3 408 737 läst · 18 302 svar
3409k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Fortsatt banka..först ser man det här och då börjar man ju undra varför man gjorde stjärtarna först..
Sen ett tips taget direkt från Tage frid för att få lättare när man ska komma in och såga bort. (Men hans såg är rejälare). Dvs vrida bladet.
Sen testades och återigen var med Frids visdomsord med mig.."don't force it, just get a bigger hammer"
Vågar inte banka i dem helt för då lär det jag inte få isär för limningen sen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ett tips taget direkt från Tage frid för att få lättare när man ska komma in och såga bort. (Men hans såg är rejälare). Dvs vrida bladet.
Logga in
Skapa konto
Sen testades och återigen var med Frids visdomsord med mig.."don't force it, just get a bigger hammer"
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt och imponerande!Frustrator skrev:Fortsatt banka..först ser man det här och då börjar man ju undra varför man gjorde stjärtarna först..
[bild]
Sen ett tips taget direkt från Tage frid för att få lättare när man ska komma in och såga bort. (Men hans såg är rejälare). Dvs vrida bladet.[bild]
[bild]
[bild]
Hur länge har du jobbat på denna fogen nu? 2 månader?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Tack!V vectrex skrev:
Nejnejnej.. jag började med stjärtarna långt tidigare än så (mars ungefär). 6 månader och två hörn klara..
Problemet är väl mest att hustrun inte tycker att just det här projektet är högprioriterat...eller prioriterat överhuvudtaget. Så det blir små ryck här och var
Eftersom jag är en gnutta nördig kan jag ju informera om att varje hörn hittils snittar på 2h och 6minuter i (in)effektiv arbetstid. Går åt en del tankekraft för att såga på rätt sida linjerna och sånt där..
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Ja, det är väl rimligt att tänka sig att minst 5-6kvm frigörs?A axel_n skrev:
Tackar. Ja, det tar sin lilla tid. Tanken är en sån där omskriven kista, men mer tilltalande är tanken att i princip alla handverktyg ska få plats i den och att det som inte får plats ska väck så helt enkelt ett försök att få ordning på verktygen.
Sen står mitt verktygsskåp på bänken just nu och om jag kan frigöra den ytan och istället sätta upp metallsvarv +pelarborren där så hade det varit förnämligt. (Just nu ligger de på golvet under bänken..)
. Har gjort många sådana genom åren. Har det lyckats?... NEJFrustrator skrev:
Då skulle jag bara ha en kvar.
Hoppas på projekttråd. Döp den till något generiskt som "Den idealiska verktygslådan" så hakar jag på nästa gång jag bygger en perfekt förvaring för allt jag egentligen behöver .
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Haja! Jo, har redan kommit på att jag behöver en låda till för lite andra extraverktyg också..findus42 skrev:
Jo, har jag gjort också men pga bristande cad-kunskaper och dålig kartläsning lyckas jag inte få in mig själv i verkstan. (Jag fattar inte riktigt var på bilden @Ola C har lagt in min andra bandsåg, och den andra bordsågen..eller den tredje bordsågen..och de två svarvarna..så ställde allt i mitten och då fanns ingen rörelsemån..DennisCA skrev:
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Sommarstugan är väl reserv-verkstan? Dvs där man har sina tripletter?Kim Gyllenhorn skrev:
Du behöver helt enkelt fler tripletter!nanowire skrev:
Jag återkommer när jag väl börjat förmå mig tömma lite
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
För mig som lägenhetsboende är den riktiga verkstan, eller verktygsboden snarare, på landet. Det gör att det kan vara väldigt torftigt med verktyg i stan. Förvånansvärt ofta gör det dock inget, men ibland svär man förstås, och får åka till Bauhaus eller slikt och komplettera.
Men även här på landet, även om det är bestämt att här aldrig ska vara någon brådska, vill man ju ha vissa saker på armlängds avstånd snarare än femton–tjugo meter bort.
Men även här på landet, även om det är bestämt att här aldrig ska vara någon brådska, vill man ju ha vissa saker på armlängds avstånd snarare än femton–tjugo meter bort.