En kista är en kista och inte en trappa muttrade 4åringen missnöjt.. jaja, fram med mer spillvirke och verktyg..
Träpall och verktyg på gräsmatta, spillvirke och såg i förgrunden, trädgårdsprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord träkista och trappsteg av spillvirke i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Sista dagen på semestern fick bli en färdigställardag.
Klyvsågen blev bara hastigt modifierad med grejorna från charnwood när dom kom så idag justerades allt in och skalan för landet klistrades dit.
Sedan sattes fräsbordet ihop och provkördes. Behovet av en anslutning till spånsugen konstaterades och byggdes snabbt ihop.

Modiferad klyvsåg med installerad skala och uppställd fräsbord i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

"Ny" klyvsåg

Modifierad klyvsåg med justerad skala för landet och sidosläde över arbetsbordet.
Skapa konto

Skalan till landet

Modifierad klyvsåg med ny skala för landet och justerade konsoller i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Släden gick 10 mm över bordet så där fick hålen i konsollerna förlängas så den kom ner lite.

Ett färdigställt träfräsbord i en verkstad med mätmarkeringar och ansluten spånsug.
Skapa konto

Färdigt fräsbord

Nybyggt träfräsbord med monterad skala, synlig fräsklinga och ansluten spånsugsslang i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Spånsugsanslutningen

• Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
Hämtat en Felder AF-16 och några plank varav en riktigt maffig ekplanka. 4 meter lång, 400mm bred och 60mm tjock. Tung något fruktansvärt! Notera avokadon för storleksjämförelse! :D

Får ligga inomhus tills jag löst förvaring av detta monster.
En stor ekplanka på ett trägolv, bredvid en avokado för storleksjämförelse.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Testat sidoanhållet som jag inhandlade vid något tillfälle för länge sedan av kompletthets-hets. Funkar helt ok, men inte jätteimpad.
Cirkelsåg med sidoanhåll monterad på träplanka utomhus.
Skapa konto

V vectrex skrev:
Hämtat en Felder AF-16 och några plank varav en riktigt maffig ekplanka. 4 meter lång, 400mm bred och 60mm tjock. Tung något fruktansvärt! Notera avokadon för storleksjämförelse! :D

Får ligga inomhus tills jag löst förvaring av detta monster.
[bild]
Det blev ett gilla med guldstjärna pga avokadon

V vectrex skrev:
Notera avokadon för storleksjämförelse! :D
Törs man be om en bild med avokadon och en tändsticksask? ;)

V vectrex skrev:
…en riktigt maffig ekplanka. 4 meter lång, 400mm bred och 60mm tjock. Tung något fruktansvärt! :D
Blir väl någonting i 75-kilosklassen …

B badtastex skrev:
Törs man be om en bild med avokadon och en tändsticksask? ;)
Eller en banan! Klassisk vid jämförelse ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har varken banan eller tändsticksask hemma tyvärr. Här är en 1,5L PET flaska!:D

En tom 1,5L PET-flaska ligger på ett obehandlat trägolv bredvid ett lackat parkettgolv.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Kunde inte låta bli att lufta hyveln kopplad till nya spånsugen och hyvla lite av den feta ekplankan ovan.

Tattarinkopplad spånsug med silvertejpad 160-125 stos och min gamla 125 slang.
Hyvelbänk med ansluten spånsug och tjock ekplanka i ett snickeri.
Skapa konto

Var komplett slut efteråt. Varmt i snickeriet och riktigt tung planka att hyvla. Var precis på mm att min 41cm breda hyvel klarade hela bredden.

Fantastiskt fint virke är det iaf! Tänkte göra en live-edge ljugarbänk av biten jag hyvlade! 45mm tjocklek fick jag kvar efter riktning och planing.

En stor ekplanka står lutad mot en vit dörr, nyligen hyvlad och visar en slät yta, med en tumstock intill på golvet.
Skapa konto
Nyhyvlad ekplanka på golv med naturliga kanter och synliga ådringar, 45mm tjocklek för live-edge projekt.
Skapa konto
Hyvlad ekplanka på golv med synlig ådring och spår av bearbetning.
Skapa konto
Nyhyvlad, bred ekplanka med synlig träådring, redo för att bli en live-edge bänk.
Skapa konto

• Gilla
vanpire och 23 till
  • Laddar…
Jag startade min begagnade GWS 125 för första gången idag. Det var planen i alla fall, men eftersom den var helt död öppnande jag och fann frånvaron av kol.

Hur ska jag mäta för att se att det är värt att köpa nytt kol? Någon som sitter på en sprängskiss?
Öppnad begagnad BOSCH GWS 10-125 C slipmaskin med synliga inre komponenter och avsaknad av kol.
Skapa konto
En öppnad GWS 125 vinkelslip ligger på ett träplank med inre elektronik och ledningar exponerade, kol saknas.
Skapa konto

Tack, får dock inte länken att funka på telefonen.

Finns det plats ingenstans man kan köpa kopior på kol, eller är det originaldelar som gäller?

jonmo jonmo skrev:
Tack, får dock inte länken att funka på telefonen.

Finns det plats ingenstans man kan köpa kopior på kol, eller är det originaldelar som gäller?
Jag har handlat kol från bosch hemsida. Det är väldigt smidigt att identifiera vilka reservdelar man vill ha och snabb leverans.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ny dränering till kompressorn. De som sitter där i original går ju inte att använda.
Mycket klokt! Som bonus kommer röret fungera som behållare för kondensvattnet så troligtvis kommer det inte stå något vatten i själva ståltanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.