Vädret här är egentligen totalt otjänligt just nu, men en sak passar det bra till: Verktygsvård. Allra helst som min slipsten står utomhus.
En grov slipsten monterad utomhus täckt av snö, med olika verktyg på en träpall framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kort efter att jag köpt huset så var jag på en auktion i grannbyn. Där hittade jag en rejäl slipsten till det överkomliga priset 50kr. Jag baxade hem åbäket och ställde den i trädgården. En gubbe som kände den gubbe som tidigare bodde i huset kom förbi när jag stod och skärpte en yxa. "Så du fick Mulles slipsten på köpet med huset", sa han. Nä, sa jag. Men han stod på sig att det var just den slipstenen. Tydligen hade husets förra innevånares maskiner hamnat på auktionen jag varit på. Synd att ingen frågade mig först. Det hade sparat en del jobb. Gubben hade tydligen gott om maskiner i en lada han hyrde alldeles här i närheten.

Stenen är egentligen för grov och för ojämn för annat än yxor och moraknivar eller för att ta bort rejäla skador ur hyvelstål och stämjärn. Men tills jag hittar en tormek till vettigt pris så får den duga. Mer jobb med brynet efteråt bara. Verktygsskärpning är för mig bara ett nödvändigt ont och inte ett intresse i sig, så jag är nöjd med att grejerna funkar. Finishen är av sekundär betydelse.
Verktyg som moraknivar och stämjärn utspridda på en träpall i snön som en del av verktygsvård.
Skapa konto

Otrolig skillnad i hårdhet på Bahco och Stanlystämjärnen respektive noname hyvlstålet från Classe och stålet ur hyveln från Hellstedts.

• Gilla
Turee och 4 till
  • Laddar…
Fin slipsten. Se till att få den under tak!
Det är oerhört mycket lättare att slipa bra på en grövre sten med större diameter än på en liten finkornig. Sedan kan man bryna bort slipspåren.
Om du svarvar stenen med vinkelslipmaskin och bygger ett enkelt remskydd så blir den där överlägsen allt som Tormek någon gång har tillverkat.

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Och jag har fått lära mig att dra skruvarna lämpligt hårt så får spåren peka var de vill. Skall man ha spåren i linje blir de ojämt hårt åtdragna och då minskar hållfastheten.

Fast i Jonmos fall duger det bra så som han har gjort det!
Alltså man får ju göra det rätt: skruva i skruven, notera hur spåret står, sen backa ut den och vrida den så att man när man skruvar in den andra gången får spåren där man vill.

T
Inte bara idag, men senaste dagarna..

Byggt en blåtandshögtalare till köket, främst med CNC-fräsen :)
Med front i ek och själva lådan är MDF som lackats matt vit. Genomfrostad 4mm akryl bakom fronten som är belyst med led-strip från insidan.

Ett par 4"-högtalare från Julas fyndlåda, en 2x50w blåtandsförstärkare från ebay, och en 12V adapter från "bra å ha lådan".

Handbyggd blåtandshögtalare med ekfront, belyst akryl och vita MDF-sidor står på fönsterbräda.
Skapa konto

Egenbyggd blåtandshögtalare med ekfront, ingraverad text "Thrullan" och blå LED-belysning underifrån.
Skapa konto

Högkvalitativ detalj av hemgjord blåtandshögtalare med belyst blå LED-strip bakom genomfrostad akryl och ekfront.
Skapa konto

Hand håller en hemgjord högtalarpanel med två 4-tums högtalare och en blåtandsförstärkarmodul, monterat på en ekfront.
Skapa konto

Handgjord blåtandshögtalare under konstruktion med främre panel i ek och vitlackerad MDF-kropp.
Skapa konto

• Gilla
sir_daniel och 33 till
  • Laddar…
Jag har fått klart väggpanelen och fått upp smygar i min blivande snickarbod! För mer detaljer se min tråd!
Nyinstallerat fönster med vita smygar på en vägg klädd med ljus träpanel i en snickarbod.
Skapa konto
Nybyggd snickarbod med träpanel på väggarna, två fönster och verktyg inklusive en kapmaskin.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
Städat!
Arbetsbänk i verkstad med spån och verktyg, verktygstavla med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
faf och 2 till
  • Laddar…
Ett stökigt arbetsrum med en gammal träsnickarbänk och verktyg upphängda på en perforerad vägg.
Skapa konto

Jag har svetsat ihop en bricka och en inre lagerbana till ett hjullager för att göra "dimples" i tunnplåt... Med olika storlekar på hylsan kan man göra två olika dimensioner...

