Campar Campar skrev:
Har fått för mig att jag behöver ett fräsbord... ;)
Inte riktigt klart och ju mer man tittar på Youtube och byggahus, ju mer att utveckla kommer man på.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Nöjd med sågen?
 
JLyck JLyck skrev:
Nöjd med sågen?
Alltså egentligen borde jag svara "Absolut" på frågan, vi köpte sågen 2012 tror jag, för att ha som byggsåg för vår hus renovering.
Den har sedan dess slitit riktigt hårt med vanligt byggvirke och även mycket tryckt virke!

Men, nu har jag ju fått för mig att det är lite roligt med mera finsnickeri och då kanske det inte är den bästa sågen.
Jag hade nog lagt en del mera pengar och köpt en såg som är lite mera exakt i vinklar osv.
Sedan vet jag att många använder den här sågen till finsnickeri på youtube också, men jag hade lagt pengar på en bättre om det var ändamålet.

-Ja, jag är nöjd med den!
-Men, jag skulle gärna ha en "lite bättre". =)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
De senaste kvällarna har jag pysslat lite med en kroklist till ett par krokar vi köpte för ett par månader sedan. Hittade en bit tvåstavs, massivt trägolv av ek i en kattvind som jag kapade av noten och sponten på med bordssågen, sticksågade och raspade ut konkava hörn för att sedan köra med ett lämpligt stål i fräsen runt formen. Det var första gången jag ens höll i en handöverfräs men det var riktigt roligt! Jag såg det mest som övning men det blev inte så tokigt heller efter ett par lager färg. Nu måste jag köpa mig en plan- och rikthyvel, en bandsåg, en pelarborr, en ordentlig justersåg, und so weiter...
Handöverfräs på en träplank fastspänd på arbetsbänk bland snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kroklist av massivt ekgolv med frästa konkava hörn och profilerade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör-det-själv-projekt med en målad kroklist, träbit, verktyg och målarutrustning utspridda på en tidningsbelagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY-projekt med en vitmålad kroklist, verktyg och målartillbehör utspridda på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kroklist av ek monterad på grön vägg, med tre metallkrokar och en elektrisk kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kroklist av tvåstavs ek monterad på grön vägg med två hängande jackor och en svart bänk nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 21 till
  • Laddar…
Fått tummen ur och satte på sista bordsförlägningen.. Arbetsbänk med verktyg och den sista bordsförlägningen monterad i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Monterat aluminiumprofil 4016 med 8 mm tspår från Alucon. Funkar perfekt med tvingarna! Underlaget orelaterat. Satt den på sidan av arbetsbänk, mft-style.
Aluminiumprofil med t-spår fastklämd vid sidan av arbetsbänk, stabilizeerad med tving och träbit ovanpå ölburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Monterat aluminiumprofil 4016 med 8 mm tspår från Alucon. Funkar perfekt med tvingarna! Underlaget orelaterat. Satt den på sidan av arbetsbänk, mft-style.
[bild]
Pris på den? Letar något liknande till min arbetsbänk.
 
Svart batteripack med logotyp, placerad på betonggolv med synliga skor i övre bildkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteri backup-system under konstruktion med två batterier och ledningar i en svart låda, 90% färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation av en säkringshållare med anslutna kablar, en del av en batteribackup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En CTEK Battery Sense ansluten till ett batteri, del av ett backup-system för att ladda elektronik vid strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en batteribackup med en på-och-av strömbrytare, kablar och en suddig etikett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteribackup med flera kopplade batterier och kablar i en svart låda, nästan klar för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller på med en batteri backup om vi får strömavbrott så kan man ladda mobilen en 15 gånger, ladda lite pannlampor osv.

Har en ctek batterysense för att köra interface så man ser batteri hälsa osv osv.

90% klar.
 
  • Gilla
Willewonka och 8 till
  • Laddar…
Blev väl i stort sett klar med denna som tagit längre tid än det borde pga att det lagts åt sidan för annat. Ska in med lite ventilation och någon bra lösning på förvaring till dyckertpicka, dyckert, luftpåfyllare m.m. Finns gott om ”luft” i lådan
 
  • Blå verktygslåda med röda spakar och inbyggd elektronik framför en verktygstavla och verktyg på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 6 till
  • Laddar…
Efter att mödosamt ha tillverkat ett lock till en tunna så såg jag fram emot att få igång cyklonavskiljaren till grovdammsugaren. Men icke. Under testkörning imploderade tunnan. Det är min andra behållare som smäller. Nu lägger jag det projektet på hyllan ytterligare en gång och fortsätter med sopkvast och att sprida damm omkring mig när jag skakar ur filterpåsen tills jag hittar tunna 3.0
 
siggebo siggebo skrev:
Efter att mödosamt ha tillverkat ett lock till en tunna så såg jag fram emot att få igång cyklonavskiljaren till grovdammsugaren. Men icke. Under testkörning imploderade tunnan. Det är min andra behållare som smäller. Nu lägger jag det projektet på hyllan ytterligare en gång och fortsätter med sopkvast och att sprida damm omkring mig när jag skakar ur filterpåsen tills jag hittar tunna 3.0
Bygg en låda av någon byggskiva, jag har en i OSB som fungerar utmärkt. Det man får tänka på är att varken MDF eller OSB är lufttätt så man får pensla på ett lager lim eller färg som tätskikt.
 
siggebo siggebo skrev:
Efter att mödosamt ha tillverkat ett lock till en tunna så såg jag fram emot att få igång cyklonavskiljaren till grovdammsugaren. Men icke. Under testkörning imploderade tunnan. Det är min andra behållare som smäller. Nu lägger jag det projektet på hyllan ytterligare en gång och fortsätter med sopkvast och att sprida damm omkring mig när jag skakar ur filterpåsen tills jag hittar tunna 3.0

Borde inte en sån här fungera?
https://www.ikaros.net/sv/iks/platfat-60-liter-lost-lock
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Har en timme i verkstaden. Ägnar den åt measure once, cut twice.
Mätverktyg och metallram i verkstad indikerar mätning och sågning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Städar vidare i källaren. Alla burkar med diverse skruvar och annat jox ska bort. Innehållet sorteras till sina rätta platser. I en burk så dyker den upp. En liten, rektangulär hårdmetallbit med en rilla i. Den kunde lätt ha försvunnit med diverse skrot. Men jag känner igen den. Reservdelen till mig gamla AEG ergomax.

När jag började renovera huset för 10 år sedan så var det första som hände att borrmaskinen fastnade i slagläge. Brickan som så att säga hindrar slaget hade spruckit. Jag beställde en ny som reservdel men lyckades omgående slarva bort den. Ergomaxen blev degraderad till vispdragare. En förbannat högljudd vispdragare. Hålsågar och stora träborrar fick dras med batterimaskinen istället, vilket gick hårt åt den.

Men nu är maskinen lagad. Kanske inte som ny. Många hinkar murbruk, kakelfix osv i slagläge har väll inte varit det bästa för resten av mekaniken. Men det är i alla fall inte permanent slag längre.
Nedmonterad gammal AEG Ergomax borrmaskin på ett arbetsbord med öppen mekanism och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sirlongfellow och 9 till
  • Laddar…
Har själv en likadan och den är riktigt bra även om jag inte använt den på flera år. Den har också fått blanda en hel flytspackel och dyligt. Det kanske är läge att plocka fram den ur gömmorna och putsa upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.