Immobil Immobil skrev:
Den löser problemet, du slipper se kvistarna och det blir ljust och fint.
Hoppas det. Kollade dock på Jotun spärrgrund o där tar de upp ett gulning ändock kan inträffa. Lite märkligt

S Skärkarln skrev:
Hoppas det. Kollade dock på Jotun spärrgrund o där tar de upp ett gulning ändock kan inträffa. Lite märkligt
När jag sist skulle köpa schellac för kvistlackning så försökte de sälja på mig något som enl innehållsförteckningen var utspätt trälim. Priset låg högre än för lim så jag köpte lim och spädde själv. Funkade fint.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
När jag sist skulle köpa schellac för kvistlackning så försökte de sälja på mig något som enl innehållsförteckningen var utspätt trälim. Priset låg högre än för lim så jag köpte lim och spädde själv. Funkade fint.

Aha. Smart!

Ja lim funkar bra som kvistlack. Men vad har allt detta att göra med min snickarbod? ;)

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ja lim funkar bra som kvistlack. Men vad har allt detta att göra med min snickarbod? ;)
Har inte Daniel_N meddelat dig?

Nästa seminarium heter ju "Vi kvistlackar allt vi kommer åt i vectrex snickarbod"

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag fick en intressant idé till din spånsugsstyrning, en klappsensor skulle väl vara något utöver det vanliga ;)

[länk]
Nu börjar vi snacka! Tack för lite mer On Topic!

Tvivlar dock på att det funkar så bra att stänga av, med tanke på hur högt spånsugen låter.

• Gilla
axel_n och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nu börjar vi snacka! Tack för lite mer On Topic!

Tvivlar dock på att det funkar så bra att stänga av, med tanke på hur högt spånsugen låter.
Hade vart spännande att knacka laxstjärtar med stämjärn..eller spika..
På-av-på :)

K
Riktigt fin snickarbod du har byggt och intressant tråd vad har du för uppvärmning? är det luftvärmepump man ser på en bild?

K Krille_90_ skrev:
Riktigt fin snickarbod du har byggt och intressant tråd vad har du för uppvärmning? är det luftvärmepump man ser på en bild?
Nej någon luftvärmepump har jag inte. Förberedde med eldragning för att ha det men än så länge är det bara ett oljefyllt elelement på 1250W. Jag håller 19 grader året om och det drar väldigt lite el. Inte mätt men årsförbrukningen för hela huset har inte förändrats så det märks. Ligger runt 13000kWh per år fortfarande.

K
V vectrex skrev:
Nej någon luftvärmepump har jag inte. Förberedde med eldragning för att ha det men än så länge är det bara ett oljefyllt elelement på 1250W. Jag håller 19 grader året om och det drar väldigt lite el. Inte mätt men årsförbrukningen för hela huset har inte förändrats så det märks. Ligger runt 13000kWh per år fortfarande.

okej ja de va ju låg förbrukning riktigt fin snickarbod

V vectrex skrev:
Tack. Ja, jag får göra en shop tour så småningom. Men det blir nog 2020 i så fall!
Pss ;-)

K Krille_90_ skrev:
okej ja de va ju låg förbrukning riktigt fin snickarbod
Nu fattar jag vad du såg. Det är utedelen till en luftvärmepump på en av bilderna utifrån ovan. Men innedelen till den luftvärmepumpen sitter inne i bostadshuset och inte i snickarboden.

H
Snyggt bygge!
Vill du dela med dig vad boden till slut kostade?

H Haget skrev:
Snyggt bygge!
Vill du dela med dig vad boden till slut kostade?
Har missat din fråga.

Jag vet faktiskt inte säkert. Men skulle gissa att det landade runt 125 000kr. Det är dock bara för själva huset, maskinerna och verktygen är minst lika mycket till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.