11 106 läst · 36 svar
11k läst
36 svar
Vilken IVT bergvärmepump till 220 m2??
Visst är det svårt att motivera bergvärme till nya välisolerade hus. Det stöds av förbrukningssiffrorna ovan. Själv värmer vi 217 m2, varav 200 m2 till 20 grader och 17 m2 förråd till 10 gr. Vi köper ca 13500 kWh/år inkl hushållsel på 2 vuxna + 2 barn. Har CE50 frånluftsvärmepump.
Det ser ju ut som om vi ligger på ungefär samma förbrukning alla med ca 200m2. Har du Johan inte någon stöttning av berg eller jordvärme? Kalsipper du var orolig för att en värmepump med frånluftsåtervinning inte har samma livslängd som en ren bergpump. Var har du hört det? Skulle man inte ha frånluftsåtervinningen så skulle ju uppvärmningen bli dyrare, nu tar vi ju tillbaka lite av värmen och dessutom lagrar jag den i marken med jordvärmeslangen. På sommaren så pumpar pumpen ut värme i jordslingan så det blir uppåt 30° i jordvärmeslingan och denna värme kan den ju utnyttja en del av sen under hösten.
Vet ej hur man kan kolla hur mycket el just pannan dragit. Vet du hur man kan komma åt sån info från pumpen? Jag har inte hittat nån sån meny.
Mvh Honken
Vet ej hur man kan kolla hur mycket el just pannan dragit. Vet du hur man kan komma åt sån info från pumpen? Jag har inte hittat nån sån meny.
Mvh Honken
det är ju ialla fall en stor skilnad att värme till 15 grader eller 22 grader!
en Twin har låg effekt & vis stödeldning kan hjäpatill väldigt mycke, för att kapa toppar.
men eldar man inte kan förbrukningen sticka iväg betydligt mer!
jag säger inte att man ska ha bergvärme på nya hus, då det är en stor investering, man jordvärme jönarsig ofta!
för att jämföra lite så har jag ett till läggsisolerat hus från 1969. dtta är på 200+35 m2
200m2 värms till 21,5 grader & 35 m2 värms till 15,5 grader
total energiförbrukning inklysive hushålsel är 10800kWh
til skilnad från twninens 4kW så kan min maskin kräma på med 10kW, vilket gör att den kan hantera alla sitruationer.
------------------
föra tt göra det hela lite mer lätt förstårligt.
en bygg fläckt ger 9kW
en cupevärmare i bilen ger 1,2kW
en vanlig frånluftsvärmepump ger 2kW
en twin ger 4kW
en olja panna bruka ligga på 10-15 kW
en vatten kokkare 2kW
en Twin har låg effekt & vis stödeldning kan hjäpatill väldigt mycke, för att kapa toppar.
men eldar man inte kan förbrukningen sticka iväg betydligt mer!
jag säger inte att man ska ha bergvärme på nya hus, då det är en stor investering, man jordvärme jönarsig ofta!
för att jämföra lite så har jag ett till läggsisolerat hus från 1969. dtta är på 200+35 m2
200m2 värms till 21,5 grader & 35 m2 värms till 15,5 grader
total energiförbrukning inklysive hushålsel är 10800kWh
til skilnad från twninens 4kW så kan min maskin kräma på med 10kW, vilket gör att den kan hantera alla sitruationer.
------------------
föra tt göra det hela lite mer lätt förstårligt.
en bygg fläckt ger 9kW
en cupevärmare i bilen ger 1,2kW
en vanlig frånluftsvärmepump ger 2kW
en twin ger 4kW
en olja panna bruka ligga på 10-15 kW
en vatten kokkare 2kW
Nej, CE50 jobbar endast med frånluften. Den kyler avluften ned till 15-20 minusgrader, därför kan den ge 5 kW. En vanlig 2 kW FLVP brukar inte komma ned under nollan på avluften.Honken_byggare skrev:
Jag har också en 495a till 200m2, vi har tre barn som är lite större och vi alla (5) duschar minst en gång om dan, ganska ofta tätt på varandra, så jag tror vi har mycket nytta av vår extra vv-beredare. Vår förbrukning ligger förmodligen på ungefär 18.000 per år, men vi har helt klart större förbrukning av hushållsel än genomsnittet.
