17 339 läst · 57 svar
17k läst
57 svar
OSB & gips omlott för bästa ljuddämpning?
Nej jag menar *reglarna* omlott. Någon skrev här tidigare i tråden att man kan göra ytterreglar 10 mm bredare (tot 55 mm alltså för isolering) och ställa varannan 45-regel mot rum 1 och varannan mot rum 2. Om jag fattat rätt.ricnym skrev:
OK, kanske gips+plywood är 'good enough' och gödsla med fog m a o!ricnym skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Hejsan!
Här kommer lite feedback på diskussionen som förhoppningvis rätar ut ev. frågetecken vad gäller ljudisoleringen av TS skiljevägg.
Skillnaden i ljudreduktion mellan 2 gips vs. 1 gips + 1 OSB är inte så stor. Skillnaden mellan ett oisolerat regelfack vs. ett isolerat dito är däremot enorm.
I bilden nedan kan vi se vad som händer med några olika konfigurationer. Beräkningarna är gjorda utifrån de diskussioner som förts här i tråden, dvs. 45 mm saxade reglar på 55 mm syll. Observera att den praktiska ljudreduktionen (R´w) alltid är lägre jämfört med de teoretiska beräkningarna.
Den blå kurvan visar beräkningen för 2 gips /45 mm stenull/ 2 gips. Den röda kurvan visar 1 gips + 1 OSB / 45 mm stenull/ 1 OSB + 1 gips . Som vi ser så isolerar bägge konstruktionerna dåligt i låga frekvenser. Den första resonansen vid 80 Hz är kopplad till luftspalten. Sedan isolerar båda konstruktionerna tämligen lika fram till 1 kHz där OSB varianten får en resonans tidigare jämfört med dubbelgipsen.
Den gröna kurvan är beräknat på endast massan av 4 gips.
Den Rosa kurvan visar vad som händer om vi inte isolerar facken. Ganska stor försämring mao.
Några tips:
Som tidigare nämnts är fogningen oerhört viktig. Konstruktionen måste bli helt lufttätt. Gäller även runt dörrkarmar, kabelgenomföring, dosor etc. Finns överluftsdon behöver dessa ersättas med ljudfällor som matchas mot den tänkta väggkonstruktionen.
Skivorna ska alltid läggas omlott och skarvas mot regel.
Använd aldrig fogskum, vanligt drev eller fogband med öppna celler till en ljudisolerande konstruktion. Vad gäller isoleringen så är stenull att föredra framför glasull. Flexibatt är alltid ett bra val.
Här kommer lite feedback på diskussionen som förhoppningvis rätar ut ev. frågetecken vad gäller ljudisoleringen av TS skiljevägg.
Skillnaden i ljudreduktion mellan 2 gips vs. 1 gips + 1 OSB är inte så stor. Skillnaden mellan ett oisolerat regelfack vs. ett isolerat dito är däremot enorm.
I bilden nedan kan vi se vad som händer med några olika konfigurationer. Beräkningarna är gjorda utifrån de diskussioner som förts här i tråden, dvs. 45 mm saxade reglar på 55 mm syll. Observera att den praktiska ljudreduktionen (R´w) alltid är lägre jämfört med de teoretiska beräkningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå kurvan visar beräkningen för 2 gips /45 mm stenull/ 2 gips. Den röda kurvan visar 1 gips + 1 OSB / 45 mm stenull/ 1 OSB + 1 gips . Som vi ser så isolerar bägge konstruktionerna dåligt i låga frekvenser. Den första resonansen vid 80 Hz är kopplad till luftspalten. Sedan isolerar båda konstruktionerna tämligen lika fram till 1 kHz där OSB varianten får en resonans tidigare jämfört med dubbelgipsen.
Den gröna kurvan är beräknat på endast massan av 4 gips.
Den Rosa kurvan visar vad som händer om vi inte isolerar facken. Ganska stor försämring mao.
