31 501 läst · 234 svar
32k läst
234 svar
17 av 20 godkända tätskikt läcker
Japp, det absolut bästa tätskiktet är just plastmatta och helst ska den svepas och då blir det inga svetsade skarvar som kan vara ett orosmoment annars. Forbo har sin Saharamatta för att sätta kakel på och Tarkett har sin motsvarighet Tarkodry.miksil skrev:
På tal om testet så är det ganska lustigt att dom tätskiktar direkt på spånskiva vilket inte händer i verkligheten. Det blir ju väldigt stora rörelser i träet när dom skiftar från varmt och kallt vatten. Varför inte göra en testlåda som skildrar verkligheten alltså flytspackel i den. Sedan dom övriga testerna skildrar ju inte heller verkligheten.
Fast det blev ju samma resultat från förra testet som gjordes för något år sedan men då har jag för mig att LIP klarade sig. Den gången var det skarvarna/överlappet som som släppte igenom vatten. Sedan dess (i somras) har det blivit regel att använda tvåkomponentslim i skarvar, har dom använt detta i det nya testet, framgår inte?
Om dom har gjort det så är det ett misslyckande från diverse tillverkare.
Nej varför skulle de?thomas33 skrev:
Är väl ungefär som kriminologen Leif Lenke kom fram till i sin rapport om stöldförsäkring, att den tvärtom ledde till fler brott. På motsvarande sätt är det väl även i detta fall:
Försäkringsbolagen har inget intresse att få ner antalet skador till noll. Då skulle ju ingen teckna försäkringen.
Tillverkaren har inte heller ngt sådant intresse. För varje skadat badrum får de sälja nya produkter.
Till råga på allt så blir en konsument som har en försäkring som täcker ev skador mindre försiktig.
vad hjälper svetsningen när själva materialet i mattan håller inte tätt? Det kanske räcker att man skrynklar mattan vid hantering/montering för att det uppstår otätheter i plasten? Eller blir för mycket spänning när träkonstruktioner rör på sej?miksil skrev:
Nu ska man tydligen kunna hitta fuktskador redan efter 6-7 år medan ansvar/garantier gäller i 10 år. Man ska tänka sej för om man planerar sälja huset inom 10 år. Kakelläggare får också planera för att slippa reklamationer ....
När kommer man på den lysande idee att mura/gjuta ett våtrum på den gjutna grunden av ett trähus om man vill ha kakel/klinker på golv och vägg. Då kan man använda tätningsmassor av annan kaliber och söva lugnt.
gaia
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Ang. plastmatta. Jag är inte övertygad om att svetsskarvarna nödvändigtvis blir så mycket bättre än skarvar på folie med olika limtyper. Det blir oftast tätt med båda metoderna, men en dålig svetsning blir lika svår att detektera som en dålig limmning.
Om du tittar på badrum som har plastmatta som ytbeklädnand så är det ju rätt vanligt att svetsfogarna går upp synligt efter 5 - 10 år. Då kan man misstänka att där funnits osynliga otätheter kanske redan från dag 1.
Man skall komma ihåg att testmetoden här där de fyller på 100mm vatten, om jag tolkat det rätt. Är ju väldigt extrem jämfört med normal användning av en tätskiktad yta. Det är ju egentligen bara vid en klämring i golvbrunnen som du kan få något tryck överhuvudtaget mot tätskiktet. Där får man ju ca 50mm vattenpelare om det är stopp i brunnen.
Jag kan tänka mig att vattentransporten genom en otäthet som utsätts för 100 mm vattenpelare som tryck, kan vara minst 1000 ggr större än om samma otäthet bara har en fuktig fixmassa över sig. Vid normalt bruk så har du ju egenltigen aldrig mer än kanske 2mm vatten på golvet, och även de millimetrarna hålls i huvudsak upp genom ytspänning, så trycket blir ännu lägre än från 2mm vatten.
Om du tittar på badrum som har plastmatta som ytbeklädnand så är det ju rätt vanligt att svetsfogarna går upp synligt efter 5 - 10 år. Då kan man misstänka att där funnits osynliga otätheter kanske redan från dag 1.
Man skall komma ihåg att testmetoden här där de fyller på 100mm vatten, om jag tolkat det rätt. Är ju väldigt extrem jämfört med normal användning av en tätskiktad yta. Det är ju egentligen bara vid en klämring i golvbrunnen som du kan få något tryck överhuvudtaget mot tätskiktet. Där får man ju ca 50mm vattenpelare om det är stopp i brunnen.
