3 435 685 läst · 18 387 svar
3436k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nej, inte konkav på det hållet. En slipskiva med stor radie ger naturligtvis en mindre konkav slipfas än en skiva med mindre radie. Så på det hållet vinner den stora skivan stort.DennisCA skrev:Själv ser jag ingen orsak att rätta till en konkav egg om det inte är en yxa det gäller som jag har läst ska ha rak eller konvex egg av nån orsak. Konkav egg verkar som den har fått oförtjänt dåligt rykte på nätet, en observation jag gjort iaf. men bra till knivar, hyvelbett, stämjärn osv. Lätta att bryna upp igen för hand.
Problemet med en stor skiva är att hålla den cylindrisk. Alla slipskivor brukar i längden ha en tendens att bli lite svagt tunnformiga, alltså ha en lite större diameter på mitten än ut åt kanterna. Det beror naturligtvis på vad man slipar på dom. Slipar man bara på mitten så blir det så klart en grop där, men vid lite blandad slipning, speciellt av saker som bara går att slipa ute på kanterna så slits kanterna mera. En stor skiva håller formen längre än en liten, men den är också motsvarande svårare att skärpa till rätt form igen.
Slipar man ett hyvelstål eller ett stämjärn på en sten som ser ut som en tunna så blir det ju en motsvarande grop i mitten av stålet. Det var på det hållet jag menade att stämjärnen blir konkava.
Nåväl, jag jobbar på att bygga en skärpapparat till slipstenen. Måste bara leta upp en lämplig skärpskiva och lämpliga skärpparametrar för en sandsten. Vad är det för bindemedel i en sådan egentligen? Heimlaga skrev något om vinkelslip. Vore intressant att få veta mer om det.
Nu har du visserligen redan en stor fin slipsten men annars är bandslip ett bra alternativ (som också är mer andvändbart till annat). Har aldrig ångrat att jag gjorde mig av med Kiruna-slipen. Systemet med 1) Bandslip (endast mycket trasiga eggar) -> 2) Diamantbrynen -> 3) Stropp fungerar till allt jag stött på (har dock aldrig slipat svärd).PNO skrev:Nej, inte konkav på det hållet. En slipskiva med stor radie ger naturligtvis en mindre konkav slipfas än en skiva med mindre radie. Så på det hållet vinner den stora skivan stort.
Problemet med en stor skiva är att hålla den cylindrisk. Alla slipskivor brukar i längden ha en tendens att bli lite svagt tunnformiga, alltså ha en lite större diameter på mitten än ut åt kanterna. Det beror naturligtvis på vad man slipar på dom. Slipar man bara på mitten så blir det så klart en grop där, men vid lite blandad slipning, speciellt av saker som bara går att slipa ute på kanterna så slits kanterna mera. En stor skiva håller formen längre än en liten, men den är också motsvarande svårare att skärpa till rätt form igen.
Slipar man ett hyvelstål eller ett stämjärn på en sten som ser ut som en tunna så blir det ju en motsvarande grop i mitten av stålet. Det var på det hållet jag menade att stämjärnen blir konkava.
Nåväl, jag jobbar på att bygga en skärpapparat till slipstenen. Måste bara leta upp en lämplig skärpskiva och lämpliga skärpparametrar för en sandsten. Vad är det för bindemedel i en sådan egentligen? Heimlaga skrev något om vinkelslip. Vore intressant att få veta mer om det.
Jag tror en vinkelslip med diamantskiva snabbt får fason på din sten. Avrivare finns annars på biltema för en hundralapp.
Ignorera detta, jag läste fel...PNO skrev:
Jag håller med, det är dåligt som du beskriver det. Jag fixade min sandsten med biltema avrivare.
Det gör ingenting att slipfasen blir konkav. Destu enklare är det att bryna då brynet bara behöver ta på ytterkanterna av slipfasen. Man skall inte behöva rätta till någonting med brynet bara ta bort råeggen och litet slipspår.PNO skrev:Nja, jag håller med om att en tormek aldrig kan ersätta denna stenen för större skador eller grövre verktyg. Men som ett steg på vägen mellan denna stenen och att bryna för hand så önskar jag mig ibland en tormek eller annan maskin där det är lättare att hålla skivan cylindrisk. Jag står också ofta med ett stämjärn i handen och undrar om det jag ska välja att börja med bryne direkt eller ta slipstenen först. Slipstenen tar utan tvekan alla skador fortare, men ger lätt en lite konkav egg, som kan ta tid att rätta till på brynet sedan. Men att börja ta skador direkt på brynet är inte heller kul.