Vi har 2 plans totalt 220m2. Boro Södermanland och vi kör 495 TWIN.
Räcker alldeles utmärkt. Dock pytsade den på en del elpatron när det var kallt i vintras men med en vedkamin så är den perfekt.
Håller dock på och bygger garage och ångrar därmed att jag inte köpte bergvärme så jag även kunde koppla in garaget vilket jag inte vågar nu.
16500Kwh / år. 2 vuxna o 2 barn och vi duschar en hel del.
Huset är i södra värmland så vi har vintrar.
Räcker alldeles utmärkt. Dock pytsade den på en del elpatron när det var kallt i vintras men med en vedkamin så är den perfekt.
Håller dock på och bygger garage och ångrar därmed att jag inte köpte bergvärme så jag även kunde koppla in garaget vilket jag inte vågar nu.
SalleB skrev:Vi har 2 plans totalt 220m2. Boro Södermanland och vi kör 495 TWIN.
hur kan du säga att den räcker aldeles utmärkt, när du eldar med ved för att hålla ner uppvärmnings kostnaden?
själv så eldar jag inte med ved, då det är för dyrt..
Till vårt tvåplanshus på 220 kvadat valde vi en IVT Green Line 9 kW och vi borrade 180 meter. Vi har en frånluftsmodul kopplad till detta också.
Om det var ett bra val eller inte och vilken energiförbrukning vi får återstår att se när huset är klart.
Om det var ett bra val eller inte och vilken energiförbrukning vi får återstår att se när huset är klart.
har en 495 med 200 meters slang till en 220 kvm nybyggt villa (samt 30kvh 15 gradig garage med golvvärme). vi är två vuxna och tre barn. Trots diverse problem med pannan (som hade fnatt under ett par månader och gick på patron de två första månaderna innan jag upptäckte detta) slutade elförbrukningen på 18500 kw.
495an är seriekopplad (eller är det parallel ?) med en 300 lites extra VVB som är avstängd, men som 495an värmer på egen hjälp. jag har med andra ord ca 300+165 liter 48-52 gradig vatten.
Glömde säga, har stängt av patronen och allt sker med de fyra kw.
...men jag minns jag att när det blev riktigt kallt, då fick jag bränna på bra med braskabinen för att inte patronen skulle vara på för mycket.
495an är seriekopplad (eller är det parallel ?) med en 300 lites extra VVB som är avstängd, men som 495an värmer på egen hjälp. jag har med andra ord ca 300+165 liter 48-52 gradig vatten.
...men jag minns jag att när det blev riktigt kallt, då fick jag bränna på bra med braskabinen för att inte patronen skulle vara på för mycket.
som sagt så eldar du också med ved vilket måste räknas in!!!navgha skrev:har en 495 med 200 meters slang till en 220 kvm nybyggt villa (samt 30kvh 15 gradig garage med golvvärme). vi är två vuxna och tre barn. Trots diverse problem med pannan (som hade fnatt under ett par månader och gick på patron de två första månaderna innan jag upptäckte detta) slutade elförbrukningen på 18500 kw.
det är ju dom hrä dagarna när det är riktigt kallt som en 495:a rdar mängder med energi.
& om vi få gissa lite så har du säkert som många andra som stänger av elpatronen en del variatoner i inomhus tempraturen & tolererar att inomhus tempen kan sjunka ner åt 19 grader innan du eldar i kaminen!
jag gör av med 7500kWh mindre än du & har konstant temp på 21,5 inne. jag eldar inte i kamin & jag har ett hus op 200m2 + 35m2 som håller 15,5 grader.
jag stänger hallar inte av värmen på sommaren!
så vist är det en onödigt hög förbrukning du har.
