Fortsatt banka..först ser man det här och då börjar man ju undra varför man gjorde stjärtarna först..
Närbild på en träbit med synliga årsringar och markerade såglinjer, verktyg syns otydligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ett tips taget direkt från Tage frid för att få lättare när man ska komma in och såga bort. (Men hans såg är rejälare). Dvs vrida bladet. En hand håller i en bågfil mot en träplanka för att såga med tekniktips från Tage Frid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen testades och återigen var med Frids visdomsord med mig.."don't force it, just get a bigger hammer"
Träskiva i verkstad med påbörjad bearbetning, synliga träpluggar och märken efter verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trätillverkningsprocess med halvfärdig trälåda och synliga träspån på verkstadsgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vågar inte banka i dem helt för då lär det jag inte få isär för limningen sen..
 
  • Gilla
Allvetaren och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fortsatt banka..först ser man det här och då börjar man ju undra varför man gjorde stjärtarna först..
[bild]
Sen ett tips taget direkt från Tage frid för att få lättare när man ska komma in och såga bort. (Men hans såg är rejälare). Dvs vrida bladet.[bild]

Sen testades och återigen var med Frids visdomsord med mig.."don't force it, just get a bigger hammer"
[bild]
[bild]
Vågar inte banka i dem helt för då lär det jag inte få isär för limningen sen..
Snyggt och imponerande!

Hur länge har du jobbat på denna fogen nu? 2 månader? ;)
 
V vectrex skrev:
2 månader?
Tack!

Nejnejnej.. jag började med stjärtarna långt tidigare än så :) (mars ungefär). 6 månader och två hörn klara..

Problemet är väl mest att hustrun inte tycker att just det här projektet är högprioriterat...eller prioriterat överhuvudtaget. Så det blir små ryck här och var :D
Eftersom jag är en gnutta nördig kan jag ju informera om att varje hörn hittils snittar på 2h och 6minuter i (in)effektiv arbetstid. Går åt en del tankekraft för att såga på rätt sida linjerna och sånt där..
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Sånna fogar tar tid men det är ju halva poängen med att gnaga sinkor för hand. Ska det bli en verktygskista som ska trolla fram kvadratmeter av yta för nya maskiner?
 
A axel_n skrev:
Snyggt! Sånna fogar tar tid men det är ju halva poängen med att gnaga sinkor för hand. Ska det bli en verktygskista som ska trolla fram kvadratmeter av yta för nya maskiner?
Ja, det är väl rimligt att tänka sig att minst 5-6kvm frigörs?




;)





Tackar. Ja, det tar sin lilla tid. Tanken är en sån där omskriven kista, men mer tilltalande är tanken att i princip alla handverktyg ska få plats i den och att det som inte får plats ska väck :) så helt enkelt ett försök att få ordning på verktygen.
Sen står mitt verktygsskåp på bänken just nu och om jag kan frigöra den ytan och istället sätta upp metallsvarv +pelarborren där så hade det varit förnämligt. (Just nu ligger de på golvet under bänken..)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tanken är en sån där omskriven kista, men mer tilltalande är tanken att i princip alla handverktyg ska få plats i den och att det som inte får plats ska väck :)
. Har gjort många sådana genom åren. Har det lyckats?... NEJ:thinking:
Då skulle jag bara ha en kvar.

Hoppas på projekttråd. Döp den till något generiskt som "Den idealiska verktygslådan" så hakar jag på nästa gång jag bygger en perfekt förvaring för allt jag egentligen behöver ;).

Mvh Findus
 
Jag ser verkstaden som en enda stor verktygslåda.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ensligt? Sveriges framsida ju! Var bor du själv?
Östersund, sveriges mittpunkt ;-)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hoppas på projekttråd. Döp den till något generiskt som "Den idealiska verktygslådan" så hakar jag på nästa gång jag bygger en perfekt förvaring för allt jag egentligen
Haja! Jo, har redan kommit på att jag behöver en låda till för lite andra extraverktyg också..

DennisCA DennisCA skrev:
Jag ser verkstaden som en enda stor verktygslåda.
Jo, har jag gjort också men pga bristande cad-kunskaper och dålig kartläsning lyckas jag inte få in mig själv i verkstan. (Jag fattar inte riktigt var på bilden @Ola C har lagt in min andra bandsåg, och den andra bordsågen..eller den tredje bordsågen..och de två svarvarna..så ställde allt i mitten och då fanns ingen rörelsemån..
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag ser verkstaden som en enda stor verktygslåda.
Precis! Därför det är så praktiskt att ha den i huset.
 
nanowire nanowire skrev:
Precis! Därför det är så praktiskt att ha den i huset.
Men ett litet helvete när man ska åka till sommarstugan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Men ett litet helvete när man ska åka till sommarstugan.
Så sant, jätteångest varje gång; Vad har jag missat att ta med?
 
Man ska ju ha två av allt
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Men ett litet helvete när man ska åka till sommarstugan.
Sommarstugan är väl reserv-verkstan? Dvs där man har sina tripletter?
nanowire nanowire skrev:
sant, jätteångest varje gång; Vad har jag missat att ta med?
Du behöver helt enkelt fler tripletter!
Jag återkommer när jag väl börjat förmå mig tömma lite

;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
För mig som lägenhetsboende är den riktiga verkstan, eller verktygsboden snarare, på landet. Det gör att det kan vara väldigt torftigt med verktyg i stan. Förvånansvärt ofta gör det dock inget, men ibland svär man förstås, och får åka till Bauhaus eller slikt och komplettera.

Men även här på landet, även om det är bestämt att här aldrig ska vara någon brådska, vill man ju ha vissa saker på armlängds avstånd snarare än femton–tjugo meter bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.