tommib
Frustrator Frustrator skrev:
Ännu en dag med vab...och som alla vet så är en vab-dag utan att man påbörjat ett projekt en misslyckad vab-dag. (Kraven är att projektet inte ska vara nödvändigt, helst helt oprioriterat av ens respektive, och ska inte gå att slutföra på en dag utan bli stående)
[bild] [bild]
Givetvis! Det bästa är också om det fanns ett flertal högprioriterade projekt som redan var stående.

• Gilla
beqen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Givetvis! Det bästa är också om det fanns ett flertal högprioriterade projekt som redan var stående.
Check!
Lite orolig för att jag trots allt skulle bli klar fixade jag lite i verkstan också..

• Gilla
tommib
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Vad har du själv gjort för att jordbävningssäkra ditt badrum? :rolleyes:
Ingenting får jag skamset erkänna. Men eftersom jag inte kan svetsa har jag övervägt att sluta använda det helt. Blästra sig lite till jul bara... :D

//Ronnie

• Gilla
  • Haha
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Vi ska gå på rally:geek:
Utrustning för rally förberedd på golv inklusive motorsåg, tidskrift, verktyg och matlagningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ingenting får jag skamset erkänna. Men eftersom jag inte kan svetsa har jag övervägt att sluta använda det helt. Blästra sig lite till jul bara... :D

//Ronnie
What?!? Trodde du byggde verkstan för att kunna börja jordbävningssäkra hemmet?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

//Ronnie
Om du nu promt inte vill lära dig svetsa går det säkert att lösa mha väl armerad betong :D(y)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om du nu promt inte vill lära dig svetsa går det säkert att lösa mha väl armerad betong :D(y)
Nita..... ni glömde det gamla pålitliga alternativet. Nitad stålkonstruktion:

• Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Ännu en dag med vab...och som alla vet så är en vab-dag utan att man påbörjat ett projekt en misslyckad vab-dag. (Kraven är att projektet inte ska vara nödvändigt, helst helt oprioriterat av ens respektive, och ska inte gå att slutföra på en dag utan bli stående)
[bild] [bild]
Jag gjorde bort mig totalt när jag vabbade sist då, jag slutförde ett nödvändigt projekt som hade hög prio hos frugan...
Nåja, tanten blev nöjd och svärfar fick hitta på något nytt att gnälla om så alla nöjda och glada:rofl:

T Tykon skrev:
Jag gjorde bort mig totalt när jag vabbade sist då, jag slutförde ett nödvändigt projekt som hade hög prio hos frugan...
Nåja, tanten blev nöjd och svärfar fick hitta på något nytt att gnälla om så alla nöjda och glada:rofl:
Ajajaj, då kommer det förväntas att du åstadkommer något varje gång du vabbar. .

T Tykon skrev:
Låter svärfadern såhär?
;)

H heimlaga skrev:
Fin slipsten. Se till att få den under tak!
Det är oerhört mycket lättare att slipa bra på en grövre sten med större diameter än på en liten finkornig. Sedan kan man bryna bort slipspåren.
Om du svarvar stenen med vinkelslipmaskin och bygger ett enkelt remskydd så blir den där överlägsen allt som Tormek någon gång har tillverkat.
Nja, jag håller med om att en tormek aldrig kan ersätta denna stenen för större skador eller grövre verktyg. Men som ett steg på vägen mellan denna stenen och att bryna för hand så önskar jag mig ibland en tormek eller annan maskin där det är lättare att hålla skivan cylindrisk. Jag står också ofta med ett stämjärn i handen och undrar om det jag ska välja att börja med bryne direkt eller ta slipstenen först. Slipstenen tar utan tvekan alla skador fortare, men ger lätt en lite konkav egg, som kan ta tid att rätta till på brynet sedan. Men att börja ta skador direkt på brynet är inte heller kul.

På jobbet slipar jag hårdmetall på diamantskivor i moderna CNC-maskiner. Där är livet så enkelt. Alla maskiner har en skärpenhet som skärper skivorna perfekta cylindriska med en kiselkabid- eller aluminiumoxid-skiva. (För den som undrar hur det går till så handlar det i det fallet om att skärpskivan, som egentligen är mjukare än slipskivan, bryter sönder bindemedlet i skivan istället för att ge sig på diamanterna. Diamant är förstås hårdare än kiselkarbid, men bindemedel som bakelit är å andra sidan mjukare.) Men jag vet betydligt mer om moderna diamantskivor än flera hundra år gammal slipteknik på sandsten.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nita..... ni glömde det gamla pålitliga alternativet. Nitad stålkonstruktion:
[media]
Nåja, har redan slutat duscha... känner att min gamla popnittång inte räcker så långt på Richterskalan.
Nåväl, läggdags sedan länge, farväl alla forumkamrater om storskalvet kommer i natt.

Om inte rockar vi vidare i morgon!!! :D
//Ronnie

Heimlaga: Jag förstod nog inte ens hälften av texten, svärfar pratar så jag förstår men det är inte säkert att jag lyssnar:rofl:

Frustrator: Det är inget som bekommer mig, jag vabbar för barn och inte för byggnad:D
Dessutom var grabben med så jag skyllde allt på honom efteråt, att han gjorde klart alltså.

• Gilla
Solidwork och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Nja, jag håller med om att en tormek aldrig kan ersätta denna stenen för större skador eller grövre verktyg. Men som ett steg på vägen mellan denna stenen och att bryna för hand så önskar jag mig ibland en tormek eller annan maskin där det är lättare att hålla skivan cylindrisk. Jag står också ofta med ett stämjärn i handen och undrar om det jag ska välja att börja med bryne direkt eller ta slipstenen först. Slipstenen tar utan tvekan alla skador fortare, men ger lätt en lite konkav egg, som kan ta tid att rätta till på brynet sedan. Men att börja ta skador direkt på brynet är inte heller kul.
Själv ser jag ingen orsak att rätta till en konkav egg om det inte är en yxa det gäller som jag har läst ska ha rak eller konvex egg av nån orsak. Konkav egg verkar som den har fått oförtjänt dåligt rykte på nätet, en observation jag gjort iaf. men bra till knivar, hyvelbett, stämjärn osv. Lätta att bryna upp igen för hand.

kulle
[bild] [bild]
vad har du gjort, kapat upp reglar så dom inte ska vara så långa ? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.