35 588 läst · 268 svar
36k läst
268 svar
Skall få fiber...möjligheter?!
Den fiber som dras för privatpersoner är exakt samma som dras för företag, det är ingen skillnad. Det finns några olika typer av fiber, det har bla att göra med vilken längd fibern kan ha. I andra änden av fibern som går till hushållen sitter företagsprodukter.vespaman skrev:Hur är det med framtidskompabiliteten med fibern egentligen? Var går gränsen med den fiber som tex jag har (anno 2007, vill jag minnas).
Kör idag gigabit, vilket är vad stadsnätet här har pratat om hela tiden, dock har jag inte hört något om hastiheter därutöver. Finns tex 10gigabit som konsumentprodukt, gissar inte, men finns det planer/standarder för detta, som funkar på den billiga fibern som ligger grävd fram till våra hus?
På jobbet använder vi fiber dragen på 80-talet ihop med ny utrustning, jag vet inte vad det är för fibertyp och inte heller vad det är för utrustning.
Skillnaden mellan konsumentprodukter och företagsprodukter är bla inställningsmöjligheterna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Hur menar du då? Menar du att mobiloperatörerna skulle priskriga med fiberoperatörerna?? I så fall så är jag, och många med mig, intresserade av hur du tycker de tecknen ser ut?ion skrev:
Att de krigar med varandra är en sak, men med den billigaste och mest självklara wireline-tekniken?? Eller ens någon annan accessteknik för den delen. Ser du något tecken på att mobiloperatörerna skulle ens nämna andra fasta accesstekniker i sin marknadsföring? Att de skulle nämna mobilt som en ersättning för fiber? Det finns ju i så fall bara en operatör som gör det och den har ingen hört talas om. (Och då endast om man inte kan få något bättre/annat...)
Skälet till att fiber är så billigt som det är, är att det är så billigt som det är. Eftersom man inte har några problem med accesstekniken (undantaget grävskopor) så får man inga supportsamtal (som är en av de stora kostnaderna) och man har alltså bara den logiska nätdriften (peering osv.) kvar att sköta. Den kostnaden är ju dock samma för alla, så mobil eller ADSL-operatörerna kommer ju inte undan den.
Mobil access är komplicerad. ADSL är också komplicerad, men med litet "k". Fiber är enkelt. Är en 1/100 del så mycket krångel med den som någon av de andra. Och det är när de andra har en bra dag... (Tro mig, jag har byggt båda...)
Absolut! Jag håller med till 100% - Det var lättare att ta det beslutet när det begav sig, än att byta tegelpannorna på taket året innan.lars_stefan_axelsson skrev:
Intressant att det går att uppgradera till vansinniga hastiheter, även om det säkert är tio år bort till nästa steg.
Problemet är, som jag ser det, att mobiloperatörerna i många år har jobbat med att få marknadsandelar. För att inte tappa kunder har de i många fall pressat priserna ner till nivåer där de har för dålig vinst. Nu kan/vågar de inte bara plötsligt höja priserna rakt av ("haha, vi lurade er kunder!"), utan försöker istället dra in mer pengar genom att sätta tak på datatrafiken och liknande trix.ion skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Nu fick jag lite uppgifter. Fibern är redan blåst och uppe, men man fick inte kabel-TV som vi andra, utan man har installerat fiberconverter med multiplexing, dvs man har dragit ett par men bara kopplat en fiber. Så tji för det. Priset sponsrades av ComHem. Om man tog en tjänst av dem (vilken som) i ett år minimum så fick man installation med allt för 20000:-. Pris utan spons skulle legat på 25000:- (Man kan naturligtvis få IP-tv genom fibern, och TiVo box av ComHem så det gick ju att ordna TV, men jag är inte själv någon stor vän av IP-TV).Nerre skrev:Vet du hur mycket de fick betala? (Och kommer det att blåsas in fiber?? )
Det som är mest intressant är ju kostnad exklusive grävningen på egna tomten.
Kanske kan vara intressant också om det dragits till flera fastigheter i samma område i samma veva nu, d.v.s. att de i princip var tvungna att invänta att fler skulle vara intresserade?
Detta skall jämföras med det pris vi andra fick, som skulle varit 15000:- i samband med fjärrvärmeinstallationen (som man iofs inte behövde använda), men som i slutändan blev 0:-.
Gjorde vår beställning av fiber i söndags via webben, igår ringde man och bokade tid för projektering och på måndag kommer man för på platsen kontroll.
Sedan får vi se när arbetet påbörjas, men det verkar vara många som beställt utifrån små skyltar i trädgårdarna och att första infon endast kom för 2-3 veckor sedan.
