Ta tag i det själv med dina närmaste grannar som vill ha fiber!
Starta en fiberförening och bygg själv. inte ovanligt att det blir billigare anslutning än att låta de stora bolagen fixa det.
Har ni tur får ni med er elnätsägaren att samtidigt gräva ner elnätet d¨betal de halva grävningen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vart skrev jag att jag trodde utvecklingen stod stilla?

Vem anade för 20 år sedan att man skulle se den man pratade med?
Eller streama en film via mobilen.
Eller ha mobil uppkoppling i fjällen, landet , skärgården m.m.

Så nej jag tror definitivt inte utvecklingen står stilla, det går framåt hela tiden allt handlar inte bara om fiber.
Hade inte utvecklingen gått frammåt så hade vi inte kunnat göra det vi gör idag.

Nej jag skrev inte att 4K var för nördar, jag skrev att folk har olika krav och behov.
Det låter på dig som jag skulle ha något emot 4K.
Det jag menade med 4k var att det snart är de nya standarden, eftersom skärmarna växer. På en mobil är det ju fullt tillräckligt med SD, men du kommer inte att acceptera det om några år på en 55tummare.

N Nalleman64 skrev:
Satellit kommer inte att försvinna.
Jag tittar till 95 % på brittisk och tysk TV.
Det lilla jag ser på svensk TV är via marknätet.
Jag är nöjd med det jag har nu. Har beställt fiber men IP-Only verkar aldrig komma till skott = jag är nöjd med mitt 4G med fri surfmängd.
Hur många kommer att välja satellit när de har tillgång till streaming av valfritt program i 4k via fiber precis när de har lust?
Sattelitbolagen ägnar sig inte åt välgörenhet utan det kommer att bli helt andra priser hos dem när merparten av deras kunder försvinner till fibern.
Och då säger du upp ditt avtal också och de tappar sina sista kunder.
Marknätet är redan idag underfinansierat och vi betalar det på skattsedeln.
Hur länge?

K karlmb skrev:
Du hör tydligen till dem som tror utvecklingen står stilla.
Vem anade för 20 år sedan att vi alla(nåja) skulle sitta med fullHD skärmar på 50+ tum?
Vem anade då att du skulle kunna titta på din favoritserie eller film precis när du vill?
Jag t.ex. körde presentationer 98-99 för företagskunder vad man skulle kunna göra med dagens och framtida "bredband" och att man även skulle använda "molntjänster", men kallade det servicetjänster. Men även stora väggskärmar skulle användas i hemmen med tillsammans kamerafunktion och betydligt högre upplösning som skulle göra det möjligt. Och vi körde även tester/piloter med flera leverantörer. Men ska erkänna att det var dyrt då en 40" TV utan HD kostade 50-100" pengar när de kom.;)

A AndersS skrev:
Jag t.ex. körde presentationer 98-99 för företagskunder vad man skulle kunna göra med dagens och framtida "bredband" och att man även skulle använda "molntjänster", men kallade det servicetjänster. Men även stora väggskärmar skulle användas i hemmen med tillsammans kamerafunktion och betydligt högre upplösning som skulle göra det möjligt. Och vi körde även tester/piloter med flera leverantörer. Men ska erkänna att det var dyrt då en 40" TV utan HD kostade 50-100" pengar när de kom.;)
Det är högupplöst video som driver detta.

N
K karlmb skrev:
Hur många kommer att välja satellit när de har tillgång till streaming av valfritt program i 4k via fiber precis när de har lust?
Sattelitbolagen ägnar sig inte åt välgörenhet utan det kommer att bli helt andra priser hos dem när merparten av deras kunder försvinner till fibern.
Hur länge?
Jag betalar inte en krona vare sig för de åtskilliga brittiska eller tyska kanaler jag ser. De brittiska sänds okodade och är avsedda att endast kunna ses i UK men med en riktigt stor parabol får jag in dem även här. De tyska (också okodade) sänds så att de är lätta att få in med mindre paraboler även i utanför Tyskland.
Marknätet bryr jag mig inte så mycket om ifall det avvecklas. Det lilla jag ser på SVT klarar jag utmärkt att se via 4G. Något behov av 4K har jag överhuvudtaget inte för håll i dig nu - jag använder fortfarande tjock-TV!!!!! Dessutom är jag nöjd med det fast jag tar emot ett flertal kanaler som sänds i HD via satellit. Dessa går utmärkt att se även i en bildrörs-TV.

Mats-S
P perflo skrev:
5G kommer att användas till andra saker.
Så vad bygger du det påståendet på?
5G kommer att användas till data-streaming, det är precis det som det är bäst på, och 5G är nu i uppstartsfasen, det kommer inte alls att dröja massa år innan det är i fult bruk, ge det typ max 2-3 år så finns det tillgängligt på dom mer befolkade delarna.
När 5G har mognat kan man skippa dyr fiberanslutning, extremt få kommer att ha behov av en fiber då, bättre att lägga pengarna på ett 5G med unlimited datamängd.

