31 499 läst · 234 svar
31k läst
234 svar
17 av 20 godkända tätskikt läcker
Fuktskaderisken var den viktigaste anledningen för mej att flytta från ett modernt trähus till ett gammalt tegelhus.
Jag är så arg på att man gång på gång på gång på gång misslyckas att hålla badrummet vattentätt. Husägarna har precis bytt ut och glömt alla opålitliga golvbrunnar så dyker det upp något ännu värre ....
Nyfiken har sammanfattat det nya problemet så bra i inlägg 42.
gaia
Jag är så arg på att man gång på gång på gång på gång misslyckas att hålla badrummet vattentätt. Husägarna har precis bytt ut och glömt alla opålitliga golvbrunnar så dyker det upp något ännu värre ....
Nyfiken har sammanfattat det nya problemet så bra i inlägg 42.
gaia
Trycket kan bli avsevärt högre än 2mm vattenpelare. Om du har fukt mellan folie och klinkergolv (vilket är helt normalt) så utsätts folien för ett högt vattentryck när du kliver på klinkergolvet.hempularen skrev:Jag kan tänka mig att vattentransporten genom en otäthet som utsätts för 100 mm vattenpelare som tryck, kan vara minst 1000 ggr större än om samma otäthet bara har en fuktig fixmassa över sig. Vid normalt bruk så har du ju egenltigen aldrig mer än kanske 2mm vatten på golvet, och även de millimetrarna hålls i huvudsak upp genom ytspänning, så trycket blir ännu lägre än från 2mm vatten.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
De är väl i den ordningen de räknas upp i listan? Tex biltema nr 6 det verkar helkasst. står limmet var av torkande typ ej tvåkomponent som nu alltså, allt hade lossnat, läckte överallt, det var ingen idé testa med tio cm vatten. Får kolla mera hemma, där jag slipper mobilen.
Både Casco, Schönox och Weber har också blå folie, fast på ena bilden skymtar det ju ett W så då är det ju ganska lätt att gissa vad det är för fabrikat.Snailman skrev:
Jävligt konstigt att så många brunnar har en fuktskada då man lägger både en brunnsmanchett och sedan en hel våd över brunnen alltså inga skarvar i närheten. Har dom monterat klämringen fel eller vad har hänt?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Kan vi försöka göra en lista på vilket system som är vilket, de tre som är ok är ju i en följd i testen och även så i listan, men de är förskjutna en rad...
så är det någon som känner igen ett system på bilderna så skriv det här i tråden
ska göra några st badrum till våren så tänker göra vad jag kan till dess - är ju ett system som bara fallerar på purrus brunnar och jag har jafo brunnar så det skulle jag kunna tänka mig att köpa tex..
så är det någon som känner igen ett system på bilderna så skriv det här i tråden
ska göra några st badrum till våren så tänker göra vad jag kan till dess - är ju ett system som bara fallerar på purrus brunnar och jag har jafo brunnar så det skulle jag kunna tänka mig att köpa tex..
Håll till godo
Nr 3:
Nr 7:
Nr 9:
Nr 13:
Nr 15:
Nr 18:
Nr 19:
Nr 3:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nr 7:
Logga in
Skapa konto
Nr 9:
Logga in
Skapa konto
Nr 13:
Logga in
Skapa konto
Nr 15:
Logga in
Skapa konto
Nr 18:
Logga in
Skapa konto
Nr 19:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Ok, LIP verkar ju var nr 15, och det står att ett lim av självhärdande typ använts så det är väl det lim som ska användas efter sommaren då reglerna ändrades? det verkar ju läcka rejält överallt så det ska man ju undvika att använda... det är ju ganska billigt hos Sigro och nämns ofta på forumet.
Är det någon som vet om limmet ändrats i somras eller ej??
nr 7 biltemas så står det torkande typ av lim så det är ej det lim som används efter sommaren, så hur tätt det är idag vet man inte. det testade läcker vid alla brunnar och 1/3 av skarvarna ungefär
Är det någon som vet om limmet ändrats i somras eller ej??
nr 7 biltemas så står det torkande typ av lim så det är ej det lim som används efter sommaren, så hur tätt det är idag vet man inte. det testade läcker vid alla brunnar och 1/3 av skarvarna ungefär