3 391 343 läst · 18 252 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Alltså egentligen borde jag svara "Absolut" på frågan, vi köpte sågen 2012 tror jag, för att ha som byggsåg för vår hus renovering.JLyck skrev:
Den har sedan dess slitit riktigt hårt med vanligt byggvirke och även mycket tryckt virke!
Men, nu har jag ju fått för mig att det är lite roligt med mera finsnickeri och då kanske det inte är den bästa sågen.
Jag hade nog lagt en del mera pengar och köpt en såg som är lite mera exakt i vinklar osv.
Sedan vet jag att många använder den här sågen till finsnickeri på youtube också, men jag hade lagt pengar på en bättre om det var ändamålet.
-Ja, jag är nöjd med den!
-Men, jag skulle gärna ha en "lite bättre". =)
De senaste kvällarna har jag pysslat lite med en kroklist till ett par krokar vi köpte för ett par månader sedan. Hittade en bit tvåstavs, massivt trägolv av ek i en kattvind som jag kapade av noten och sponten på med bordssågen, sticksågade och raspade ut konkava hörn för att sedan köra med ett lämpligt stål i fräsen runt formen. Det var första gången jag ens höll i en handöverfräs men det var riktigt roligt! Jag såg det mest som övning men det blev inte så tokigt heller efter ett par lager färg. Nu måste jag köpa mig en plan- och rikthyvel, en bandsåg, en pelarborr, en ordentlig justersåg, und so weiter...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Håller på med en batteri backup om vi får strömavbrott så kan man ladda mobilen en 15 gånger, ladda lite pannlampor osv.
Har en ctek batterysense för att köra interface så man ser batteri hälsa osv osv.
90% klar.
Blev väl i stort sett klar med denna som tagit längre tid än det borde pga att det lagts åt sidan för annat. Ska in med lite ventilation och någon bra lösning på förvaring till dyckertpicka, dyckert, luftpåfyllare m.m. Finns gott om ”luft” i lådan
Efter att mödosamt ha tillverkat ett lock till en tunna så såg jag fram emot att få igång cyklonavskiljaren till grovdammsugaren. Men icke. Under testkörning imploderade tunnan. Det är min andra behållare som smäller. Nu lägger jag det projektet på hyllan ytterligare en gång och fortsätter med sopkvast och att sprida damm omkring mig när jag skakar ur filterpåsen tills jag hittar tunna 3.0
Bygg en låda av någon byggskiva, jag har en i OSB som fungerar utmärkt. Det man får tänka på är att varken MDF eller OSB är lufttätt så man får pensla på ett lager lim eller färg som tätskikt.siggebo skrev:Efter att mödosamt ha tillverkat ett lock till en tunna så såg jag fram emot att få igång cyklonavskiljaren till grovdammsugaren. Men icke. Under testkörning imploderade tunnan. Det är min andra behållare som smäller. Nu lägger jag det projektet på hyllan ytterligare en gång och fortsätter med sopkvast och att sprida damm omkring mig när jag skakar ur filterpåsen tills jag hittar tunna 3.0
siggebo skrev:Efter att mödosamt ha tillverkat ett lock till en tunna så såg jag fram emot att få igång cyklonavskiljaren till grovdammsugaren. Men icke. Under testkörning imploderade tunnan. Det är min andra behållare som smäller. Nu lägger jag det projektet på hyllan ytterligare en gång och fortsätter med sopkvast och att sprida damm omkring mig när jag skakar ur filterpåsen tills jag hittar tunna 3.0
Borde inte en sån här fungera?
https://www.ikaros.net/sv/iks/platfat-60-liter-lost-lock
Städar vidare i källaren. Alla burkar med diverse skruvar och annat jox ska bort. Innehållet sorteras till sina rätta platser. I en burk så dyker den upp. En liten, rektangulär hårdmetallbit med en rilla i. Den kunde lätt ha försvunnit med diverse skrot. Men jag känner igen den. Reservdelen till mig gamla AEG ergomax.
När jag började renovera huset för 10 år sedan så var det första som hände att borrmaskinen fastnade i slagläge. Brickan som så att säga hindrar slaget hade spruckit. Jag beställde en ny som reservdel men lyckades omgående slarva bort den. Ergomaxen blev degraderad till vispdragare. En förbannat högljudd vispdragare. Hålsågar och stora träborrar fick dras med batterimaskinen istället, vilket gick hårt åt den.
Men nu är maskinen lagad. Kanske inte som ny. Många hinkar murbruk, kakelfix osv i slagläge har väll inte varit det bästa för resten av mekaniken. Men det är i alla fall inte permanent slag längre.
När jag började renovera huset för 10 år sedan så var det första som hände att borrmaskinen fastnade i slagläge. Brickan som så att säga hindrar slaget hade spruckit. Jag beställde en ny som reservdel men lyckades omgående slarva bort den. Ergomaxen blev degraderad till vispdragare. En förbannat högljudd vispdragare. Hålsågar och stora träborrar fick dras med batterimaskinen istället, vilket gick hårt åt den.
Men nu är maskinen lagad. Kanske inte som ny. Många hinkar murbruk, kakelfix osv i slagläge har väll inte varit det bästa för resten av mekaniken. Men det är i alla fall inte permanent slag längre.
Logga in
Skapa konto
Har själv en likadan och den är riktigt bra även om jag inte använt den på flera år. Den har också fått blanda en hel flytspackel och dyligt. Det kanske är läge att plocka fram den ur gömmorna och putsa upp den.