Haha, jag hade ett sånt till vår bod också med EKK i. :)

Andreas_kalmar skrev:
Vad tror vi om denna förläggningen?
[bild]
Väl grunt, hursomhelst.

• Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Det här är väl inte värsta elkopplingen, men lite kul hur det kan bli.

På ett antal dockningar funkade inte lastbryggan, en dockning är där lastbilar backar till, med en hydraulisk lastbrygga, en vädertätning och en port. Vädertätningarna och portarna fungerade, men inte bryggorna som har 3 fas motorer.
En fas saknas tänkte jag och mätte 230 230 309 volt !! Kortslutning i nått tänkte jag då och slog av brytare efter brytare tills alla var avslagna, då fick jag 273 230 66 volt ??
Inget i centralen hade löst ut. Hmmm, här behövs nog nått annat än en portmontör, och elektriker tillkallades.
Vi kom till en central avsäkrad 35A, propparna var hela, följde kabeln vidare till en större central avsäkrad 63A, och där hade en propp brunnit av. Från den gick även en fet kabel iväg, den följdes till utsidan på byggnaden och slutade i en 63A handske med en ansluten skarvsladd, vars handske i andra ändan badade i en vattenpöl.

Efter ha dragit ur sladden, bytt proppen, återställt alla motorskydd, funkade allt som det ska.

Ett digitalt multimeter i förgrunden visar 309 volt AC under en mätning av elektriska kablar i en elkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Den här termostaten var korrekt inkopplad. Men det hjälpte inte mot den fukt som jag antar har orsakat haveriet. Den kostade tomtägarföreningen här en vattenpump.
Skadad och fuktig termostat med synliga korrosionsskador och avskalade kablar på en ljus bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Slarvigt. Man måste hålla den vita röken inne, annars går det sönder. Det vet ju alla som håller på med elektronikkonstruktion.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg seir feeelet ... :)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Den där hade löjtnant Johansson på Marinens Verkstadsskola aldrig släppt igenom... spänningsregulatorn/tyristorn har ju inte kontakt med inkommande, gör om! :p

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Triacen har varken kontakt med inkommande eller utgående. Flatstiftet som satt på den del av kortet som förbränts har inte bara tappat kontakten med triacen. Det har tappat kontakten med mönsterkortet. Fast gaten på triacen har fortfarande kontakt med drivkretsen.

Asså trodde vi pratade svenska i denna tråd?

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
O
huggan skrev:
Asså trodde vi pratade svenska i denna tråd?
Nix här pratar vi tekniska:)

• Gilla
bruka och 5 till
  • Laddar…
E
Elektrisk installation med blå neutral tråd mellan väggmonterat uttag och knapp.
Skapa konto

"Jag ska ju bara byta nollan mellan knappen och uttaget, det räcker med blå"

Ett tag funderade jag på att skarva tändtråden med en blå också, för att få en enhetlig installation

• Gilla
Ragnar_AT och 5 till
  • Laddar…
Ännu en pizzeriakoppling, i Sunne:

Eluttag monterat nära golv med synlig kabel i Sunne pizzeria.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ännu en pizzeriakoppling, i Sunne:
Verkar ju vara riktig FK. Vad är problemet? :p Pizzerior brukar väl annars normalt använda EKKX. :eek:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Verkar ju vara riktig FK. Vad är problemet? :p Pizzerior brukar väl annars normalt använda EKKX. :eek:
Vad är det man ser egentligen?
Jag ser ingen kabel alls på bilderna!

över brytaren och under kaklet? går en svart och en brun fk som viker in under "kaklet".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.