Fick ett rotorstopp på Heru 130S EC. Aggregatet kördes igång i november 2015.
Tryckte bort felmeddelande och det verkar snurra på som vanligt igen.
Körde aggregat på "bortaläge" vid några dagars resa, utetemperatur var väl på någon minusgrad, borde inte påverka. Men vi har varit hemma ett par dagar nu, så det borde inte heller påverka tycker jag.
Tycker att det är lite väl kort tid för slitage?
Bör man göra något?
Tryckte bort felmeddelande och det verkar snurra på som vanligt igen.
Körde aggregat på "bortaläge" vid några dagars resa, utetemperatur var väl på någon minusgrad, borde inte påverka. Men vi har varit hemma ett par dagar nu, så det borde inte heller påverka tycker jag.
Tycker att det är lite väl kort tid för slitage?
Bör man göra något?
Brukar också få det larmet ibland fast aggregatet går.
Jag.gissar att remmen slirat till en kort stund så rotorn stannat för att sen få fäste igen och gå runt.
För att förebygga remslir så brukar jag inför vintern spraya lite belt grip "remspray" på remmen för säkerhetsskull. Jag har även bytt bort originalremmen då den började slira en vinter så hela rotor och frånluftssidan frös så jsg fick jobba med att tina upp allt.
Jag.gissar att remmen slirat till en kort stund så rotorn stannat för att sen få fäste igen och gå runt.
För att förebygga remslir så brukar jag inför vintern spraya lite belt grip "remspray" på remmen för säkerhetsskull. Jag har även bytt bort originalremmen då den började slira en vinter så hela rotor och frånluftssidan frös så jsg fick jobba med att tina upp allt.
Kan också skriva under på god kundtjänst från Östberg.U Ulff skrev:
Samma problem med Rotortemp låg och sen rotor stopp. Har provat remspray men drivbandet slirade fortfarande.
Östberg skickar en ny rem utan några knussligheter. Tummen upp.
Haft samma problem med mitt heru som är cirka 3 år gammalt. I mitt fall så var remmen schysst och det var återkommande larm för rotorstopp. Jag plockade isär rotormotorn och köpte två nya kullager då det bakre var helt slut! Två nya lager kostade cirka 150:- (och en ny rotormotor kostar runt 2200:- så det kunde vara värt ett försök tänkte jag.)
Det är en enkel process. Man får skruva bort växellådan strax bakom remskivan, sedan för att öppna själva motorn så får man ta bort klisterlappen på baksidan av motorn, sedan med ett don knacka ur hela insatsen så att säga. Nu hoppas jag det snurrar många år till!
Det är en enkel process. Man får skruva bort växellådan strax bakom remskivan, sedan för att öppna själva motorn så får man ta bort klisterlappen på baksidan av motorn, sedan med ett don knacka ur hela insatsen så att säga. Nu hoppas jag det snurrar många år till!
Nu var det dags för mig, Aggregat i drift sedan sommaren 2016.
Får upprepade rotorstopp, inom 3h från att jag kvitterar larmet. Gick på vinden idag och lyfte på locket och kan konstatera att rotorn snurrade. Gick lätt att stoppa rotorn med handen och då slirade remmen på motorns remhjul.
Startade om aggregatet och då slirade remmen direkt på remhjulet, efter en väldigt lätt knuff på rotorn hoppade det igång igen. Prövade igen, men då hade den grepp.
Rotormotorn sitter ju monterad på vagga som är gummiupphängd, funderar på om det är upphängningen som blir lite slapp och att remmen därför börjar slira? En remspännare hade ju inte vart fel
Remmen kändes rund mellan fingrarna, däremot helt kolsvart på anläggningsytan.
@Ropia Hur konstaterade du att det var lagerras och inte dålig rem? Radialglapp i rotormotorn? Stannade någonsin motorn eller gjorde lagerraset att remmen vart slapp och initierade larm?
Minns du dimensioner på lagrena?
