3 271 743 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Svårt att få en överblick hur det är draget men det kanske även är olagaströmavledning här Semko 17 uttaget borde släggas i småbitar förövrigt.
Jag skulle tro att det är utfört före 1974 då min morfar köpte stugan. Det är knappast använt sedan dess heller. Det sitter efter mätaren, men utan andra säkringar än huvudsäkringarna (25A). Jag kanske tar bort det någon gång, men så länge ingen använder det lär det inte vara farligt.
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Det är en anledning att elektriker behövs,wanegardh skrev:
det är elektriker/elinstallatörer som ska veta vilket materiel som krävs för en viss typ av installation.
Här kommer ett till exempel.
Var inne på ett större byggvaruhus. stod vid elmaterielet och kikade, då brevid mej får en kund hjälp av personalen, jag kan inte undgå att hör deras samtal. kunden vill köpa ett trefasuttag och kabel för att sätta upp uttaget på väggen i garaget 7 meter från befintlig elcentral, butikspersonalen plockar fram ett cce uttag (helt rätt) sedan kommer kabeln RDOE (H07RN-F) dvs gummikabel. Jag kan inte låta bli att protestera. butikspersonalen ser frågande ut och frågar hur jag kan något om kablar, han säger att han har utbildning för att sälja elmateriel.
Jag talar då om att jag är behörig elinstallatör. och att kabel han har föreslagit är olämplig.
han frågar då vilken kabel jag skulle ha rekomenderat.
Jag svarar EKK 5g2,5, EKLK 5g2,5, EKKJ 4x2,5+2,5 osv.
Ja ha säger han ock tar fram EKLK:n.
Bra tänkte jag, gick därifrån och köpte min grejer. Väl vid kassan står samma försäljare i kassan, han påstår då att jag har fel, för i deras dator står det att kabeln är lämplig bla. innom och utomhus.
Ja säger jag men inte för fast förläggning.
Fast förläggning vad är det frågar han?
Jag förklarar vad det är,
sedan säger jag att det han gör när han säljer "fel" materiel så finns det en risk att personerna som köpt grejerna monterar upp materielet utan att veta om att det är direkt olämpligt.