ricnym skrev:
... vid dubbelgips antar jag att man alltid lägger skivorna omlott.
Jag använde befintliga reglar; tvärställda 90x45 träreglar, dvs bara 45 mm isolering.
Nej jag menar *reglarna* omlott. Någon skrev här tidigare i tråden att man kan göra ytterreglar 10 mm bredare (tot 55 mm alltså för isolering) och ställa varannan 45-regel mot rum 1 och varannan mot rum 2. Om jag fattat rätt.
ricnym skrev:
Men grundtanken vid ljudisolering är väl att man ska ha så stor massa som möjligt. Så hittar du nån spånskiva som väger lika mycket eller mer än en gipsskiva, så borde det funka (isf osb).
Plus att det ska vara helt tätt. Snåla därför inte med tätningsmassa, t ex latexfog som är relativt billigt.
OK, kanske gips+plywood är 'good enough' och gödsla med fog m a o! :)

Men ja, man ska nog sätta skivorna omlott åxå!

Alternativt till att göra ytterreglarna tjockare är ju att hyvla av 5mm på innerreglarna. Om du verkligen vill slimma väggen alltså.

Hejsan!
Här kommer lite feedback på diskussionen som förhoppningvis rätar ut ev. frågetecken vad gäller ljudisoleringen av TS skiljevägg.

Skillnaden i ljudreduktion mellan 2 gips vs. 1 gips + 1 OSB är inte så stor. Skillnaden mellan ett oisolerat regelfack vs. ett isolerat dito är däremot enorm.

I bilden nedan kan vi se vad som händer med några olika konfigurationer. Beräkningarna är gjorda utifrån de diskussioner som förts här i tråden, dvs. 45 mm saxade reglar på 55 mm syll. Observera att den praktiska ljudreduktionen (R´w) alltid är lägre jämfört med de teoretiska beräkningarna.

Bygga hus_Skiljevägg Rw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blå kurvan visar beräkningen för 2 gips /45 mm stenull/ 2 gips. Den röda kurvan visar 1 gips + 1 OSB / 45 mm stenull/ 1 OSB + 1 gips . Som vi ser så isolerar bägge konstruktionerna dåligt i låga frekvenser. Den första resonansen vid 80 Hz är kopplad till luftspalten. Sedan isolerar båda konstruktionerna tämligen lika fram till 1 kHz där OSB varianten får en resonans tidigare jämfört med dubbelgipsen.

Den gröna kurvan är beräknat på endast massan av 4 gips.

Den Rosa kurvan visar vad som händer om vi inte isolerar facken. Ganska stor försämring mao.

Några tips:

Som tidigare nämnts är fogningen oerhört viktig. Konstruktionen måste bli helt lufttätt. Gäller även runt dörrkarmar, kabelgenomföring, dosor etc. Finns överluftsdon behöver dessa ersättas med ljudfällor som matchas mot den tänkta väggkonstruktionen.
Skivorna ska alltid läggas omlott och skarvas mot regel.
Använd aldrig fogskum, vanligt drev eller fogband med öppna celler till en ljudisolerande konstruktion. Vad gäller isoleringen så är stenull att föredra framför glasull. Flexibatt är alltid ett bra val.

Redigerat:
  • Gilla
namor och 5 till
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Alternativt till att göra ytterreglarna tjockare är ju att hyvla av 5mm på innerreglarna. Om du verkligen vill slimma väggen alltså.
Jo det är ju en intressant tanke, skulle bara haft en planhyvel då... :) Jag var in på närmsta byggvaruhus och letade 10 mm läkt men det fanns förstås inte. Däremot såg jag en massa småbräder som används som mellanlägg i brädleveranserna. De är ca 1 m långa och har profilen 10x48 mm. De fick jag gratis så jag tog en ansenlig bunt! :cool: Bode funka att sala på, så får man ta ner nån mm precis där reglarna hamnar.

