4 370 143 läst · 32 120 svar
4370k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Dammsugit och rivit ur lite mer i badrummet. Har börjat fundera över golvet om man skall regla upp en aning och lägga isolering och golvsåpa över sen gjuta med eps ovanpå för att spara på höjden och vikten eller bara isolera och lägga golvspån.
Och även funderat vad man gör med kökskanalen som ligger med i bjälklaget.
Och även funderat vad man gör med kökskanalen som ligger med i bjälklaget.
Fått bort de två takdosorna som var ivägen. Blev tvungen att sätta dit en till kopplingsdosa i väggen, den närmast fanns sedan tidigare. Mycket anslutningar är det via hallen. Får strukturera slangarna när jag ser var glesen hamnar. Kapade även bort väggen över öppningen så LVPn värmer bättre i vardagsrummet. Väggen till vänster om öppningen skall bort jäms med trappräcket.
Bytte även den gamla kopplingsdosan då det behövdes fler anslutningar och originalet var för 15mm rör så nya slangar hade inte gått att få dit. Dessa manövrar påverkade ”tätskiktet” från 1981 menligt men det blir ngt temporärt över tills jag kommer igång med badrummet.
Nu är det bara 4 nya matningar från från centralen som skall dras över taket för utebelysningen (som tidigare delade grupp med hallen), nya larmet, nätverksnavet och golvvärmen i hallen och badrummet + 2 temporära 3-fas grupper som kommer att behövas när badrummet får tjänstegöra som tvättstuga under nästa fas. Och nya PEX rören till badrummet. Och spottarna till halltaket. Och spottarna som skall upp i kökstaket nu när jag kommer åt från sidan så jag kan se var dessa kan sättas. Hmmm, blir nog inte till att börja gipsa halltaket imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte även den gamla kopplingsdosan då det behövdes fler anslutningar och originalet var för 15mm rör så nya slangar hade inte gått att få dit. Dessa manövrar påverkade ”tätskiktet” från 1981 menligt men det blir ngt temporärt över tills jag kommer igång med badrummet.
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara 4 nya matningar från från centralen som skall dras över taket för utebelysningen (som tidigare delade grupp med hallen), nya larmet, nätverksnavet och golvvärmen i hallen och badrummet + 2 temporära 3-fas grupper som kommer att behövas när badrummet får tjänstegöra som tvättstuga under nästa fas. Och nya PEX rören till badrummet. Och spottarna till halltaket. Och spottarna som skall upp i kökstaket nu när jag kommer åt från sidan så jag kan se var dessa kan sättas. Hmmm, blir nog inte till att börja gipsa halltaket imorgon.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Idag lekte jag först murare och grovputsade lite stora håligheter i murstocken.
Sen lekte jag golvläggare och sågade bort en kvadratmeter av fiskbensparketten för eldstadsplan under kaminen. Mät två gånger och såga en gång funkade
Sen lekte jag golvläggare och sågade bort en kvadratmeter av fiskbensparketten för eldstadsplan under kaminen. Mät två gånger och såga en gång funkade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man vänjer sig fort..
Men nog blir det trevligare med salning och fönsterbänk.. För att inte tänka på hur det det blir foder och rullgardin uppe igen.
Logga in
Skapa konto
Men nog blir det trevligare med salning och fönsterbänk.. För att inte tänka på hur det det blir foder och rullgardin uppe igen.
Logga in
Skapa konto
Spacklat, slipat och spacklat igen i hallen. Även garaget har fått sig en vända spackel där jag tidigare fick riva ner lite gips pga kondensvatten från brunnen på taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 179 inlägg
Inrett grovköket.
Stommarna är begagnade IKEA Faktum jag hämtade gratis, Bänkskivorna är nya från IKEA.
Har inte tänkt ut hur jag vill göra med stänkskydd än.
Har en liten luftspalt i bakkant för att inte ha fukt mot stommarna, använda en bit plastskärbräda som distans.
Bänkskivan var lagom lång (kort?) för att jag skulle behöva skarva den på rätt ställe.
Blev inte jättesnyggt där jag sågade, men det får duga.
Fick upp en kallvattenkran också, blir bra till ölbryggningen.
Tog fram den nyköpta Locherpastan när jag skulle montera kranen, öppnade burken och tänker detta är fel konsistens... Mycket riktigt, jag har köpt fel, som tur var hade svärfar glömt sin burk hos oss.
Stommarna är begagnade IKEA Faktum jag hämtade gratis, Bänkskivorna är nya från IKEA.
Har inte tänkt ut hur jag vill göra med stänkskydd än.
Har en liten luftspalt i bakkant för att inte ha fukt mot stommarna, använda en bit plastskärbräda som distans.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bänkskivan var lagom lång (kort?) för att jag skulle behöva skarva den på rätt ställe.
Blev inte jättesnyggt där jag sågade, men det får duga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick upp en kallvattenkran också, blir bra till ölbryggningen.
Logga in
Skapa konto
Tog fram den nyköpta Locherpastan när jag skulle montera kranen, öppnade burken och tänker detta är fel konsistens... Mycket riktigt, jag har köpt fel, som tur var hade svärfar glömt sin burk hos oss.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Rivit taket i hallen. Vräkt lite gamla inneboende
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mindre roliga moment som ändå inte märks till sommaren.
Minstingen anser att snölasten börjar bli för stor.
Han som är lite större i kroppen än minstingen börjar ogilla snön.
60 cm på tre dagar, kul så det blir över....
Trevlig helg!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Minstingen anser att snölasten börjar bli för stor.
Han som är lite större i kroppen än minstingen börjar ogilla snön.
Logga in
Skapa konto
60 cm på tre dagar, kul så det blir över....
Trevlig helg!
Mvh P-A
Du kan skicka hit 30-40cm det skulle behövas i Norrköping.P Pagno skrev: