3 435 405 läst · 18 387 svar
3435k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vädret här är egentligen totalt otjänligt just nu, men en sak passar det bra till: Verktygsvård. Allra helst som min slipsten står utomhus.
Kort efter att jag köpt huset så var jag på en auktion i grannbyn. Där hittade jag en rejäl slipsten till det överkomliga priset 50kr. Jag baxade hem åbäket och ställde den i trädgården. En gubbe som kände den gubbe som tidigare bodde i huset kom förbi när jag stod och skärpte en yxa. "Så du fick Mulles slipsten på köpet med huset", sa han. Nä, sa jag. Men han stod på sig att det var just den slipstenen. Tydligen hade husets förra innevånares maskiner hamnat på auktionen jag varit på. Synd att ingen frågade mig först. Det hade sparat en del jobb. Gubben hade tydligen gott om maskiner i en lada han hyrde alldeles här i närheten.
Stenen är egentligen för grov och för ojämn för annat än yxor och moraknivar eller för att ta bort rejäla skador ur hyvelstål och stämjärn. Men tills jag hittar en tormek till vettigt pris så får den duga. Mer jobb med brynet efteråt bara. Verktygsskärpning är för mig bara ett nödvändigt ont och inte ett intresse i sig, så jag är nöjd med att grejerna funkar. Finishen är av sekundär betydelse.
Otrolig skillnad i hårdhet på Bahco och Stanlystämjärnen respektive noname hyvlstålet från Classe och stålet ur hyveln från Hellstedts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort efter att jag köpt huset så var jag på en auktion i grannbyn. Där hittade jag en rejäl slipsten till det överkomliga priset 50kr. Jag baxade hem åbäket och ställde den i trädgården. En gubbe som kände den gubbe som tidigare bodde i huset kom förbi när jag stod och skärpte en yxa. "Så du fick Mulles slipsten på köpet med huset", sa han. Nä, sa jag. Men han stod på sig att det var just den slipstenen. Tydligen hade husets förra innevånares maskiner hamnat på auktionen jag varit på. Synd att ingen frågade mig först. Det hade sparat en del jobb. Gubben hade tydligen gott om maskiner i en lada han hyrde alldeles här i närheten.
Stenen är egentligen för grov och för ojämn för annat än yxor och moraknivar eller för att ta bort rejäla skador ur hyvelstål och stämjärn. Men tills jag hittar en tormek till vettigt pris så får den duga. Mer jobb med brynet efteråt bara. Verktygsskärpning är för mig bara ett nödvändigt ont och inte ett intresse i sig, så jag är nöjd med att grejerna funkar. Finishen är av sekundär betydelse.
Logga in
Skapa konto
Otrolig skillnad i hårdhet på Bahco och Stanlystämjärnen respektive noname hyvlstålet från Classe och stålet ur hyveln från Hellstedts.
Fin slipsten. Se till att få den under tak!
Det är oerhört mycket lättare att slipa bra på en grövre sten med större diameter än på en liten finkornig. Sedan kan man bryna bort slipspåren.
Om du svarvar stenen med vinkelslipmaskin och bygger ett enkelt remskydd så blir den där överlägsen allt som Tormek någon gång har tillverkat.
Det är oerhört mycket lättare att slipa bra på en grövre sten med större diameter än på en liten finkornig. Sedan kan man bryna bort slipspåren.
Om du svarvar stenen med vinkelslipmaskin och bygger ett enkelt remskydd så blir den där överlägsen allt som Tormek någon gång har tillverkat.
Alltså man får ju göra det rätt: skruva i skruven, notera hur spåret står, sen backa ut den och vrida den så att man när man skruvar in den andra gången får spåren där man vill.H heimlaga skrev:
Inte bara idag, men senaste dagarna..
Byggt en blåtandshögtalare till köket, främst med CNC-fräsen
Med front i ek och själva lådan är MDF som lackats matt vit. Genomfrostad 4mm akryl bakom fronten som är belyst med led-strip från insidan.
