Frustrator Frustrator skrev:
Alla småbitar undrar ni nu oroligt över..ingen fara! Jag har sparat dem utifall att jag kanske skulle kunna behöva dem i något framtida okänt scenario.
[bild]
Det är väl bara att limma ihop dem och börja med en ändträskärbräda.
 
Övar TIG. Försöker få ihop två 0,7-plåtar som som separerats med ”measure once, cut twice”-metoden. Efter att nu ha bemästrat ”butt ugly joint” ska jag fortsätta och öva lite på ”butt joint”.
Svetsövning med TIG på två tunna plåtar som hålls ihop av en ojämn svetsfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 5 till
  • Laddar…
Festool KS 120 kap- och geringssåg monterad på ett Bosch stativ 3800 i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte hunnit göra så mycket men vill egentligen bara nå ut till andra då jag saknade uppgifter angående festool ks 120 på andra bord.
(Ber om ursäkt om det är fel tråd)

Här är då festool ks 120 på bosch stativet 3800.

Bordet passade nästan bolt on förutom att man fick borra ytterst lite i festool bordet ( ca 2 mm större hål)

Från anhållet mot uppläggningstödet är det någon cm extra. Vilket jag kan uppleva på dewalts bord med dess sågar monterade på kan ”missa” Uppläggningsstödet när man sågar lister stående
Överlag tycker jag det funkar ypperligt med bosch bord till kapexen

Eftersom festools egna bord är dyrare än sågen var jag inte så intersserad av deras.
 
jonmo jonmo skrev:
Dags för mitt livs hittills största och mest komplicerade limning. Wish me luck!
[bild]
Hur gick det?!?
 
Gjort något jag tittat på många gånger och tänkt att "det där borde jag verkligen fixa..." Nu fick jag tillfälle att jobba lite i den betydligt svalare källaren. Svalare än de 33 °C vi har inomhus nu alltså. Hemskt. Ny dränering till kompressorn. De som sitter där i original går ju inte att använda.
Nyinstallerad dränering på en röd luftkompressor i en sval källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Spontanköpte nya köksstolar igår så då var det läge att hitta ett matchande köksbord också. Lyckligtvis fanns det ett gammalt klaffbord hemma, men det behövde lite lagning på ett av stöden där en tapp blivit helt uppäten av insekter. Efter isärtagning, lagning och ihopmontering blev det lite stadigare. Gammalt klaffbord under lagning med tryckstång som stabiliserar ett ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Spontanköpte nya köksstolar igår så då var det läge att hitta ett matchande köksbord också. Lyckligtvis fanns det ett gammalt klaffbord hemma, men det behövde lite lagning på ett av stöden där en tapp blivit helt uppäten av insekter. Efter isärtagning, lagning och ihopmontering blev det lite stadigare.[bild]
Väldigt snygg kamin!
 
Renoverar ett av dagens loppisfynd; en rostig parkbänk :)
Renoveringsprojekt av en rostig parkbänks metallstomme med slipverktyg och verktyg utspridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Ser ut som att du behöver fler vinkelslipar ;)
 
  • Gilla
Lungebo och 5 till
  • Laddar…
Hoppsan! Verkade som jag postat inlägg i fel trådar, här är det inlägg jag menade lägga i denna tråd och inte verktygsinköpstråden.

Idag har jag gjort slipstenen rund, det var jobbigt och skitigt arbete det och dåligt gick det tills jag slutade försöka få jobbet gjort med ett järnrör, istället tog jag den billiga slipskiveavrivaren från biltema i diamant. Satte fast en plywoodskiva som stöd och började avverka, vilken skillnad. Det rådde sandstenen inte på ett dugg.

43092535244_dac660e0a6_b.jpg

Jag är noga med att plocka bort baljan efter jag är färdig så hjulet torkar bättre, jag låter även maskinen gå en halvtimme utan. För att motverka att vattnet söker sig neråt och samlas där i stenen och sväller den igen till orundhet. På bilden ser man även jag fick göra en till stoppskruv, annars blev det inte tillräckligt styvt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Allvetaren och 3 till
  • Laddar…
Demonterad skruvdragare i olika delar på ett svart underlag under reparation och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skruvdragares inre delar med fokus på ett smutsigt och skadat kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat reparation av ett stycke skruvdragare, det rök betänkligt om den och efter några sekunder saktade den ner betänkligt. Kollektion full av fett och skit så det fick bli en ordentlig rengöring vilket verkar ha löst problemet så nu ska jag bara ha tag i ett nytt kullager till bakre lagringen så borde den vara fit for fight igen.
 
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut som att du behöver fler vinkelslipar ;)
Jo, var tvungen att byta från kap- och flapskiva på två och det var ju kämpigt.
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Precis! Vad är någon rimlig minsta gräns på hur många man behöver? 7-8st? ;)
 
V vectrex skrev:
Edit: Någon som är sugen på en halvår gammal spånsug, Duab FM-300.
Hade du inte bott så ensligt så hade jag köpt den direkt av dig. ;)
 
R Robin Wahlman skrev:
Hade du inte bott så ensligt så hade jag köpt den direkt av dig. ;)
Ensligt? Sveriges framsida ju! Var bor du själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.