10 872 läst · 36 svar
11k läst
36 svar
Vilken IVT bergvärmepump till 220 m2??
Blanda inte in kompressorn för mycke, det är ju bara en av komponenterna i systemet.
CZ har en efektivare system lösning som tar ur mer energi (Värme) ur frånluften innan luften lämnar pumpen & där med huset
borde ju då vara en effektivare förångere i denna
men när man sänker tempraturen så kraftigt så måsa man isa av förångaren imellan åt, så man får en mer komliserad styrning & du tappar även hela effekten under av frostnings faserna
CZ har en efektivare system lösning som tar ur mer energi (Värme) ur frånluften innan luften lämnar pumpen & där med huset
borde ju då vara en effektivare förångere i denna
men när man sänker tempraturen så kraftigt så måsa man isa av förångaren imellan åt, så man får en mer komliserad styrning & du tappar även hela effekten under av frostnings faserna
Enligt Boverkets byggregler så gäller luftombytet 0.35 l/s/m2 för nybyggda hus, 0.1 l/s/m2 accepteras om ingen är i huset. 0.35 l/s/m2 ger en luftomsättning på ganska exakt 12ggr per dygn med en takhöjd på 2.5m.Rapid skrev:
Länk här: http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/Boverkets byggregler/bbr12/bbrfulltext.pdf
Se kapitel 6.25 Ventilation.
Så den luftomsättningen kommer du inte ifrån och vad jag vet så funkar de flesta FLVP utan problem med lägstakraven enligt BBR. Givetvis bör du inte använda en Comfortzone CE65 (6.5kW) till ett hus på säg 100m2 eftersom den FLVP vill ha 220-340m3/h i luftflöde.
Det är ofta diskussioner på forumet om BBRs krav på luftomsättning som att det vore ett stort problem. Jag har bott i 6,5 år i ett hus med dryga 0.35l/s/m2 i luftomsättning och jag vill inte byta till ngt sämre! Jag har bekanta som bor i ett 70-talshus och de tycker det är "fantastiskt fin" luft hemma hos oss och jag kan bara hålla med för i deras hus är det rätt så ruffigt pga den dåliga luftomsättningen. Se istället Boverkets regler som ngt positivt!
Ventilation måste man ha i nybyggda hus. Det är ett krav från Boverket. Luften ska bytas varannan timme, dvs 12 ggr per dygn. Det finns två huvudprinciper, frånluftsventilation och balanserad till/frånluftsventilation med förvärmd tilluft. Bullret från ventilationssystemet är värre med till/frånluft eftersom man då har tilluftsdon i sovrum och vardagsrum. Med frånluftssystem har man utsug i våtrum, klk mm där man inte vistas så ofta.Rapid skrev:
CE50 tar mer energi ur luften, utan att öka ventilationen. Den luft som lämnar huset har en temp på ca -15 gr jämfört med ca +5 för IVT490.Rapid skrev:Jag har förstått att Comfortzones frånluftvärmepump anses som överlägsen IVT´s 490 och har en effektivare kompressor. Frågan är var CE 50 tar sin energi ifrån. Ökar luftgenomströmningen, dvs suger den en större volym luft genom friskluftsventilerna? Eller bygger allt på att kompressorn tar till vara på större mängd energi ur samma volym rumsluft som IVT?
Du kan få problem med mögel om du minskar ventilationen.Rapid skrev:
IVT 490 byter luft 12 ggr per dygn.
IVT 490 Pris ca 35.000 kr (installationen ingår i husköpet)
IVT 490 Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 2,0?/ 0,7*
CE 50 byter luft 12 ggr per dygn.
CE 50 Pris ca 60.000 kr kr (installationen ingår i husköpet)
CE 50 Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 5,0/ 1,3*
Jag har en CE50 sedan två år. Jag störs inte av ljud från vare sig ventilationen eller kompressorn. Friskluftsintagen styr friskluften uppåt taket så draget stör minimalt. Man bör dock tänkpå var man placerar intagen, så att det inte placeras vid sängen eller favoritfåtöljen.Rapid skrev:
Jag har hittat IVT 490´s värden nu (enl IVT) :
IVT 490 Avgiven/Tillförd effekt 2,0/ 0,9
CE50 Avgiven/Tillförd effekt 5,0/ 1,3
Lite räkning:
(IVT 490) 2,0 delat med 0,9 = 2,22
(CE50 ) 5,0 delat med 1,3 = 3,84
För varje tillförd kW i form av tillförd el, så ger FVP tillbaka 2,22 resp 3,84 kw i form av värme.