Ett par 4"-högtalare från Julas fyndlåda, en 2x50w blåtandsförstärkare från ebay, och en 12V adapter från "bra å ha lådan".
Med front i ek och själva lådan är MDF som lackats matt vit. Genomfrostad 4mm akryl bakom fronten som är belyst med led-strip från insidan.
Ett par 4"-högtalare från Julas fyndlåda, en 2x50w blåtandsförstärkare från ebay, och en 12V adapter från "bra å ha lådan".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 598 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 598 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 283 inlägg
Jag har svetsat ihop en bricka och en inre lagerbana till ett hjullager för att göra "dimples" i tunnplåt... Med olika storlekar på hylsan kan man göra två olika dimensioner...
Kan man få lite mer info?T Thullen skrev:Inte bara idag, men senaste dagarna..
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Är lådan beräknad på något sätt?
Är det en dayton audio förstärkare?
Går det att poppa på lite, eller är det bara för bakgrundslyssning?
Vad driver du den med? Edit: hur kraftig adapter alltså.
Finns det tid/ork för en riktig byggtråd? Jag tror att intresset finns i alla fall.
Lådan är inte beräknad, har ingen data på högtalarna att räkna på, så har bara gjort en låda som kändes behändig storleksmässigt för där den ska stå, till alla audiofilers förskräckelse såklartLostmoose skrev:Kan man få lite mer info?
Är lådan beräknad på något sätt?
Är det en dayton audio förstärkare?
Går det att poppa på lite, eller är det bara för bakgrundslyssning?
Vad driver du den med? Edit: hur kraftig adapter alltså.
Finns det tid/ork för en riktig byggtråd? Jag tror att intresset finns i alla fall.
Det är inte en dayton, du ser den på en av bilderna, en billig kina-historia som visst va på 2x25w, inte 50 som jag skrev
Finns lite mer info om den här https://m.banggood.com/TDA7492P-50W...ceiver-Digital-Amplifier-Board-p-1003047.html
Den är byggd endast för bakgrundslyssnande, så den går absolut i te att jämflra med en Sonos eller annan motsvarande.
Drivs med en =12V 4A LED trafo jag hade liggandes.
Hade jag byggt den mer seriös med mer noga utvalda komponenter hade jag gärna gjort en tråd om den, men det får bli till nästa bygge, detta va bara ett snabbt hopplock av grejer jag hade liggandes hemma
Första kurstillfället. Sjukt kul. Nya skor och för stor flanell på. Shit va dålig jag är.
Börjar starkt med att fucka upp det mesta.
3 h senare kan jag åtminstone slå en båge på ett nytt sätt.
Ser redan fram emot arbetsprovet om 7 veckor!
Logga in
Skapa konto
Börjar starkt med att fucka upp det mesta.
Logga in
Skapa konto
3 h senare kan jag åtminstone slå en båge på ett nytt sätt.
Logga in
Skapa konto
Ser redan fram emot arbetsprovet om 7 veckor!
Plockat isär förgasaren till snöslungan, den var inte så skitig men flera o-ringar och packningar var helt sluta. Körde den igenom ultraljudsrengöraren men den var som sagt ganska ren. Tror jag bör få igång den utan ett reparationskitt, behöver nya o-ringar bara.
Tömde tanken också och det finns beläggningar i botten. Får väl plocka av den och rensa den. Vad rensar man en bensintank med?
Tömde tanken också och det finns beläggningar i botten. Får väl plocka av den och rensa den. Vad rensar man en bensintank med?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Lidl (åtminstone de svenska butikerna) har/hade nyligen ett o-ringsset som kanske kunde vara en bra investering om du inte redan har ett lager.
Om du vill kan jag gärna skicka de du behöver (om de nu ingår i mitt set) för att hjälpa en Toro-kompis
/U
Om du vill kan jag gärna skicka de du behöver (om de nu ingår i mitt set) för att hjälpa en Toro-kompis
/U