83 727 läst · 194 svar
84k läst
194 svar
Mitt bygge av snickarbod
Ok, Väggarna är rätt mycket tjockare än så. Och det är troligen inte mer än 23 kvadratmeter på insidan. Sen tror jag iofs att yttermåttet är minst 25,5 kvadratmeter. Plattan var 25 ganska exakt men väggarna hänger utanför en del.B b8q skrev:Då måste du ha tunna väggar! Attefallaren får ju vara 25 kvm, och jag antar att du inte har ett runt hus (vilket vore maximalt utnyttjande av yta i förhållande till väggar), så låt oss anta att det är kvadratiskt (5x5 m). Dina väggar upptar då en sammanlagd längd på 5x4 = 20m, och fördelar du ut den enda kvadratmetern väggyta på den längden, så får du en väggtjocklek på ca 5 cm.
Påbörjat sista delen av panelen på utsidan! Har ju inte gjort något alls på utsidan sen november. Vädret är betydligt trevligare för denna typ av aktivitet nu.
Satt fönsterplåtar!
Satt all resterande läkt och börjat spika panel!
Satt fönsterplåtar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Satt all resterande läkt och börjat spika panel!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fått lite mer tid och ork och gjort klart hela boden nu lagom till semestern. Det enda som återstår nu är ett lager färg till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej. Även om de mot förmodan mäter en gång till så skulle det ligga inom felmarginalen.V vectrex skrev:Denna känns bra! Grunden kontrollmätt av kommunens ”GIS enhet”.
[bild]
Någon som vet om det ska mätas igen när huset är klart? Jag tolkar mitt startbesked som att det inte ska det men jag vet inte säkert. Finns en risk att huset blir 25,2 kvadratmeter lite beroende på exakt hur jag ställer väggarna och exakt hur jag gör med spikreglar. Är de så nitiska?
Nu har jag plöjt igenom hela tråden. Grymt snygg och man blir ju helt klart sugen på att bygga en dedikerad snickarbod själv.
Nu väntar vi bara på Vectrex shop tour 2019 ;-)
Nu väntar vi bara på Vectrex shop tour 2019 ;-)
Tack. Ja, jag får göra en shop tour så småningom. Men det blir nog 2020 i så fall!R Robin Wahlman skrev:
Har glömt att uppdatera tråden, men huset målades klart i slutet av juli och är sedan dess 100% färdigt. Dock är jag inte helt klar med rördragningen på insidan (har snickrat flera roliga möbelprojekt istället, det är ju så mycket roligare ) så får avvakta en shop-tour tills jag är det!
Nu en fråga till er som kan trä och snickarbodar:
jag har klämt upp plywood på väggar och tak och tänkte måla allt vitt. Tänkte ta ”vanlig väggfärg” men fått rådet att den är avsedd för puts, gips, tapet och liknande underlag men inte lämpligt på trä. Vad säger sakkunskapen? Jag antar att jag behöver kvistlack eller motsvarande i vilket fall som helst?
jag har klämt upp plywood på väggar och tak och tänkte måla allt vitt. Tänkte ta ”vanlig väggfärg” men fått rådet att den är avsedd för puts, gips, tapet och liknande underlag men inte lämpligt på trä. Vad säger sakkunskapen? Jag antar att jag behöver kvistlack eller motsvarande i vilket fall som helst?
Måla plywood blir ju inte särskilt snyggt om vi pratar vanlig konstruktionsplywood? Jag antar att du inte är ute efter ett perfekt resultat i så fall (för det blir det inte).S Skärkarln skrev:Nu en fråga till er som kan trä och snickarbodar:
Mitt råd. Vill du ha plywood på väggarna så låt bli att måla den. Vill du ha vita släta väggar så skruvar du gips utanpå plywooden, spacklar och målar sedan denna.
Men självklart fungerar det att måla plywood med vanlig väggfärg om du vill det, Trästrukturen, kvisthål, skivskarvar och skruvar kommer ju synas rakt igenom färgen dock. Men det kommer det göra oavsett vilken färg du använder. Eventuellt blöder även kvistarna igenom efter en viss tid men jag är lite osäker på huruvida det blir så eftersom de individuella faneren är rätt tunna. Jag hade inte bemödat mig med att kvistlacka konstruktionsplywood hursomhelst.
ja det är ju ingen altartavla jag gör utan en rough verkstad som jag dock vill ha ljus. Plyfan är slät med kvistar men utan kvisthål så det duger bra åt mig. Tycker vanlig väggfärg borde duga men fick som sagt rådet att det inte funkade på trä????V vectrex skrev:Måla plywood blir ju inte särskilt snyggt om vi pratar vanlig konstruktionsplywood? Jag antar att du inte är ute efter ett perfekt resultat i så fall (för det blir det inte).
Mitt råd. Vill du ha plywood på väggarna så låt bli att måla den. Vill du ha vita släta väggar så skruvar du gips utanpå plywooden, spacklar och målar sedan denna.
Men självklart fungerar det att måla plywood med vanlig väggfärg om du vill det, Trästrukturen, kvisthål, skivskarvar och skruvar kommer ju synas rakt igenom färgen dock. Men det kommer det göra oavsett vilken färg du använder. Eventuellt blöder även kvistarna igenom efter en viss tid men jag är lite osäker på huruvida det blir så eftersom de individuella faneren är rätt tunna. Jag hade inte bemödat mig med att kvistlacka konstruktionsplywood hursomhelst.