Får upprepade rotorstopp, inom 3h från att jag kvitterar larmet. Gick på vinden idag och lyfte på locket och kan konstatera att rotorn snurrade. Gick lätt att stoppa rotorn med handen och då slirade remmen på motorns remhjul.
Startade om aggregatet och då slirade remmen direkt på remhjulet, efter en väldigt lätt knuff på rotorn hoppade det igång igen. Prövade igen, men då hade den grepp.
Rotormotorn sitter ju monterad på vagga som är gummiupphängd, funderar på om det är upphängningen som blir lite slapp och att remmen därför börjar slira? En remspännare hade ju inte vart fel
Remmen kändes rund mellan fingrarna, däremot helt kolsvart på anläggningsytan.
@Ropia Hur konstaterade du att det var lagerras och inte dålig rem? Radialglapp i rotormotorn? Stannade någonsin motorn eller gjorde lagerraset att remmen vart slapp och initierade larm?
Minns du dimensioner på lagrena?
Redigerat:
Gick upp på vinden och stirrade på rotorn i 40 minuter, varken stopp eller larm.
Gick till slut ner, och nu får jag larmer igen.. Mellan larmerna pendlar verkningsgraden mellan 30-70% och tilluften mellan 12-17 grader. olika siffror varje gång jag kollar på displayen, kommer dock inte upp i 86% som brukar ha för jämnan. Just nu är det tom mildgrader ute +5C så den skall ju uppnå börvärdet på 18C utan problem, men pendlar mellan 12-17.
Blir till att klä på mig och stirra ut rotorn och fjärrkontrollen tills jag vinner
Jag hade en fundering på om det är rotorvakten som spökar, men eftersom verkningsgrad och tilluftstemp ändras så känns det inte som att det är det. Om det inte är så att styren stänger av VVX en stund vid varje fel.
Det var dags för nya filter såg jag iaf. Beställda hem nya.. Eventuell rem/annat förväntar jag att det skall gå att ta på garanti så det avvaktar jag med ett tag.
Ulf: Fick du fler larmer på rotorstopp? Hur ofta kom dom och hur lätt var det att bromsa rotorn med sliten rem?
Gick till slut ner, och nu får jag larmer igen.. Mellan larmerna pendlar verkningsgraden mellan 30-70% och tilluften mellan 12-17 grader. olika siffror varje gång jag kollar på displayen, kommer dock inte upp i 86% som brukar ha för jämnan. Just nu är det tom mildgrader ute +5C så den skall ju uppnå börvärdet på 18C utan problem, men pendlar mellan 12-17.
Blir till att klä på mig och stirra ut rotorn och fjärrkontrollen tills jag vinner
Jag hade en fundering på om det är rotorvakten som spökar, men eftersom verkningsgrad och tilluftstemp ändras så känns det inte som att det är det. Om det inte är så att styren stänger av VVX en stund vid varje fel.
Det var dags för nya filter såg jag iaf. Beställda hem nya.. Eventuell rem/annat förväntar jag att det skall gå att ta på garanti så det avvaktar jag med ett tag.
Ulf: Fick du fler larmer på rotorstopp? Hur ofta kom dom och hur lätt var det att bromsa rotorn med sliten rem?
Jag behövde också byta min rem nyligen (aggregat från 2015) efter upprepade rotorstopp. Remmen var något stelare och svartare än den nya, men framför allt hade den blivit ett par cm längre. En justeranordning vid rotormotorn hade som sagt inte varit helt fel i det läget.
Enligt din ursprungspost så klarade sig din första rem 18 månader. Min larmar för rotorstopp nu efter 18 månader. Så gissningsvis får man väl räkna med 18-24 månader med vårat track record.
Ni som fått utbytesremmar, har ni fått likadana, gröna remmar eller har dom kanske bytt till något med bättre kvalitet?
Ni som fått utbytesremmar, har ni fått likadana, gröna remmar eller har dom kanske bytt till något med bättre kvalitet?