Björn Melander skrev:
Här kommer lite feedback på diskussionen som förhoppningvis rätar ut ev. frågetecken vad gäller ljudisoleringen av TS skiljevägg.
Oj, det var en utförlig redogörelse måste jag säga, stort tack! Intressant att 4 lager gips (gröna kurvan) alltså dämpar bättre än 2+2 gips med isolering mellan, upp till 100Hz.
Vad representerar den turkosa kurvan?
Har du blandat ihop röd och blå kurva? Annars tolkar jag det som att röd (gips+osb) är bättre...?

Vore intressant att se en jämförelse mellan a) 55 mm syll + saxade reglar och b) 45 mm syll + genomgående reglar.
Vad använder du för något program?

FG skrev:
[länk]
Jo ser ju bra ut, men verkar helt omöjligt att få tag på. Jag hittar i alla fall inte Ultra Board på något byggvaruhus hemsida. Dessutom verkar de bara finnas i 90*120 cm, så då ska man skarva både lodrätt och vågrätt...Hmm...

pelig skrev:
Vad representerar den turkosa kurvan?
Har du blandat ihop röd och blå kurva? Annars tolkar jag det som att röd (gips+osb) är bättre...?
Vore intressant att se en jämförelse mellan a) 55 mm syll + saxade reglar och b) 45 mm syll + genomgående reglar.
Aha, bra att du uppmärksammade det. Röd kurva ska naturligtvis vara 2 lag gips och blå kurva 1 gips + 1 OSB.

Den turkosa kurvan visar bara massans egenskaper när man blandar gips och OSB (2 gips+2 OSB). Att jämföras med den gröna kurvan som motsvarar massan av 4 gips.

De saxade reglarna är avgörande för ljudreduktionen här. Skulle man köra på gemensam regel kan man i stort sett skippa ena sidans skivmaterial med nästan bibehållen ljudreduktion. Så viktig är den frikoppling som de saxade reglarna ger.

Redigerat:
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
De saxade reglarna är avgörande för ljudreduktionen här. Skulle man köra på gemensam regel kan man i stort sett skippa ena sidans skivmaterial med nästan bibehållen ljudreduktion. Så viktig är den frikoppling som de saxade reglarna ger.
Känns som om det avgör saken, reglarna ska saxas!
Har du koll på ljudreduktion om man byter osb mot plywood? Jag är fortfarande lite emot dubbla gips bara för att det är enklare att skruva i väggen om man har osb eller plywood bakom gipset. Om kurvan för gips+plywood närmar sig dubbla gips vore det ju bra. Gips+osb är ju uppenbarligen markant sämre än dubbla gips...

Du får ungefär samma resultat om du ersätter OSB med vanlig K-plyfa. Är plyfan av finare kvalitet (högre densitet) förbättras ljudreduktionen.

Björn Melander skrev:
Du får ungefär samma resultat om du ersätter OSB med vanlig K-plyfa. Är plyfan av finare kvalitet (högre densitet) förbättras ljudreduktionen.
OK, tack för info!

Mikael_L
pelig skrev:
...
Vad använder du för något program?
Bump ! :)

Afmg soundflow :)

Om man nu ska saxa reglarna och dessutom lägga skivorna omlott, hur skruvar man då fast ytterskivan? Den kommer då i skarven att hamna så att man skruvar endast i den inre skivan, eftersom där finns ju ingen regel.

Låt säga att man tar plywood som lager 1, kan man då skruva gipset (lager 2) i enbart plywooden i skarven, dvs inte i regel?

Mitt på gipsskivan är inga problem, där kommer det att finnas en regel, utan problemet blir i ytterkant.
(Känns som om det blev en komplicerad fråga, hoppas ni förstår utan att jag behöver rita en bild... :confused: )

• Gilla
Krznar
  • Laddar…
C
Du kör halva regelavståndet förstås = dubbelt så många reglar. varannan ytter, varannan inner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.