Jag kan tänka mig att vattentransporten genom en otäthet som utsätts för 100 mm vattenpelare som tryck, kan vara minst 1000 ggr större än om samma otäthet bara har en fuktig fixmassa över sig. Vid normalt bruk så har du ju egenltigen aldrig mer än kanske 2mm vatten på golvet, och även de millimetrarna hålls i huvudsak upp genom ytspänning, så trycket blir ännu lägre än från 2mm vatten.
vi kan hänga oss upp på hur många mm vattenpelare man ska testa. Är det vattensäkrat 10cm upp på väggarna fex toan eller tvättrum så skall det tåla att hålla tätt för dom 10cm, tycker jag. Annars kan man lägga fuktspärmattan helt utan uppvik om den ändå inte håller tätt för mer än 2mm vattenpelare ....
gaia
gaia
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Jag tycker nog de borde kört på 20mm vattenpelare då det är minimum brunn - tröskel mått enligt BKR. Allt annat är irrelevant för vattnet kommer ändå rinna ut vid tröskeln
snart kommer det kanske en lösning med metallreglar och ventilation bakom badrumsväggar ? Det som småläcker genom mattan får golvvärme torka ut och ventilation ta hand om? Liknande lösning finns redan för källarväggar med fuktvandring ....
gaia
gaia
Det är nog tätskiktsmatta som de satte under kaklet. Svetsning sker väl inte i våtzon 1 utan det läggs omlott eller täcks med remsa? Jag har liknande och känner mig trygg. På golvet valde vi plastmatta efter rekommendation från försäkringsbolaget.miksil skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Fick följande mail från BKR igår som jag kan dela med mig av:
Hej!
Information rörande Länsförsäkringars forskningsprojekt ”Funktionsprovning av tätskiktssystem av folietyp för våtutrymmen”.
Länsförsäkringar presenterade igår eftermiddag resultatet av rubricerat forskningsprojekt. I projektet har 20 tätskiktssystem funktionsprovats. Man har i projektet använt sig av en metod som är en nationell anpassning av ETAG 022, dvs den testmetod som ligger till grund för BKRs godkännande av tätskiktssystemen. 17 av 20 tätskiktssystem har uppvisat brister vid testerna. Av de 20 systemen som prövats var 5 system så kallade gummidispersionssystem. Dessa är sedan 1 juli inte med på BKRs lista över godkända system, totalt handlar det alltså om 15 system som finns på marknaden idag.
Byggkeramikrådet kommer nu samla tätskiktstillverkarna. Vi kommer att tillsätta en utredningsgrupp som omgående skall analysera forskningsrapporten och utifrån detta sätta upp en handlingsplan för vad som behöver göras.
Vi kommer hålla er uppdaterade.
Länk till Länsförsäkringars pressmeddelande och forskningsrapporten
http://nyhetsrum.lansforsakringar.s...-visar-att-17-av-20-godkanda-tatskikt-lacker/
Hälsningar
Magnus Janson
VD Byggkeramikrådet
Hej!
Information rörande Länsförsäkringars forskningsprojekt ”Funktionsprovning av tätskiktssystem av folietyp för våtutrymmen”.
Länsförsäkringar presenterade igår eftermiddag resultatet av rubricerat forskningsprojekt. I projektet har 20 tätskiktssystem funktionsprovats. Man har i projektet använt sig av en metod som är en nationell anpassning av ETAG 022, dvs den testmetod som ligger till grund för BKRs godkännande av tätskiktssystemen. 17 av 20 tätskiktssystem har uppvisat brister vid testerna. Av de 20 systemen som prövats var 5 system så kallade gummidispersionssystem. Dessa är sedan 1 juli inte med på BKRs lista över godkända system, totalt handlar det alltså om 15 system som finns på marknaden idag.
Byggkeramikrådet kommer nu samla tätskiktstillverkarna. Vi kommer att tillsätta en utredningsgrupp som omgående skall analysera forskningsrapporten och utifrån detta sätta upp en handlingsplan för vad som behöver göras.
Vi kommer hålla er uppdaterade.
Länk till Länsförsäkringars pressmeddelande och forskningsrapporten
http://nyhetsrum.lansforsakringar.s...-visar-att-17-av-20-godkanda-tatskikt-lacker/
Hälsningar
Magnus Janson
VD Byggkeramikrådet
Faktiskt ingen aning. Var inte speciellt närvarande. Men de lidande ngn matta, vågrätt, runt hela väggen som lades omlott. Men vissa partier svetsades vill jag minnas. Men vilken våtzon det var i minns jag inte.slurppe99 skrev:
Kan det heta Tarkett eller nåt åt det hållet?
De gjorde lika hos mig. De lämnar inga svetsskarvar i våtzon 1 där duschen finns. Så du kan vara lugn om hantverkaren gjorde enligt instruktionen. Mattan är även lite elastisk för att inte spricka om husets väggar rör sig. Det finns olika märken.miksil skrev:
Redigerat:
Tur att jag är finne och valde att sponsra hemlandet för mina badrum med Kiilto KeraSafe Foliesystem...
Intressant att det kan fortsätta komma system som inte fungerar. Hur svårt ska det vara att testa dem på ett bra sätt?
Intressant att det kan fortsätta komma system som inte fungerar. Hur svårt ska det vara att testa dem på ett bra sätt?
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Fatta inte riktigt hur de skulle kunna undvika fogar helt, det måste väl rimligen skarvas mot golvet?slurppe99 skrev: