83 744 läst · 194 svar
84k läst
194 svar
Mitt bygge av snickarbod
Sådär fick jag i mitt garage innan jag skaffade ventilation. Då upphörde de o även kondens på rutor försvannV vectrex skrev:Kan detta verkligen vara normalt? Något fel på låskistan? Verkar hursomhelst vara en rejäl köldbrygga just där.
[bild]
Enbart på låsdelen det blir kondens på detta sätt. Jag har visserligen ingen ventilation än men dock avfuktare och loggar RH och temperatur kontinuerligt. Senaste veckorna har temperaturen legat kring 19-20 och RH kring 40%. Utomhustemperaturen har senaste dygnet legat på ett par minusgrader.
Nja. Men någon kondens på rutor har jag inte eller någon annanstans heller. Som jag skrev ligger temperaturen där inne på ca 19 grader och RH kring 40% vilket ger en daggpunkt på ca 5 grader. Jag tror mer det är en effekt av dessa "moderna" låscylindrar. Jag har mailat låsbutiken där jag köpte behören och ställt samma fråga.S shomakie skrev:
Jo, det förstår jag också. Men problemet är ju att det är en sådan köldbrygga. Jag vill inte behöva ha samma daggpunkt inne som ute bara för att bli av med detta problemet. Är det -20 ute (inte så vanligt visserligen) så vill jag inte behöva ha 5% RH inne i boden. Trä torkar sönder vid så låg luftfuktighet.S shomakie skrev:
Ja, det verkar säljas "frostbrickor" separat för att bli av med detta problemet. Märkligt att man inte får med dem, det är ju uppenbart ett problem med dessa nya "inbrottssäkra" låscylindrar.richardtenggren skrev:
https://www.laskompaniet.se/product/frostbricka-till-cylinder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Det följer med till Dorma, bytte till det vid inflytt, men jag har ett nytt Assa liggande till vår nya dörr. Så kanske får återanvända Dormas eller beställa jag med.V vectrex skrev:
Snyggt bygge!
Ett tips för att slippa kondens är att rita av distansen/låset på lite umderlagsfoam (sånt man har under laminatgolv). Sen är det bara att klippa ut det och göra några hål.
Gjorde så när jag hade samma problem. Funkade perfekt.
Ett tips för att slippa kondens är att rita av distansen/låset på lite umderlagsfoam (sånt man har under laminatgolv). Sen är det bara att klippa ut det och göra några hål.
Gjorde så när jag hade samma problem. Funkade perfekt.
Väggpanel, check!
Smygar av överbliven väggpanel, check!
Till och frånluftsventilation, nästan check! (saknar ett frånluftdon och ett ytterväggsgaller)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Smygar av överbliven väggpanel, check!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till och frånluftsventilation, nästan check! (saknar ett frånluftdon och ett ytterväggsgaller)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Haha, jo. Finns ju en anledning att det kallas ekonomigolv. Men jag tycker det är charmigt i en snickarbod. Hade först tänkt vitmåla allt men nu blir det "bara" vitvax följt av hårdvaxolja för att få det lite ljusare och för att motverka den gulnande effekten över tid.Immobil skrev:
Har följt tråden sen början, mycket bra jobbat Längtar tills sambon går med på att sälja lägenheten och köpa hus ist så man kan få en ordentlig snickarbod!
Vet inte om du nämnt det men vad använder du för infästning för panelen? Skruv, spik eller dyckert?
Vet inte om du nämnt det men vad använder du för infästning för panelen? Skruv, spik eller dyckert?