Men nu var det 4G som TS hade som enda alternativet, jag är i samma sits på mitt sommarställe, dålig signal trots att kartan visar full täckning, samt överbelastning av nätet vissa tidpunkter.
Eller rättare sagt, jag VAR i den sitsen, har fortfarande 4G men nu med full kapacitet/hastighet.

1. Har ett extra datakort som är kopplat till ett kvalitets-modem som sitter i en kvalitets-USB/4G router (viktigt att du inte köper något billigt skräp)
2 Modemet har utgångar för extern antenn, givetvis använder jag den och har kopplat en bra riktantenn, som pekar mot bästa masten i området.
3. Men fortfarande funkade inte det här tillfredsställande, problemet var överbelastningen på mobilnätet för den operatören (Telenor) som jag hade.
4. Bytte då till Tele2 Unlimited eftersom Telenor var oförstående ang mina problem, dessutom tokhöjde dom priset på deras "unlimited" tjänst
Bytet av operatör ändrade allt, halva kostnaden samtidigt som kapaciteten gick i taket. Vi kan nu sitta 3 pers och simultant streama helt olika saker, utan den minsta påverkan på kvaliteten.

Så 4G kan trots allt vara ett alternativ för dig om du har rätt utrustning och rätt operatör. Och där måste du nog testa lite, kolla med grannarna vilken dom har så du eventuellt kan hitta en som funkar bra ... täckningskartorna är ett skämt, säger ingenting om vilken leverans du får.

• Gilla
  • Haha
faf och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det jag menade med 4k var att det snart är de nya standarden, eftersom skärmarna växer. På en mobil är det ju fullt tillräckligt med SD, men du kommer inte att acceptera det om några år på en 55tummare.
Som det är just nu så har jag inte lagt någon större vikt vid bildkvaliten mer än att jag väljer HD kanalerna om det finns tillgängligt.
Det räcker ju inte att bara ha en 4K tv mottagaren måste väl också sända i 4K, hur vet man det?
Tror inte jag har sett någon kanal som sänder i 4k?

När jag kikar på datorn så kan det gryna å hacka, jag skulle kunna byta dator den står precis bredvid en modernare dator men jag lägger ingen större vikt vid det då det oftast bara är något oviktigt som jag vill plöja igenom.

Jag la ingen större vikt vid HD då jag helt enkelt inte haft det föränn nu så jag kommer troligtvis inte lägga någon större vikt vid att ha 4k på allting innan nästa standard kommer så länge det fungerar tillfresställande.

A Andy78 skrev:
Som det är just nu så har jag inte lagt någon större vikt vid bildkvaliten mer än att jag väljer HD kanalerna om det finns tillgängligt.
Det räcker ju inte att bara ha en 4K tv mottagaren måste väl också sända i 4K, hur vet man det?
Tror inte jag har sett någon kanal som sänder i 4k?

När jag kikar på datorn så kan det gryna å hacka, jag skulle kunna byta dator den står precis bredvid en modernare dator men jag lägger ingen större vikt vid det då det oftast bara är något oviktigt som jag vill plöja igenom.

Jag la ingen större vikt vid HD då jag helt enkelt inte haft det föränn nu så jag kommer troligtvis inte lägga någon större vikt vid att ha 4k på allting innan nästa standard kommer så länge det fungerar tillfresställande.
Du kommer ihåg hur det var när HD kom?
Först bara intessant för dvd-ägare, sedan när typ 60% skaffat HD-skärmar så blev det plötsligt intressant att sända i HD.
Vad talar för att det blir annorlunda här. 50-60 tum utan 4k kommer snart att betraktas som ångteve.
Jag tycker du rätt kortsiktig när du inte inser att beslut om fiber eller ej inte är något de flesta kan fundera på i 10 år till, även om det mot förmodan skulle ta så längecinnan 4k är std, nej det är som för TS, man behöver tänka igenom detta nu, att skaffa fiber i efterhand är ingen bra ekonomi.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag betalar inte en krona vare sig för de åtskilliga brittiska eller tyska kanaler jag ser. De brittiska sänds okodade och är avsedda att endast kunna ses i UK men med en riktigt stor parabol får jag in dem även här. De tyska (också okodade) sänds så att de är lätta att få in med mindre paraboler även i utanför Tyskland.
Marknätet bryr jag mig inte så mycket om ifall det avvecklas. Det lilla jag ser på SVT klarar jag utmärkt att se via 4G. Något behov av 4K har jag överhuvudtaget inte för håll i dig nu - jag använder fortfarande tjock-TV!!!!! Dessutom är jag nöjd med det fast jag tar emot ett flertal kanaler som sänds i HD via satellit. Dessa går utmärkt att se även i en bildrörs-TV.
Vad finansierar de sändningarna?

