Mikael_L
Austenitiskt osv osv ... jaja det heter väl saker och ting, och har med kromhalt och sånt att göra.

Var har vi alla materialexperter nu. mattiasp är väl en sådan ...?

edit:
Austenitiska är tydligen de omagnetiska, och ferritiska de magnetiska.
Och om nickelhalten är hög blir stålet Austenitiskt.

En mycket snabb dykning i ämnet gav mig denna grunda kunskap, vem vet, kanske sant t.o.m. :)

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Austenitiskt osv osv ... jaja det heter väl saker och ting, och har med kromhalt och sånt att göra.

edit:

En mycket snabb dykning i ämnet gav mig denna grunda kunskap, vem vet, kanske sant t.o.m. :)
Skit i det.... jag skulle gissa på att brickorna matchar A2 ungefär. Tror ingen förväntar sig A4 för dom pengarna.

T Thomas_Blekinge skrev:
Testa med magnet. Brickorna, inte glassen.
Vilken tur! Glassen är redan borta nämligen.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det känns som länge sen den tiden då en glass räckte länge ... :cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns som länge sen den tiden då en glass räckte länge ... :cool:
Sant. I samma anda kan jag tipsa om 3*25-pack med Piggelin på Willys för 75 kr :cool:

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Idag var jag och inhandlade en batteridriven cirkelsåg , om den är bra vet jag ej då jag aldrig har kört någon annan..:cool:
Den fungerar i alla fall till att såga panel på husväggen så jag slipper att plocka ner 45 brädor o justera dessa i kap & ger sågen. Obs bilden lånad fån nätet..

• Batteridriven cirkelsåg från Parkside ligger på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag såg den där, funderade nog max i 10 sekunder ... ;)
Men allvarligt, sågklinga 80mm x 15mm, är det någon lätt sak att få tag i sen?

Du får berätta lite om dina intryck sen, sågkapacitet och batterikapacitet intresserar mig mest.

Mikael_L Mikael_L skrev:

edit:

De ferritiska är 1.4301 (A2) och 1.4404 (A4).
Magneter fastnar inte på dem. För att skilja dem åt måste man göra ett molybdentest.

Martin_B
Mikael_L Mikael_L skrev:

edit:

Bestick brukar ju vara magnetiska. Men dessa är väl gjorda av martensitiskt eller duplex rostfritt stål? De är båda magnetiska vad jag vet.

Vissa rostfria trallskruv, som också har nämnts, är ju värdelösa. Mjuka som aluminium känns det som. Vad de är gjorda av för stål vete tusan...

Martin_B Martin_B skrev:
Bestick brukar ju vara magnetiska. Men dessa är väl gjorda av martensitiskt eller duplex rostfritt stål? De är båda magnetiska vad jag vet.

Vissa rostfria trallskruv, som också har nämnts, är ju värdelösa. Mjuka som aluminium känns det som. Vad de är gjorda av för stål vete tusan...
Jag har svårt att se varför man skulle göra bestick i duplex. Det är riktigt att det är magnetiskt, ungefär hälften av vanligt stål, t ex konstruktionsstål.

richardtenggren
1810 brukar det ju vara stämplat på bestick, 18%Cr och 10% Ni, vilket borde innebära ett austenitiskt stål. Diskbänkar och kylskåp brukat vara ferritiska.

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[...]
Men allvarligt, sågklinga 80mm x 15mm, är det någon lätt sak att få tag i sen?
[...]
Nja, så ovanlig är den inte, både Bosch och Makita har maskiner med 85 mm klinga. Jag har den förstnämnda och är ganska nöjd med den faktiskt. Förvisso begränsat användningsområde, men i gengäld smidig, så den plockas fram minst lika fort som en fogsvans.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
50 joule 1700w bilmaskin för 1500 pix intresserar kanske någon.
[länk]
Men vad är det för fäste? Det är väl inte SDS-max?
Efter att ha tröttnat på att betala uthyrningsställets hutlösa 240kr avgift för att slipa mejseln på hyrmaskinen köpte jag en Lidl Brythammare..

Jösses vad jag blev imponerad! (y)
Den är tung, men inte vansinnigt tung och rätt "mjuk" i användningen men oj vad den knackar betong effektivt. Rekommenderas!
Se till att stanna på macken och köpa en 10W-40 motorolja bara till växellådan. Min var bara halvfull när jag öppnade förpackningen...

A abygg skrev:
Ny kampanj denna vecka

[länk]

Själv är jag sugen på deras digitala skjutmått [länk] och kanske borrarna.
Vad tror ni kvalitén är på metallen? [länk]
Kanske måste stanna förbi Lidl - Verkar vara en del som skulle kunna fungera ypperligt som extra "bara dom gör jobbet ett par gånger" uppsättning på sommarstugan (hylsnyckelsats, Skjutmått/vinkelmätare, borrsats & Tångsats)....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.