Sedan får vi se när arbetet påbörjas, men det verkar vara många som beställt utifrån små skyltar i trädgårdarna och att första infon endast kom för 2-3 veckor sedan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Grattis! Ligg inte vaken på nätterna i spänd förväntan nu bara! Viktigt att sova ikapp innan den blir inkopplad så du orkar sitta uppe och surfa på nätterna när den väl är på plats!AndersS skrev:Gjorde vår beställning av fiber i söndags via webben, igår ringde man och bokade tid för projektering och på måndag kommer man för på platsen kontroll.
Ingen risk, för gammal för nattsurfning, det gjorde man med modemuppkoppling mot FirstClass-servrar för att diskutera och tanka ned. Sedan när Mosaic kom fick man ju fixa ISDN så man kunde koppla upp 2 B-kanaler, med "on demand" för andra kanalen när stora datamängder skulle överföraslars_stefan_axelsson skrev:
Första routern jag lyckades få tag i för hemmabruk var en Cisco 25xx med ISDN-stöd, men den blev sedan bytt till en 10xx istället då man hade större nytta av en 25xx centralt istället
ADSL blev installerat någon gång 99/00 och senare utbytt till VDSL.
Men med fiber så tror jag att det för min del blir den accesslösning som jag får klara mig med fortsättningsvis, inledningsvis 100/100Mbit/s.
Däremot i fritidshuset så får jag fortsätta att klura på nya mobila lösningar.
Är det värt installationspengarna, tja om man ser vad man lägger lägger ned på husrenovering t.ex. kök och badrum så hamnar det inom felmarginalen för en kalkyl ;-) Så jag är nöjd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Nej, serru, dubbla B-kanaler det hade jag inte råd med på den tiden. Telefonräkningen var dyr nog som den var...
Mitt första modem var dock faktiskt på hela 2400 bps! Sicket lyft det var att slippa gå de 800 metrarna till Chalmers i regnet för att komma åt internet... Var ju tvungen att läsa USNET News...
Mitt första modem var dock faktiskt på hela 2400 bps! Sicket lyft det var att slippa gå de 800 metrarna till Chalmers i regnet för att komma åt internet... Var ju tvungen att läsa USNET News...
Mitt första modem var 300 bps och kördes med en Texas Silent 700 terminal med termopapper! Inte aukustisk koppling dock, men man fick ringa upp med telefonen och sen trycka på en knapp på modemet.
Som tur var hade en polare fått en gammal CRT-terminal från sin farsas jobb som jag kunde börja använda istället (det gick åt en satans massa papper annars).
Fast man gör ju ungefär samma saker med fibern idag som med de gamla modemen: Man skickar en massa data fram och tillbaka
Som tur var hade en polare fått en gammal CRT-terminal från sin farsas jobb som jag kunde börja använda istället (det gick åt en satans massa papper annars).
Fast man gör ju ungefär samma saker med fibern idag som med de gamla modemen: Man skickar en massa data fram och tillbaka
Hade möjlighet att delvis distansarbeta, så inte min plånbok Och så var jag i branschen, tror att jag fick med den första Ciscoroutern hem från Upnet efter ett av besöken där. Testade senare utrustning även från andra leverantörer som 3Com, Nortel, etc, där man direkt i routern även kunde ansluta vanliga analoga telefoner.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, serru, dubbla B-kanaler det hade jag inte råd med på den tiden. Telefonräkningen var dyr nog som den var...
Och jag brukade vid något tillfälle även nyttja Chalmers FC, om jag minns rätt, för visst hade man en sådan?
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Hehe Nostalgi, farasan hade 020-nummer via jobbet så jag satt uppkopplad till USA och tanka warez
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Jag hade en kursare som faktiskt satt med en DEC VT100 och ett 300 "bauds" modem på studentrummet, men jag hade redan PC då, så jag kunde köra kermit och tanka ner filer osv(!) Men jag lade alla pengar jag hade och köpte det snabbaste modemet som fanns på marknaden...Nerre skrev:
Ja, en massa data vet jag inte om jag skickade på den tiden... Men informationsmängden på en USENET News postning och ett inlägg här är onekligen ungefär det samma, så så mycket mer har inte tekniken använts till. Det är mest att man får en massa reklam runt sin text idag (AdBlock FTW...) Men å andra sidan så var Netflix ganska långt borta också, så i andra ändan så har det onekligen utvecklats tjänster som dragit nytta av bandbredd och datorkapacitet.Nerre skrev: