3 396 823 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det behövs ingen whisky, bara den magiska frasen "3D-skrivare är en kul leksak, men de duger inte för verkliga applikationer, tex <ditt problem>.". Självklart måste ett sådant påstående överbevisas.siggebo skrev:
3D printat kugghjul till svarven för att kunna skära M12*1.75 gängor ämnade för frässvarv 2.0's drivaxel. Hade en riktigt dålig svarvdag men det blev ok gängor till slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Naj för hel_ete! 2.0 ska bara bli lite bättre och ha fler features. En del kommer bli mallfrässvarning för cirkulära tangensövergångar, vi snacka väl om det för ett tag sen. Bilden är "som vanligt" från Artisan. Frässvarv 2.0 får nog en egen tråd när bygget börjar komma igång.Daniel_N skrev:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kvistat en björk som knäckts i två. Kände mig lite bätte idag men fick ta det långsamt (gallblåsan borttagen i tisdags), men den lilla billnäsyxan är som en rakkniv. Orkade inte sitta inne längre.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Jobbar med en prototyp, smutsskydd till svarven:
Tanken är att all skit och metallspån ska falla här och olja/skärvätska ska rinna ner i mitten. Jag tror den hade skyddat bädden bättre om man inte hade böjt ner den i mitten och istället hade den fått varit helt rak och man hade haft en kant där, så hade skräpet fångats och man kunnat sopa spånorna bakom svarven istället. Men då hade jag tappat arbetshöjd, men kanske det vore bättre ändå och så plockar man bort grejen de gånger man behöver den extra höjden.
Har även funderingar om jag skulle ha ett till plåtskydd ovanpå tvärsliden som skulle förhindra att spån och vätskor letar sig in mot gejdrarna. Det är lite svårt dock med den här svarven, den är inte så rak i kanterna som en modern svarv, designad mera som ett konstverk än ett verktyg....
Funderar om läder kanske skulle funka bättre, som hölls fast med magneter. Eller kanske både och.
Tanken är att all skit och metallspån ska falla här och olja/skärvätska ska rinna ner i mitten. Jag tror den hade skyddat bädden bättre om man inte hade böjt ner den i mitten och istället hade den fått varit helt rak och man hade haft en kant där, så hade skräpet fångats och man kunnat sopa spånorna bakom svarven istället. Men då hade jag tappat arbetshöjd, men kanske det vore bättre ändå och så plockar man bort grejen de gånger man behöver den extra höjden.
Har även funderingar om jag skulle ha ett till plåtskydd ovanpå tvärsliden som skulle förhindra att spån och vätskor letar sig in mot gejdrarna. Det är lite svårt dock med den här svarven, den är inte så rak i kanterna som en modern svarv, designad mera som ett konstverk än ett verktyg....
Funderar om läder kanske skulle funka bättre, som hölls fast med magneter. Eller kanske både och.