Jag håller med Car Man. Vi har också en 495:a, tycker att den ger alldeles för dålig effekt. Jag har fått sänka värmekurvan till ca 3 för att inte patronen går i gång direkt då det är minusgrader ute. (struntar i termostaterna för att spara pengar) Nackdelen att radiatorerna på ovanplan blir knappt ljummna och det blir svalt i sovrummen men det får man ta. Vi bor på 192m2 +35garage (uppvärmt till 10C). Vi förbrukade ca 14500kWh på 3 pers men då snålade vi och eldade upp ca 3-4m3 ved när det var som kallast. (Vi bor i Norrköping) Vet inte hur mycket dyrare en Greenline eller motsv.är jämfört med 495:an men borrningen slapp vi ju. Skulle tippa på att vi hade sparat 5000:-/ år om vi valt ren bergvärme. Tur att vi valde en 495a istället för den föreslagna 490. Det är ju helt vansinne av husfabrikanterna att ens tänka på en sådan lösning, men dom ser väl bara till att offerten ska vara billig vid första anblick.
MVH
MVH
Trots min rimliga elförbrukning är jag en av de som gärna haft en större värmepump, men de största skälen kommer nog fråm mitt teknikintresse, och optimering är kul, frågan är om man verkligen kan motivera investeringen baserat på bara siffror, har faktiskt svårt att tro det.
Sen finns det ett skäl till och det är ju känslan av att kunna slösa med värme och varmvatten, men då försvinner naturligtvis en del av besparingen.
Sen finns det ett skäl till och det är ju känslan av att kunna slösa med värme och varmvatten, men då försvinner naturligtvis en del av besparingen.
Alla ni köp en comfort zone L50 ellr L65 FLVP med 5/6,5KW och ni behöver inte borra och kostnaden slutar runt 70000 ink moms installerat å klart L65 kräver över 185kvm för att få rätt luftmängd.
Kolla in på värmepumpsforum där finns dom riktiga experterna.
Kolla in på värmepumpsforum där finns dom riktiga experterna.
BJohan skrev:
Vi har beställt en Frånluftsvärmepump IVT 490 som ännu ej är installerad. Dock är redan nu mitt stora bekymmer ljudnivån, och det luftdrag som uppstår när maskinen kommer att suga luft tvärs genom huset.
Jag har förstått att Comfortzones frånluftvärmepump anses som överlägsen IVT´s 490 och har en effektivare kompressor. Frågan är var CE 50 tar sin energi ifrån. Ökar luftgenomströmningen, dvs suger den en större volym luft genom friskluftsventilerna? Eller bygger allt på att kompressorn tar till vara på större mängd energi ur samma volym rumsluft som IVT?
Om inte så ökar luftgenomströmningen, därmed ökad utkylning i bostaden, med resultat att värmetillskott måste skjutas till. Dessutom troligen ökat fläktljud från spirorören i huset om luftmängden är högre i CE 50 än IVT 490.
Är det inte så att en frånluftsvärmepump måste tvingas att ha en lugn arbetsrytm och helst liten luftmängd som växlas per dygn, annars olägenheter av olika art.
IVT påstår att luftvolymen i bostaden byts ut 12 ggr per dygn. Jag känner redan nu (inuititivt) att jag vill minska detta till hälften.
Fråga: Jag kommer att minska fläkthastigheten och undrar om IVT 490 jobbar i perioder eller om kompressorn går dygnet runt i konstant hastighet? Går det i så fall att ändra kompressorns arbetseffekt till lägre?
Vi har vissserligen beställt en IVT men kan ännu ändra till annat system i vår husorder. Hussäljarna är ju bara ute efter en standrdiserad lösning som minimerar offertnivån och arbetet internt hos säljaren. Därav frågorna.
Jag kan renodla frågorna:
IVT 490 byter luft 12 ggr per dygn.
IVT 490 Pris ca 35.000 kr
IVT 490 Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW ?,?/ ?,?*
CE 50 byter luft ?? ggr per dygn.
CE 50 Pris ca 75.000 kr
CE 50 Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 5,0/ 1,3*
Någon som vet icke ifyllda data?
Stör luftdraget ljudmässigt eller i form av påtagligt luftdrag?
Stör kompressorljudet?