Nu undrar jag om jag verkligen räknat rätt. Differansen i siffrorna ser liten ut.
Vidare:
3,84 delat med 2,22 = 1,73 -> vilket ger 73 % bättre verkningsgrad för Comfortzone.
Kan man räkna så?
IVT 490 Avgiven/Tillförd effekt 2,0/ 0,9
CE50 Avgiven/Tillförd effekt 5,0/ 1,3
Lite räkning:
(IVT 490) 2,0 delat med 0,9 = 2,22
(CE50 ) 5,0 delat med 1,3 = 3,84
För varje tillförd kW i form av tillförd el, så ger FVP tillbaka 2,22 resp 3,84 kw i form av värme.
Nu undrar jag om jag verkligen räknat rätt. Differansen i siffrorna ser liten ut.
Vidare:
3,84 delat med 2,22 = 1,73 -> vilket ger 73 % bättre verkningsgrad för Comfortzone.
Kan man räkna så?
Citat BJOHAN:
"Det finns två huvudprinciper, frånluftsventilation och balanserad till/frånluftsventilation med förvärmd tilluft".
Frånluftsventilation känner jag till. Här har IVT och Nibe påstått att frånluftsventilation och därmed sina frånluftsvärmepumpar är ett lagkrav. Så är inte fallet, tydligen.
Den andra metoden ( känd sedan länge) består , vad jag förstår, av den gamla hederliga frånluftsventilationen ( en mekanisk fläkt, ofta placerad på taket) och friskluftventiler på yttervägg i våtutrymmena.
Den tredje metoden( min synpunkt). En eller flera ventiler i väggen och självcirkulation. (Har jag i mitt frittidshus). Undra om denna ventilationsmetod är godkänd.
Troligen skillnad lagkrav i bostadshus (villa) och fritidshus.
"Det finns två huvudprinciper, frånluftsventilation och balanserad till/frånluftsventilation med förvärmd tilluft".
Frånluftsventilation känner jag till. Här har IVT och Nibe påstått att frånluftsventilation och därmed sina frånluftsvärmepumpar är ett lagkrav. Så är inte fallet, tydligen.
Den andra metoden ( känd sedan länge) består , vad jag förstår, av den gamla hederliga frånluftsventilationen ( en mekanisk fläkt, ofta placerad på taket) och friskluftventiler på yttervägg i våtutrymmena.
Den tredje metoden( min synpunkt). En eller flera ventiler i väggen och självcirkulation. (Har jag i mitt frittidshus). Undra om denna ventilationsmetod är godkänd.
Troligen skillnad lagkrav i bostadshus (villa) och fritidshus.
Kravet är vilken luftväxling man har. Hur det sker är mindre intressant, men man klarar nog inte kravet med självdragsventilation. Det krävs en fläkt, antingen en frånluftsfläkt (separat eller flvp) eller till- och frånluftsfläkt via värmeåtervinning (ftx)
IVT490 har 0,7 kW kompressor.
IVT490 har 0,7 kW kompressor.
BJohan skrev:
Ang. IVT 490´s kompressor effekt:
Jag hittade Manualen till slut på IVT´s hemsida. Här står
"Total Tillförd effekt 0,7 - 0,9 kW"
Så du kanske har rätt angående 0,7 kW !?
vidare från manualen:
"Avgiven värmeeffekt 1,7 - 2,0 kW
Om man varit på Comfortzones hemsida och sedan läser IVT´s data så får man en känsla av att Comfortzone är mer vetenskapliga
Liknande trådar
-
Bergvärmepumpen Nibe vs IVT
Värmepumpar -
Hur lokalisera vilken sladd som går till utegivare på IVT Greenline
Värmepumpar -
Trasig bergvärmepump IVT Greenline HT Plus med REGO 600. Det står CONLEGO CL83-0035 i displayen.
Värmepumpar -
Energieffektivisering av småhus - vilken bergvärmepump har ni fått beviljat stöd för?
Värmepumpar -
IVT , NIBE eller Thermia bergvärmepump vilken pump är mest driftsäker resp. tystast?
Värmepumpar