S
Håller på och uppdaterar spånhanteringen, de större maskinerna har fått 160mm anslutningar.

ventilationsdelar och mark/avloppsrör.

Tre närbilder på uppdaterad spånhantering med 160mm anslutningar, flexibla slangar och metalliska ventilationselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för spånsug?

S
Björn Melander Björn Melander skrev:
Vad har du för spånsug?
Märke okänt, 2,2 kw, 2860 liter/minut.

Idag har jag jobbat på jiggar till slipen. Först gjorde jag den enklaste, bara två träbitar, gängorna rakt i träet:

42922734475_2528ab0bb6_b.jpg

29956754698_58eb79635d_b.jpg

Sen gjorde jag en jigg för yxor också, kopierat av tormek:

42922995095_25b0c6005c_b.jpg

42923001695_c0a5325c40_b.jpg

42923006305_1402fa3681_b.jpg

• Gilla
Joacimz och 4 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Håller på och uppdaterar spånhanteringen, de större maskinerna har fått 160mm anslutningar.

ventilationsdelar och mark/avloppsrör.

[bild]
Snyggt!

Skulle önska lite mer detaljer. Har själv köpt en ny spånsug med 160mm anslutning men min hyvel har 120mm anslutning. Skulle vilja gå med 160mm rör/slang så långt som möjligt.

S
V vectrex skrev:
Snyggt!

Skulle önska lite mer detaljer. Har själv köpt en ny spånsug med 160mm anslutning men min hyvel har 120mm anslutning. Skulle vilja gå med 160mm rör/slang så långt som möjligt.
(y), absolut inga problem att gå från 120->160, har detta på min vertikalfräs, jag kan lägga upp några bilder i nedan tråd i morgon.

https://www.byggahus.se/forum/threa...pired-by-daniel_n.279057/page-34#post-2784776

nanowire nanowire skrev:
Ska du inte ha en i läder istället? Lite krångligare och därför, per definition, bättre.
Läser man ovanstående kan man lätt få för sig att jag krånglar till saker i onödan..det är ju såklart inte sant ;D

Högg klart fogarna idag men ensam med barnen och såklart inte något hudlim..typiskt!!

Jaja, en bra karl reder sig själv. Och sitt lim.

Fyndet på loppis kom fram
Elektriskt fondue-set på kartong med bröd och jordgubbe, 1350W, sex gafflar ingår.
Skapa konto

Visade sig dock vara trasigt. Men byttan och stativet är användbart..

Ett fynd från Jula eller om det var harald Nyborg för ett par månader sen
Påse med tio pressade tuggleksaker för hundar från Tugg, råhud, med etikett och Dalmatiner-bild.
Skapa konto

Råhud enligt innehållsförteckning.

Bitar av råhud i en kastrull för att göra hudlim.
Skapa konto

Råhud skuren i bitar som ligger i vatten i en kastrull för tillverkning av hudlim.
Skapa konto

Klipp i bitar, låt stå på låg värme ett par timmar.
Närbild av en hand med fokus på fingertopparna framför en suddig spishäll.
Skapa konto

Testlimma
Hand håller upp två bitar av sammanklistrade trädelar, visar fogning med hemmagjort lim.
Skapa konto

Extra flödigt..

• Gilla
Needas och 7 till
  • Laddar…
Och har man gjort lim så ska det väl användas?

Sagt och gjort, som alla vet ska man när man limmar förbereda allt innan (eller ha minst en rejäl hammare i närheten).
Gott om plats är en fördel men överskattat.
En nybyggd träkonstruktion i ett verkstadsrum med verktyg och tvingar runt omkring.
Skapa konto

En trä låda under konstruktion med tvingar i en verkstad fylld av verktyg och material.
Skapa konto

Och till alla som tvivlade på att en låda kan skapa plats..titta, blev som en liten sarg jag kan stå inom :)
En uppochnedvänd träkista på en arbetsbänk, förstärkt med röda tvingar på ett rörigt verkstadsgolv.
Skapa konto

Tveksam om tvingarna verkligen behövs, lådan var rätt tight att få ihop ändå..men skadar inte tänkte jag och drog på några.

• Gilla
Naturliv och 9 till
  • Laddar…
Hmm, misstänkt likt gårdagens middagsgryta..undrar om det var därför barnen åt dåligt.
Hand som skrapar ut ett tjockt, limliknande ämne från en svart kastrull över en öppen tidning på träbord.
Skapa konto

Nu är limmet finfördelat över en tidning och får torka så jag har till nästa gång..

• Gilla
Alko och 2 till
  • Laddar…
Tog äntligen tummen ur ett visst ställe och påbörjade färdigdtällandet av mitt fräsbord som stannat av. Allt har lackats ett par gånger och fräslyften monterats på fräsen. Detta är ett lågbudgetbygge och det märks nog.

Hembyggt träfräsbord med lackad yta, anhåll och fräslyft monterad i verkstadslokal.
Skapa konto

Stommen färdiglackad.
Ett hembuilt lågbudget fräsbord i en verkstad med lackad stomme och monterad fräslyft.
Skapa konto

Anhållet.
Ett hemmagjort fräsbord med fräsmaskin monterad på en lyft i en verkstadsmiljö, med verktyg och utrustning runtomkring.
Skapa konto

Undrar om lyften inte är lite underdimensionerad.
Översikt över ett hemgjort fräsbord med en monterad fräslyft och lackad stomme i en verkstadsinställning.
Skapa konto

Låsklackar under plattan.

• Gilla
Needas och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Tog äntligen tummen ur ett visst ställe och påbörjade färdigdtällandet av mitt fräsbord som stannat av. Allt har lackats ett par gånger och fräslyften monterats på fräsen. Detta är ett lågbudgetbygge och det märks nog.

[bild]
Stommen färdiglackad.
[bild]
Anhållet.
[bild]
Undrar om lyften inte är lite underdimensionerad.
[bild]
Låsklackar under plattan.
Snyggt och inspirerande. Jag har en fräs över och tror jag har en sån domkraft någonstans. Blir till att fixa vid tillfälle!

E
Sprang över en inspererande film och tänkte att man skulle ta tag och organisera verktygen. Blir att ta tag i när man är klar med utbyggnad 30m2, altan 100 m2, takbyte osv. Kanske någon annan hinner före.

S
Sänken på plats i hallen, behandlad med osmodekorvax och osmohårdvaxolja.

Träbyrå med utmärkande ådring behandlad med grått vax och hårdvaxolja, placerad på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
heos och 11 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Sänken på plats i hallen, behandlad med osmodekorvax och osmohårdvaxolja.

[bild]
Riktigt snyggt! (y)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Hos farföräldrar konstaterade dotter att det saknades en kista. :)
Tyvärr saknas det i stort verktyg där också..
Men lite undertaksbrädor, lim mm gick att uppbåda.

Hemgjord träpall under konstruktion med brädor och limflaska på ett randigt golv.
Skapa konto
Träplatta med limmade skivvikter som fötter, ovanpå ett mönstrat mattgolv.
Skapa konto
En person som använder en improviserad arbetsbänk med underlagsbrädor och ett gammalt verktyg.
Skapa konto
Hemmagjord träkista eller pall av undertaksbrädor placerad i ett garage på ett färgglatt randigt golv.
Skapa konto

Sen tyckte farmor att det skulle användas som en pall istället..
Hemmagjord enkel träkista av undertaksbrädor framför en trävägg, som kan dubbla som pall.
Skapa konto

• Gilla
Needas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.