Några tips:
Som tidigare nämnts är fogningen oerhört viktig. Konstruktionen måste bli helt lufttätt. Gäller även runt dörrkarmar, kabelgenomföring, dosor etc. Finns överluftsdon behöver dessa ersättas med ljudfällor som matchas mot den tänkta väggkonstruktionen.
Skivorna ska alltid läggas omlott och skarvas mot regel.
Använd aldrig fogskum, vanligt drev eller fogband med öppna celler till en ljudisolerande konstruktion. Vad gäller isoleringen så är stenull att föredra framför glasull. Flexibatt är alltid ett bra val.
Redigerat:
Jo det är ju en intressant tanke, skulle bara haft en planhyvel då... Jag var in på närmsta byggvaruhus och letade 10 mm läkt men det fanns förstås inte. Däremot såg jag en massa småbräder som används som mellanlägg i brädleveranserna. De är ca 1 m långa och har profilen 10x48 mm. De fick jag gratis så jag tog en ansenlig bunt! Bode funka att sala på, så får man ta ner nån mm precis där reglarna hamnar.AskeHolst skrev:
Oj, det var en utförlig redogörelse måste jag säga, stort tack! Intressant att 4 lager gips (gröna kurvan) alltså dämpar bättre än 2+2 gips med isolering mellan, upp till 100Hz.Björn Melander skrev:
Vad representerar den turkosa kurvan?
Har du blandat ihop röd och blå kurva? Annars tolkar jag det som att röd (gips+osb) är bättre...?
Vore intressant att se en jämförelse mellan a) 55 mm syll + saxade reglar och b) 45 mm syll + genomgående reglar.
Vad använder du för något program?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Aha, bra att du uppmärksammade det. Röd kurva ska naturligtvis vara 2 lag gips och blå kurva 1 gips + 1 OSB.pelig skrev:
Den turkosa kurvan visar bara massans egenskaper när man blandar gips och OSB (2 gips+2 OSB). Att jämföras med den gröna kurvan som motsvarar massan av 4 gips.
De saxade reglarna är avgörande för ljudreduktionen här. Skulle man köra på gemensam regel kan man i stort sett skippa ena sidans skivmaterial med nästan bibehållen ljudreduktion. Så viktig är den frikoppling som de saxade reglarna ger.
Redigerat:
Känns som om det avgör saken, reglarna ska saxas!Björn Melander skrev:
Har du koll på ljudreduktion om man byter osb mot plywood? Jag är fortfarande lite emot dubbla gips bara för att det är enklare att skruva i väggen om man har osb eller plywood bakom gipset. Om kurvan för gips+plywood närmar sig dubbla gips vore det ju bra. Gips+osb är ju uppenbarligen markant sämre än dubbla gips...
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Du får ungefär samma resultat om du ersätter OSB med vanlig K-plyfa. Är plyfan av finare kvalitet (högre densitet) förbättras ljudreduktionen.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 374 inlägg
Afmg soundflow
tnx.
Finns en 30-dagars testversion, om man vill prova lite
http://soundflow.afmg.eu/index.php/sf-downloads-en.html
Finns en 30-dagars testversion, om man vill prova lite
http://soundflow.afmg.eu/index.php/sf-downloads-en.html
Om man nu ska saxa reglarna och dessutom lägga skivorna omlott, hur skruvar man då fast ytterskivan? Den kommer då i skarven att hamna så att man skruvar endast i den inre skivan, eftersom där finns ju ingen regel.
Låt säga att man tar plywood som lager 1, kan man då skruva gipset (lager 2) i enbart plywooden i skarven, dvs inte i regel?
Mitt på gipsskivan är inga problem, där kommer det att finnas en regel, utan problemet blir i ytterkant.
(Känns som om det blev en komplicerad fråga, hoppas ni förstår utan att jag behöver rita en bild... )
Låt säga att man tar plywood som lager 1, kan man då skruva gipset (lager 2) i enbart plywooden i skarven, dvs inte i regel?
Mitt på gipsskivan är inga problem, där kommer det att finnas en regel, utan problemet blir i ytterkant.
(Känns som om det blev en komplicerad fråga, hoppas ni förstår utan att jag behöver rita en bild... )