3 336 038 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Började med att jag ville lätta lite på X-axeln och började titta på att sätta matarverket separat via slang. Läste mycket positivt om E3D:s munstycken så det började med ett sådant + lite smått för att bygga om matarverket. Så långt allt väl.
När allt var printat och skulle monteras ihop lärde jag mig att stegmotordrivarna på A8-styrkortet är känsliga för att motorer kopplas in/ur när drivarna är spänningssatta. Där rök två drivsteg.
Är möjligt att beställa lösa stegmotordrivare och löda in sig på styrkortet men där kände jag att det mest var läppstift på en gris så det blev ett nytt styrkort till en kostnad av ungefär dubbla skrivarens inköpspris Blev ett Duet Wifi + Paneldue touchskärm.
Fick ihop allt ikväll och håller precis på och kör ut lite testutskrifter i PLA. Utskrifterna har aldrig sett så bra ut (och då var jag rätt nöjd med dem innan).
Utöver detta har jag även bytt lager till stängerna, kör med självsmörjande plastlager.
Återstår att printa lite kapslingar till display/elektronik samt hålla tummarna att det är möjligt att skriva ut i mjuk Ninjaflex även med slangmatningen... Nu får jag printa något som har med verktyg att göra för att inte vara allt för OT
PS. Webbgränssnittet till Duet-kortet är helt grymt. Även hela konfigurationen är underbar, allt är G-kod, snabbt och smidigt. Efter absolut initial konfiguration kan man göra _alla_ inställningar i webbläsaren.
När allt var printat och skulle monteras ihop lärde jag mig att stegmotordrivarna på A8-styrkortet är känsliga för att motorer kopplas in/ur när drivarna är spänningssatta. Där rök två drivsteg.
Är möjligt att beställa lösa stegmotordrivare och löda in sig på styrkortet men där kände jag att det mest var läppstift på en gris så det blev ett nytt styrkort till en kostnad av ungefär dubbla skrivarens inköpspris Blev ett Duet Wifi + Paneldue touchskärm.
Fick ihop allt ikväll och håller precis på och kör ut lite testutskrifter i PLA. Utskrifterna har aldrig sett så bra ut (och då var jag rätt nöjd med dem innan).
Utöver detta har jag även bytt lager till stängerna, kör med självsmörjande plastlager.
Återstår att printa lite kapslingar till display/elektronik samt hålla tummarna att det är möjligt att skriva ut i mjuk Ninjaflex även med slangmatningen... Nu får jag printa något som har med verktyg att göra för att inte vara allt för OT
PS. Webbgränssnittet till Duet-kortet är helt grymt. Även hela konfigurationen är underbar, allt är G-kod, snabbt och smidigt. Efter absolut initial konfiguration kan man göra _alla_ inställningar i webbläsaren.
Shit det var ingen liten pryl det därphl skrev:Började med att jag ville lätta lite på X-axeln och började titta på att sätta matarverket separat via slang. Läste mycket positivt om E3D:s munstycken så det började med ett sådant + lite smått för att bygga om matarverket. Så långt allt väl.
[bild]
Jag har börjat kolla på 3d skrivare men de som kan skriva ut tillräckligt stora grejer är än så länge på tok för dyra.
Vad är det för märke/modell?
Den skulle nog kunna passa mig, dock ligger den nog närmare 4000kr men ändå rätt ok prisB badtastex skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Slog till på denna .
Produktdata
Artikelnummer 001507
Garanti 1 år
Vikt 4 kg
Säkring 16 A
Trådkapacitet 1,6-5 mm
Spänning 230 V
Intermittens 40 %/200 A
Kapslingsklass IP21S
Svetsström max 200 A
Kabellängd 2,3 m
Mått 28,1x12,2x15,9 cm
Duger mer än gott för hemmabruk plus att jag har en kemppi 160A mig/mag hemma för vissa jobb. MEdföljande skärm är väl bara skräp förmodligen men har andra skärmar hemma så det kvittar lika.....
Priset just nu på Jula är bara 1799:- vilket får väl anses som mer än överkomligt
Den är inte så stor, en Anet A8 som i grunden är klon av Prusa i3. Utskriftmått på 220x220x240, fysiskt går skrivaren in i en box på 500x500x500. Köpte den för att den var billig och presterade väldigt bra för den låga summan den kostade. Sedan fastnar man ju alltid i uppgraderingsträsketN noone70 skrev:
Den finns ju i en mini-version också som kostar strax under 3000kr...är lite sugen på den...B badtastex skrev:
En cirkelsåg.
Nästa köp blir nog en batteridriven spikpistol och ett större batteri. Ska bara hitta bra deal.
http://www.hitachi-koki.com/powertools/products/li_ion/nr1890dbcl/nr1890dbcl.html
Nästa köp blir nog en batteridriven spikpistol och ett större batteri. Ska bara hitta bra deal.
http://www.hitachi-koki.com/powertools/products/li_ion/nr1890dbcl/nr1890dbcl.html