• Svetsad bricka och inre lagerbana ovanpå tunnplåt med dimple, verktyg för olika storlekar till höger.
    Skapa konto
  • Svetsad bricka och lagerbana brevid hål i plåt för att skapa "dimples", med två storlekar på hylsan.
    Skapa konto
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Inte bara idag, men senaste dagarna..

Byggt en blåtandshögtalare till köket, främst med CNC-fräsen :)
Med front i ek och själva lådan är MDF som lackats matt vit. Genomfrostad 4mm akryl bakom fronten som är belyst med led-strip från insidan.

Ett par 4"-högtalare från Julas fyndlåda, en 2x50w blåtandsförstärkare från ebay, och en 12V adapter från "bra å ha lådan".

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kan man få lite mer info?
Är lådan beräknad på något sätt?
Är det en dayton audio förstärkare?
Går det att poppa på lite, eller är det bara för bakgrundslyssning?
Vad driver du den med? Edit: hur kraftig adapter alltså.
Finns det tid/ork för en riktig byggtråd? Jag tror att intresset finns i alla fall.

T
Lostmoose Lostmoose skrev:
Kan man få lite mer info?
Är lådan beräknad på något sätt?
Är det en dayton audio förstärkare?
Går det att poppa på lite, eller är det bara för bakgrundslyssning?
Vad driver du den med? Edit: hur kraftig adapter alltså.
Finns det tid/ork för en riktig byggtråd? Jag tror att intresset finns i alla fall.
Lådan är inte beräknad, har ingen data på högtalarna att räkna på, så har bara gjort en låda som kändes behändig storleksmässigt för där den ska stå, till alla audiofilers förskräckelse såklart ;)
Det är inte en dayton, du ser den på en av bilderna, en billig kina-historia som visst va på 2x25w, inte 50 som jag skrev :)
Finns lite mer info om den här https://m.banggood.com/TDA7492P-50W...ceiver-Digital-Amplifier-Board-p-1003047.html

Den är byggd endast för bakgrundslyssnande, så den går absolut i te att jämflra med en Sonos eller annan motsvarande.

Drivs med en =12V 4A LED trafo jag hade liggandes.

Hade jag byggt den mer seriös med mer noga utvalda komponenter hade jag gärna gjort en tråd om den, men det får bli till nästa bygge, detta va bara ett snabbt hopplock av grejer jag hade liggandes hemma :)

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Första kurstillfället. Sjukt kul. Nya skor och för stor flanell på. Shit va dålig jag är. :)
Person som håller en lärobok om bågsvetsning med synliga nya skor.
Skapa konto

Börjar starkt med att fucka upp det mesta.
Svetsutrustning och verktyg på ett arbetsbord indikerar nybörjarsvetsning med svetsade metallstycken.
Skapa konto

3 h senare kan jag åtminstone slå en båge på ett nytt sätt.
Svetsövningar med blåsta metallstycken och svetstillbehör på en arbetsbänk.
Skapa konto

Ser redan fram emot arbetsprovet om 7 veckor!

• Gilla
-druvan och 9 till
  • Laddar…
Plockat isär förgasaren till snöslungan, den var inte så skitig men flera o-ringar och packningar var helt sluta. Körde den igenom ultraljudsrengöraren men den var som sagt ganska ren. Tror jag bör få igång den utan ett reparationskitt, behöver nya o-ringar bara.

Jm78LUWg.jpg

JRLA6sxg.jpg

Tömde tanken också och det finns beläggningar i botten. Får väl plocka av den och rensa den. Vad rensar man en bensintank med?

ullberg
Lidl (åtminstone de svenska butikerna) har/hade nyligen ett o-ringsset som kanske kunde vara en bra investering om du inte redan har ett lager.

Om du vill kan jag gärna skicka de du behöver (om de nu ingår i mitt set) för att hjälpa en Toro-kompis :)

/U

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag kom just tillbaka från en shoppingrunda och har nu ett ganska komplett sett med o-ringar från finska Motonet. Jag vet jag borde ha något från förr men lyckades inte hitta dom heller.

Kul, jag var också och hämtade ut ett set o-ringar:) och lite annat.
Från Amazon.de totalt ca 30 euro.
Ett paket med O-ringar i olika storlekar bredvid en klämspänningsverktygslåda, båda inköpta från Amazon.de.
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.