S
Håller med! Har verkligen underlättat arbetet, snart får bägge bilarna plats också;).......kanske;)

S
@vectrex

Vertikalfräsen:

har ca 120mm som anslutning, för att lösa en 160mm anslutning användes nedan två ventilationsdelar. Med lite kraft så sitter 90 graders böjen perfekt i fräsen.

https://www.soliduct.se/b9kfx-125-muff/p-2649.htm

https://www.soliduct.se/rcx-160-125/p-96.htm Slangen passar perfekt i denna del.

Ventilationsdel anpassad till en vertikalfräs vid en mätsticka visande dimensioner på ca 120mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttband som visar mått på en koppling för ventilation i ett byggprojekt.
Skapa konto

Närbild på två sammanfogade ventilationsdelar och en tumstock som mäter diameter.
Skapa konto

Metallisk ventilationsdel med tätning mätning för byggprojekt.
Skapa konto

Mätmätning av en 120mm ventilationsdel med en tumstock som visar passformen.
Skapa konto

Två ihopsatta ventilationsdelar med gummitätning för anslutning till maskineri i ett byggprojekt.
Skapa konto

Ventilationsdelar anslutna till maskin: 90 graders böj och muff för 160mm slang.
Skapa konto

Allmänt:

I nedan bild har följande ventilationsdelar använts.

https://www.soliduct.se/vx-160/p-345.htm Passar direkt i muffen på markröret och gummitätningen är kvar i röret, det är ett helvete att få bort ventilationsdelen när den väl är på plats, det finns ett visst glapp men när väl ventilationsdelen är helt nedtryckt så är passningen god. Men troligen så kommer typ PL400 att användas. Och 160mm slang passar perfekt.

https://www.soliduct.se/rcfx-160-100/p-178.htm Passar perfekt i rörets slätenda.

Ventilationsrör och böj med anslutning för vertikalfräs, visar kompatibilitet och montering.
Skapa konto

• Gilla
vectrex och 3 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
@vectrex

Vertikalfräsen:

har ca 120mm som anslutning, för att lösa en 160mm anslutning användes nedan två ventilationsdelar. Med lite kraft så sitter 90 graders böjen perfekt i fräsen.

[länk]

[länk] Slangen passar perfekt i denna del.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Allmänt:

I nedan bild har följande ventilationsdelar använts.

[länk] Passar direkt i muffen på markröret och gummitätningen är kvar i röret, det är ett helvete att få bort ventilationsdelen när den väl är på plats, det finns ett visst glapp men när väl ventilationsdelen är helt nedtryckt så är passningen god. Men troligen så kommer typ PL400 att användas. Och 160mm slang passar perfekt.

[länk] Passar perfekt i rörets slätenda.

[bild]
Grymt! Stort tack! En sista fråga! Var köper du din spiralslang och är du nöjd med den?

S
Jag föredrar 0,7-slangen där det bara gäller ren inkoppling till maskinen och det inte ska flyttas runt på något sätt. Det finns också en 1,4-slang, dock ej testat den.

S
Moddar ett av arbetsborden, sugbord 1000x500, med 160 anslutning. Frågan är hur stora hålen ska vara i skivan?

Träarbetsbord som moddas för sugfunktion med synlig 160 mm anslutning och utmarkerade hål.
Skapa konto

Ofta brukar tanken vara att inloppet är lika stort som utloppet så att flödet är så obehindrat som möjligt. Dvs att öppningarna skall motsvara ytan i ett 160mm rör. Nu är det int ehelt rätt att bara räkna kvadratmillimeter, för ytan som är nära kanterna i röret flyttar inte luft på samma sätt som ytan i mitten etc men det kan ju vara en bra start.

För övrigt så borde du nog inte gå ner i anslutning, utan köra 160mm rakt in, helst underifrån med sluttande kanter ner om det går. I hörnen hade lagt mdf eller motsvarandra i 45-graders vinkel i båda planen, allt för att göra det så enkelt som möjligt för luften att sugas åt rätt håll. Jag hade också limmat trekantlist i alla hörn i botten så att det inte blir invändiga 90-graders hörn. Denna typ av "strömlinjeformning" spelar mkt stor roll för funktionen.

S
Tackar, ska lura på om jag kan göra alla väggar sluttande, så att det blir som ett dike framför utsuget.

Jag kan tyvärr inte få in ett helt 160 rör eller underifrån i denna bänkkonstruktion.

Du kan inte ta ett 160-rör o banka till en lagom hög rektangel (dvs som går in på höjden) i ena änden, och behålla den rund i andra änden (dvs den som är utåt, precis som nu)?

S
Jag chansar på min befintliga lösning för anslutningen, orkar inte riva bort den;) jag tar med mig din lösning om detta blir fullständigt galet.

Försökte få till lite lutning och hålen är avrundade 14mm (även avrundat på undersidan)

En träramkonstruktion med masonitskiva, lutande konstgjorda linjer, och utmarkerade 14mm hål på ramens kant.
Skapa konto

Närbild av en grå yta med flera avrundade 14mm hål, något lutande, med avrundning även på undersidan.
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
S
Tvungen att testa lite;) utan och med spånsugen påslagen,

Redigerat:
  • Gilla
Gurraa och 5 till
  • Laddar…
Hur tycker du att det funkar?

S
Björn Melander Björn Melander skrev:
Hur tycker du att det funkar?
Jag har bara fräsa några decimeter, känns bra(y) återkommer när allt är färdigmonterat.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
S
Då är allt monterat, fräsningen får vänta tills i morgon, skivan måste torka.

Arbetsbänk med ny monterad MDF-skiva och hål för fräsning, verktygslådor under.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag föredrar 0,7-slangen där det bara gäller ren inkoppling till maskinen och det inte ska flyttas runt på något sätt. Det finns också en 1,4-slang, dock ej testat den.
0,4 fanns ej i lager (lång leveranstid) så det blev 6 meter 0,7 som de hade på hyllan. Båda varianterna kostar lika mycket (kampanj)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.