Mats-S John Smith skrev:
Så vad bygger du det påståendet på?
5G kommer att användas till data-streaming, det är precis det som det är bäst på, och 5G är nu i uppstartsfasen, det kommer inte alls att dröja massa år innan det är i fult bruk, ge det typ max 2-3 år så finns det tillgängligt på dom mer befolkade delarna.
När 5G har mognat kan man skippa dyr fiberanslutning, extremt få kommer att ha behov av en fiber då, bättre att lägga pengarna på ett 5G med unlimited datamängd.

Men nu var det 4G som TS hade som enda alternativet, jag är i samma sits på mitt sommarställe, dålig signal trots att kartan visar full täckning, samt överbelastning av nätet vissa tidpunkter.
Eller rättare sagt, jag VAR i den sitsen, har fortfarande 4G men nu med full kapacitet/hastighet.

1. Har ett extra datakort som är kopplat till ett kvalitets-modem som sitter i en kvalitets-USB/4G router (viktigt att du inte köper något billigt skräp)
2 Modemet har utgångar för extern antenn, givetvis använder jag den och har kopplat en bra riktantenn, som pekar mot bästa masten i området.
3. Men fortfarande funkade inte det här tillfredsställande, problemet var överbelastningen på mobilnätet för den operatören (Telenor) som jag hade.
4. Bytte då till Tele2 Unlimited eftersom Telenor var oförstående ang mina problem, dessutom tokhöjde dom priset på deras "unlimited" tjänst
Bytet av operatör ändrade allt, halva kostnaden samtidigt som kapaciteten gick i taket. Vi kan nu sitta 3 pers och simultant streama helt olika saker, utan den minsta påverkan på kvaliteten.

Så 4G kan trots allt vara ett alternativ för dig om du har rätt utrustning och rätt operatör. Och där måste du nog testa lite, kolla med grannarna vilken dom har så du eventuellt kan hitta en som funkar bra ... täckningskartorna är ett skämt, säger ingenting om vilken leverans du får.
Dock har tanken varit med 5G är IoT enheter och uppkopplade bilar.

Sen vet du hur tätt det är tänkt sätta masterna?

Är det obegränsad datamängd så lär jag hellre ta fiber (finns begränsningar hur mycket trådlöst klarar i belastng, är lite det som är begränsningen med trådlöst).

Sen förlitar sig även mobil nätet på fiber, finns ju även samtal över wifi idag t.ex.

Köper jag en tv är det inte efter vanliga tv nätet begränsningar (då räcker 3000krs tv).

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur länge?
Man måste se längre än näsan för att tänka rätt här.

HÄR, gamla goda Svergie, där vi har ett av de mest utbyggda bredbandsnäten i världen är det naturligt att det sker en övergång till markstreamad TV. Även om några fått vänta några år på fiber och Iponly ställer till problem för några till så är ju Internetaccessen generellt väldigt bra här. Så är det ju dock inte överallt - de som jobbar med distribution av tv via sat kommer ha att göra många år till.

För Canaldigital och Viasat tror jag det är skitsamma. Deras tillgång är programutbudet och sändningsrättigheterna, inte kanalen för att leverera detta. Tvärtom gissar jag att det är MYCKET billigare för dom att vi kör play än mottagare via sat - bättre täckningsbidrag på varje såld krona. => Sett till kostnader för leverans av media borde man kunna sänka priset vid en övergång till play, inte öka priset som du föreslår.

Jag har själv varit fast i att titta på TV via sat. Har tyckt att bilden varit bättre osv men nu blir det Canaldigitals play app för hela slanten + Netflix osv förstås.

B Broken arrow skrev:
Dock har tanken varit med 5G är IoT enheter och uppkopplade bilar.

Sen vet du hur tätt det är tänkt sätta masterna?

Är det obegränsad datamängd så lär jag hellre ta fiber (finns begränsningar hur mycket trådlöst klarar i belastnng, är lite det som är begränsningen med trådlöst).

Sen förlitar sig även mobil nätet på fiber, finns ju även samtal över wifi idag t.ex.

Köper jag en tv är det inte efter vanliga tv nätet begränsningar (då räcker 3000krs tv).
Precis , det är ju i städerna 5G kommer att ha en chans, men där har ju alla fiber redan idag.....
På landet får man vara glad om man har kontakt med en mast.
Och vem skulle bränna pengar på att sätta upp fler om merparten där också redan har fiber?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Vill hålla med dig om det mesta du skriver, men inte detta.

1. När 5G är allmänt tillgänglig, om ett par år, kommer merparten av fiberprojekten vara avslutade. Detta förstärks av att där man bygger fiber nu, lång ut i skogen, kommer 5G dröja längst.

2. OM vi hamnar i ett läge där operatörerna i sverige släpper datamängden fri annat än för enstaka abbonemang (dvs som i finland) kommer det fortfarande kosta 5-800kr per månad. Det är 2-3 gånger dyrare än att fortsätta använda den fiberanslutning du redan har. Jag tror få kommer nappa på det. Istället blir det antingen ett komplement precis som vi har det idag eller så säljs de flesta anslutningarna mot privatpersoner för fwa där det inte finns fiber.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.