jonmo jonmo skrev:
Hyvlat 2 cm från hemgjorda skafferidörren för att den ska passa. Var ganska jobbigt.
Det föll inte dig in att såga, säg, 18 mm, och sedan hyvla 2 mm?
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det föll inte dig in att såga, säg, 18 mm, och sedan hyvla 2 mm?
Jo, men var inte så sugen på att såga 9 mm på varje långsida för hand. Hyveln inställd på skrubb fixade biffen bra. En gång räcker dock.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Ett litet tips: Man läser snabbare och mer med bildperception om man skriver med gemena bokstäver. Man får snabbare överblick om vad som finns i lådorna.
Som jämförelse:
MAN LÄSER SNABBARE OCH MED MER BILDPERCEPTION OM MAN SKRIVER MED GEMENA BOKSTÄVER. MAN FÅR SNABBARE ÖVERBLICK OM VAD SOM FINNS I LÅDORNA.
Njae, vet inte riktigt om jag håller med dig. Du har definitivt rätt om det gäller en hel mening eller ett stycke men för enstaka ord upplever inte jag det så.
 
  • Gilla
-druvan
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, vet inte riktigt om jag håller med dig. Du har definitivt rätt om det gäller en hel mening eller ett stycke men för enstaka ord upplever inte jag det så.
Det stämmer, enstaka ord blir tydligare med versaler. Allra bäst är att använda en antikva vars seriffer förstärker ordbilden.

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, vet inte riktigt om jag håller med dig. Du har definitivt rätt om det gäller en hel mening eller ett stycke men för enstaka ord upplever inte jag det så.
Ja, hur du och dina medarbetare upplever det är naturligtvis det viktigaste. Om jag vill hitta ett speciellt ord i en mängd av andra ord föredrar jag gemena bokstäver. Gärna i olika färger som kan beteckna grupper av olika slag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, hur du och dina medarbetare upplever det är naturligtvis det viktigaste. Om jag vill hitta ett speciellt ord i en mängd av andra ord föredrar jag gemena bokstäver. Gärna i olika färger som kan beteckna grupper av olika slag.
Alltså, nu är ju inte detta ett ambulerande tivoli;) utan ett synnerligen fantasilöst snickeri där godkända färger är olika nyanser av grått, vitt och svart.

Uppmärkningen är inte för mig själv, jag vet exakt var varje pinal finns, men den är förhoppningsvis till nytta för anställda/inhyrda/praktikanter etc som inte vet exakt var man ska leta.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ett litet tips: Man läser snabbare och mer med bildperception om man skriver med gemena bokstäver. Man får snabbare överblick om vad som finns i lådorna.
Som jämförelse:
MAN LÄSER SNABBARE OCH MED MER BILDPERCEPTION OM MAN SKRIVER MED GEMENA BOKSTÄVER. MAN FÅR SNABBARE ÖVERBLICK OM VAD SOM FINNS I LÅDORNA.
JaG fATtAr INgeNtInG. DaniEL hAR jU sKRiViT mEd StORa boKsTävER? eLLer tIPseT vaR iNTe TILl DAniEl?

Haha. Ja just det, gemener är ju SMÅ bokstäver. Hahahaha. Sicken sopa jag är:crysmile::crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mattiasp och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Alltså, nu är ju inte detta ett ambulerande tivoli;) utan ett synnerligen fantasilöst snickeri där godkända färger är olika nyanser av grått, vitt och svart....
Jag förstår dig. Du lär dig sakta men säkert, och jag vet vem som inspirerar dig. Snart kommer även du bli bländad av att det är för ljust i snickeriet, eller påstå att det inte får vara för rent och prydligt, för då ser det ut som om man inte jobbar där.
 
  • Haha
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Under bältet din ingenjör!
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Har sågat fram några glas/muggunderlägg från spill efter bygget av ändträskärbräda. Operationen kändes väl lite hårig men det gick gick bra och utan dramatik. Provade att lacka två av dem med AquaZar men jag är inte helt nöjd med finishen. Det känns som att det blev snyggare med olja men då känns det som att det inte blir ett alltför bra skydd mot borden. Tips på finish mottages tacksamt, det känns som att 90% av allt jag snickrat har fått täckfärg.... ;)

Hantverkade träunderlägg i ändträdesign klämda i en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda glasunderlägg i trä bredvid en burk AquaZar lack och en pensel på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Jag sågade lite teak för båtens inredning, plankan blev 3mm för lång *pucko* nåväl...tog Kapexen och fimpade 3mm...spillet blev 3-2,5=0,5...
Teakplanka på en vit yta med spår av sågning där 0,5 mm av längden kapats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar min Kapex
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Har fått för mig att jag behöver ett fräsbord... ;)
Inte riktigt klart och ju mer man tittar på Youtube och byggahus, ju mer att utveckla kommer man på.
Ett pågående bygge av ett fräsbord med inbyggda spår och fästanordningar, monterat på en Bosch PTS 10 sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hemmabyggt fräsbord med en monterad fräs och tydlig BOSCH-logotyp, under utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort fräsbord med monterad överfräs och kopplad dammsugaradapter under arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett underkonstruktionsfräsbord med en fastklämd linjal, som visar mätning på en snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Selven och 12 till
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Har fått för mig att jag behöver ett fräsbord... ;)
Inte riktigt klart och ju mer man tittar på Youtube och byggahus, ju mer att utveckla kommer man på.
[bild] [bild] [bild] [bild]
EXAKT det där borde jag ju också bygga (har samma såg tom). Orkar du berätta hur du byggde framkanten där anhållet sitter?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
EXAKT det där borde jag ju också bygga (har samma såg tom). Orkar du berätta hur du byggde framkanten där anhållet sitter?
Framkanten är bara en bit mdf med ett fräst spår.
Allt är byggt i 18mm mdf.
Även den andra biten som ligger på skenorna är 18mm mdf som jag fräst en spår i och sedan "schimsat" till rätt höjd.

Hoppas dessa bilder förklarar lite mera.

Närbild på en fräst 18mm mdf-platta med spår, schimsad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mdf-framkant med fräst spår och en shimsad mdf-bit på skenor, arbetsbänk med mätverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräst spår i MDF-skiva på bord med överhandsfräs och guide i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Campar Campar skrev:
Framkanten är bara en bit mdf med ett fräst spår.
Allt är byggt i 18mm mdf.
Även den andra biten som ligger på skenorna är 18mm mdf som jag fräst en spår i och sedan "schimsat" till rätt höjd.

Hoppas dessa bilder förklarar lite mera.
Förklarar alldeles ypperligt, stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.