På jobbet slipar jag hårdmetall på diamantskivor i moderna CNC-maskiner. Där är livet så enkelt. Alla maskiner har en skärpenhet som skärper skivorna perfekta cylindriska med en kiselkabid- eller aluminiumoxid-skiva. (För den som undrar hur det går till så handlar det i det fallet om att skärpskivan, som egentligen är mjukare än slipskivan, bryter sönder bindemedlet i skivan istället för att ge sig på diamanterna. Diamant är förstås hårdare än kiselkarbid, men bindemedel som bakelit är å andra sidan mjukare.) Men jag vet betydligt mer om moderna diamantskivor än flera hundra år gammal slipteknik på sandsten.
Om du inte kan gå direkt till brynet har du sannolikt för fint bryne.
Så länge du sprider slipandet ditt jämt över bredden på stenen och svarvar den litet med vinkelslipmaskin ibland skall inte rundheten vara något problem.
Jag tror att det handlar mest om att du är van att tänka digitalt och nu slipar du analogt. Du skulle behöva en halvtimmes undervisning så skulle det gå galant efter det.
Jag tycker att min stora grova slipsten är bättre än en Tormek även för små verktyg. Utom möjligen bildsniderijärnen som den är för agressiv till.
Jag slipar en del verktyg på bandslipmaskin men det går inte att slipa snickaryxor och täljknivar och svarvstål och skölpjärn med fullgott resultat på bandslipmaskin. Det blir fel form på slipfasen. Grövre verktyg som skogshuggaryxor går bra. Hyvelbett och stämjärn går ganska bra.
Satt ihop förgasaren på snöslungan igen med nya o-ringar och allting ser ut att funka som det ska...
Vid återmonteringen har jag tappat länkarmen mellan gasreglaget och förgasaren. OK bockar en ny av TIG tråd...
Men sen får hela gasreglaget något fel, will inte röra sig fram och tillbaka med spaken, lämnar i en position. Det är en fjäder som ska puffa tillbaka den till startpositionen och utan den så lämnar den i ett läge och återställs inte... Förstår inte varför spaken inte direkt kunde styra reglaget, varför ha en fjäder och komplicera mekanismen såhär...
Skulle ta bort reglaget för inspektion men nu stöter jag på tum-muttrar och jag har inga tumhylsor. Irriterande men jag lär förstå i USA är det vanligt att stöta på tum och metriska komponenter i samma maskin.
Vid återmonteringen har jag tappat länkarmen mellan gasreglaget och förgasaren. OK bockar en ny av TIG tråd...
Men sen får hela gasreglaget något fel, will inte röra sig fram och tillbaka med spaken, lämnar i en position. Det är en fjäder som ska puffa tillbaka den till startpositionen och utan den så lämnar den i ett läge och återställs inte... Förstår inte varför spaken inte direkt kunde styra reglaget, varför ha en fjäder och komplicera mekanismen såhär...
Skulle ta bort reglaget för inspektion men nu stöter jag på tum-muttrar och jag har inga tumhylsor. Irriterande men jag lär förstå i USA är det vanligt att stöta på tum och metriska komponenter i samma maskin.
Varför inte? Gissar att det beror på vilken typ av bandslip som avses.H heimlaga skrev:
Jag hade nu isär det och fjädern på plats igen och det verkar funka som det ska. Tankade maskinen med alkylatbensin och tryckte på startknappen, startade omedelbart, riktigt på första försöket. Läckaget verkar jag inte ha fått bukt med helt och hållet dock. Finns två ställen jag inte bytt packningar då jag tyckte de såg OK ut men får se över dom igen.
Det går inte att stöda verktyget på slipfasen då man fihandsslipar på bandslipmaskin. Då går det inte att åstadkomma en jämn och fin konkav slipfas längs en svängd egg.nanowire skrev:
Givetvis går det att slipa allt på bandslipmaskin om man bygger en massa avancerade jiggar men det blir mycket koplicerat.
Förstår fortfarande inte varför. Och tur att jag inte visste om att man behöver avancerade jiggar innan jag började frihandsslipa!H heimlaga skrev: