3 395 741 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Sista dagen på semestern fick bli en färdigställardag.
Klyvsågen blev bara hastigt modifierad med grejorna från charnwood när dom kom så idag justerades allt in och skalan för landet klistrades dit.
Sedan sattes fräsbordet ihop och provkördes. Behovet av en anslutning till spånsugen konstaterades och byggdes snabbt ihop.
"Ny" klyvsåg
Skalan till landet
Släden gick 10 mm över bordet så där fick hålen i konsollerna förlängas så den kom ner lite.
Färdigt fräsbord
Spånsugsanslutningen
Klyvsågen blev bara hastigt modifierad med grejorna från charnwood när dom kom så idag justerades allt in och skalan för landet klistrades dit.
Sedan sattes fräsbordet ihop och provkördes. Behovet av en anslutning till spånsugen konstaterades och byggdes snabbt ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Ny" klyvsåg
Logga in
Skapa konto
Skalan till landet
Logga in
Skapa konto
Släden gick 10 mm över bordet så där fick hålen i konsollerna förlängas så den kom ner lite.
Logga in
Skapa konto
Färdigt fräsbord
Logga in
Skapa konto
Spånsugsanslutningen
Hämtat en Felder AF-16 och några plank varav en riktigt maffig ekplanka. 4 meter lång, 400mm bred och 60mm tjock. Tung något fruktansvärt! Notera avokadon för storleksjämförelse!
Får ligga inomhus tills jag löst förvaring av detta monster.
Får ligga inomhus tills jag löst förvaring av detta monster.
Logga in
Skapa konto
Det blev ett gilla med guldstjärna pga avokadonV vectrex skrev:
Kunde inte låta bli att lufta hyveln kopplad till nya spånsugen och hyvla lite av den feta ekplankan ovan.
Tattarinkopplad spånsug med silvertejpad 160-125 stos och min gamla 125 slang.
Var komplett slut efteråt. Varmt i snickeriet och riktigt tung planka att hyvla. Var precis på mm att min 41cm breda hyvel klarade hela bredden.
Fantastiskt fint virke är det iaf! Tänkte göra en live-edge ljugarbänk av biten jag hyvlade! 45mm tjocklek fick jag kvar efter riktning och planing.
Tattarinkopplad spånsug med silvertejpad 160-125 stos och min gamla 125 slang.
Logga in
Skapa konto
Var komplett slut efteråt. Varmt i snickeriet och riktigt tung planka att hyvla. Var precis på mm att min 41cm breda hyvel klarade hela bredden.
Fantastiskt fint virke är det iaf! Tänkte göra en live-edge ljugarbänk av biten jag hyvlade! 45mm tjocklek fick jag kvar efter riktning och planing.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag startade min begagnade GWS 125 för första gången idag. Det var planen i alla fall, men eftersom den var helt död öppnande jag och fann frånvaron av kol.
Hur ska jag mäta för att se att det är värt att köpa nytt kol? Någon som sitter på en sprängskiss?
Hur ska jag mäta för att se att det är värt att köpa nytt kol? Någon som sitter på en sprängskiss?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Värmland
· 292 inlägg