84 122 läst · 194 svar
84k läst
194 svar
Mitt bygge av snickarbod
Bygget går vidare. Börjar se slutet i tunneln nu.
Jag har behandlat all panel först med Osmo 3188 snö, dekorvax och sedan ett avslutande lager med Osmo 3041 natur hårdvaxolja. Allt för att få ett ljusare intryck och motverka den gulnande effekten hos furun.
Efter detta så monterade jag foder och taklister. Har fortfarande lite kvar med detta kring entrén.
Därefter blev det storstädning och sedan golvslipning. Slipade med Bosch stenpapper på min excenterslip men betongen var verkligen stenhård. Kändes inte som jag gjorde något alls. Enligt säljaren av epoxifärgen jag köpt så skulle detta ändå räcka. Vi får se.
Därefter golvmålning med Nils Malmgrens 2 komponents epoxifärg.
Förberedelser
Första lagret på:
Andra lagret på:
Färdiga slutresultatet:
Jag har behandlat all panel först med Osmo 3188 snö, dekorvax och sedan ett avslutande lager med Osmo 3041 natur hårdvaxolja. Allt för att få ett ljusare intryck och motverka den gulnande effekten hos furun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Efter detta så monterade jag foder och taklister. Har fortfarande lite kvar med detta kring entrén.
Logga in
Skapa konto
Därefter blev det storstädning och sedan golvslipning. Slipade med Bosch stenpapper på min excenterslip men betongen var verkligen stenhård. Kändes inte som jag gjorde något alls. Enligt säljaren av epoxifärgen jag köpt så skulle detta ändå räcka. Vi får se.
Logga in
Skapa konto
Därefter golvmålning med Nils Malmgrens 2 komponents epoxifärg.
Förberedelser
Logga in
Skapa konto
Första lagret på:
Logga in
Skapa konto
Andra lagret på:
Logga in
Skapa konto
Färdiga slutresultatet:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Galet snyggt med epoxi. Vad kostade det per kvm?
Lite svårt att ange kvadratmeterpris eftersom man måste köpa hela burkar. Jag betalade 1350kr för epoxin men jag hade kunna måla minst 10 kvadratmeter större med den satsen. Det är ju inte som vanlig färg heller så det går att spara på ett enkelt sätt.G Grim Pedersen skrev:
Sen tillkommer det lite rollers, penslar och färgvispar, allt måste kastas efteråt, går inte att göra rent (eller är åtminstone väldigt svårt och giftigt).
Förstår hur du tänker och jag var skeptisk också i början. Vem vill ha en fjällstuga från 80-talet liksom?FredrikR skrev:
Men fördelarna överväger utseendet. Nu kan jag skruva upp tunga saker var som helst. Och med Osmofieringen så tycker jag också det blev riktigt snyggt. Nästan så jag skulle kunna tänkt mig det inne i huset. I en snickarbod så passar det också med trä på väggarna!
Möjligt men dessa är nedtorkade golvbrädor som ska ha 6-8% enligt paketet. Jag slog inte ihop dem helt med flit, dels för att jag gillar detta utseende bättre och dels därför att jag nog inte kommer hålla 20 grader där inne året om. Snarare 16-17.N Noseone skrev:
Snickarboden är så gott som färdig på insidan. Saknas golvlister och några foder kring ena fönstret och ytterdörren. Har påbörjat inredningen av boden vilket tar rätt mycket tid. De tunga maskinerna är nu inflyttade och jag har påbörjat dragning av spånrör mm.
Några färska bilder:
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2187.jpg
Några färska bilder:
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2187.jpg
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
Sjukt snyggt. Lite för städat för min smakV vectrex skrev:Snickarboden är så gott som färdig på insidan. Saknas golvlister och några foder kring ena fönstret och ytterdörren. Har påbörjat inredningen av boden vilket tar rätt mycket tid. De tunga maskinerna är nu inflyttade och jag har påbörjat dragning av spånrör mm.
Några färska bilder:
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2187.jpg
Saknar bara en rejäl hyvelbänk!
Snyggt värre. Hur stor är golvytan?V vectrex skrev:Snickarboden är så gott som färdig på insidan. Saknas golvlister och några foder kring ena fönstret och ytterdörren. Har påbörjat inredningen av boden vilket tar rätt mycket tid. De tunga maskinerna är nu inflyttade och jag har påbörjat dragning av spånrör mm.
Några färska bilder:
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2187.jpg
Då måste du ha tunna väggar! Attefallaren får ju vara 25 kvm, och jag antar att du inte har ett runt hus (vilket vore maximalt utnyttjande av yta i förhållande till väggar), så låt oss anta att det är kvadratiskt (5x5 m). Dina väggar upptar då en sammanlagd längd på 5x4 = 20m, och fördelar du ut den enda kvadratmetern väggyta på den längden, så får du en väggtjocklek på ca 5 cm.V vectrex skrev:
Sjukt snyggt. Riktigt avundsjukV vectrex skrev:Snickarboden är så gott som färdig på insidan. Saknas golvlister och några foder kring ena fönstret och ytterdörren. Har påbörjat inredningen av boden vilket tar rätt mycket tid. De tunga maskinerna är nu inflyttade och jag har påbörjat dragning av spånrör mm.
Några färska bilder:
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2187.jpg