillräckligt stabil för en ögla i toppen skulle jag tro

Riktigt tjusigt skepp. Vi har en enkel gammal träeka med en smal tallpinne som mast, som jag byggde en "hytt" till. Vi testade även göra ett enkelt segel av nån typ av tygdyk, men den blåste sönder ganska fort. Piratflaggan har dock suttit kvar ett par år.

C carlbanan skrev:
Riktigt tjusigt skepp. Vi har en enkel gammal träeka med en smal tallpinne som mast, som jag byggde en "hytt" till. Vi testade även göra ett enkelt segel av nån typ av tygdyk, men den blåste sönder ganska fort. Piratflaggan har dock suttit kvar ett par år.
Låter häftigt. Jag tänkte faktiskt göra segel som redan från början ser trasiga ut då det behövs mindre tyg och förhoppningen är att det ska se coolt ut.

Till nästa gång du ska klättra i masten:

atn1024_1629.jpg

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Till nästa gång du ska klättra i masten:

[bild]
Fick ju testa på det i lumpen så känns säkert säkrare än stege men känns inte som att de kommer att användas tillräckligt för att motivera ett inköp

Min minnesbild från när jag testade är att det var skitläskigt....

Bland bolagen som servar el och telenät har man brist på folk som har utbildning på stolpskor, det är ett kunnande som går ur tiden i takt med att mer grävs ner i backen...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Köpte en del till en spinnrock som jag tänkte blir perfekt som ratt (75:). Förslag på behandling? Tänkte att olja blir bättre/snyggare än färg men vad tror ni?
[bild]
Du kan behandla den med kreosot för att få hatarna att implodera :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Giraffens och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.