Det är alltid bra att ha med sig en liten dubbelkontakt. Speciellt de amerikanska är små och smidiga.

Extra motiverat nuförtiden när man inte får flyga i USA med oladdade prylar.

Dragavlastning är för fegisar.
20140810_211553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stickan56
Även 3-fas uttaget i metall kan man gråta över då detta verkar vara en nygjord installation. :(

MVH
Stickan

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Svårt att få en överblick hur det är draget men det kanske även är olagaströmavledning här :p Semko 17 uttaget borde släggas i småbitar förövrigt.

Jag skulle tro att det är utfört före 1974 då min morfar köpte stugan. Det är knappast använt sedan dess heller. Det sitter efter mätaren, men utan andra säkringar än huvudsäkringarna (25A). Jag kanske tar bort det någon gång, men så länge ingen använder det lär det inte vara farligt.

ImageUploadedByByggahus.se1408198691.502844.jpg
Skapa konto

Känns som "lite" hemmakopplat....
(I garaget, hemma...
Inte första gången som jag hittar "fina"kopplingar i huset, som förra ägaren har gjort...)

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Fint med 0,75 mm2 tvåledare till det jordade uttaget.. eller är det en jordfläta som löper bakom??

ImageUploadedByByggahus.se1408201025.893491.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1408201037.600398.jpg
Skapa konto

Jordfläta som skyddsjord....
Nu är det borttaget!

• Gilla
rgba och 10 till
  • Laddar…
sirlongfellow skrev:
[bild]
Känns som "lite" hemmakopplat....
(I garaget, hemma...
Inte första gången som jag hittar "fina"kopplingar i huset, som förra ägaren har gjort...)
Om strömmen går in uppifrån så skvallrar alltså lampan om att uttaget nertill är spänningssatt när man slår om brytaren?? :)

elpaco skrev:
Om strömmen går in uppifrån så skvallrar alltså lampan om att uttaget nertill är spänningssatt när man slår om brytaren?? :)
Svar ja!
Gissar att uttaget var till en batteriladdare för bilen....

Jag ska installera utebelysning hos mina föräldrar.
Det ska vara på utsidan av carporten.
Skickade föräldrarna till Jula för att köpa EKLK
En försäljare på Jula rekommenderade RKK.

wanegardh skrev:
Jag ska installera utebelysning hos mina föräldrar.
Det ska vara på utsidan av carporten.
Skickade föräldrarna till Jula för att köpa EKLK
En försäljare på Jula rekommenderade RKK.
Det är en anledning att elektriker behövs,
det är elektriker/elinstallatörer som ska veta vilket materiel som krävs för en viss typ av installation.

Här kommer ett till exempel.
Var inne på ett större byggvaruhus. stod vid elmaterielet och kikade, då brevid mej får en kund hjälp av personalen, jag kan inte undgå att hör deras samtal. kunden vill köpa ett trefasuttag och kabel för att sätta upp uttaget på väggen i garaget 7 meter från befintlig elcentral, butikspersonalen plockar fram ett cce uttag (helt rätt) sedan kommer kabeln RDOE (H07RN-F) dvs gummikabel. Jag kan inte låta bli att protestera. butikspersonalen ser frågande ut och frågar hur jag kan något om kablar, han säger att han har utbildning för att sälja elmateriel.
Jag talar då om att jag är behörig elinstallatör. och att kabel han har föreslagit är olämplig.
han frågar då vilken kabel jag skulle ha rekomenderat.
Jag svarar EKK 5g2,5, EKLK 5g2,5, EKKJ 4x2,5+2,5 osv.
Ja ha säger han ock tar fram EKLK:n.

Bra tänkte jag, gick därifrån och köpte min grejer. Väl vid kassan står samma försäljare i kassan, han påstår då att jag har fel, för i deras dator står det att kabeln är lämplig bla. innom och utomhus.

Ja säger jag men inte för fast förläggning.

Fast förläggning vad är det frågar han?

Jag förklarar vad det är,
sedan säger jag att det han gör när han säljer "fel" materiel så finns det en risk att personerna som köpt grejerna monterar upp materielet utan att veta om att det är direkt olämpligt.

• Gilla
Broken arrow och 11 till
  • Laddar…
Jag vet vilken kabel jag behöver.
Inte RKK iallafall.

• Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Jag vet vilken kabel jag behöver.
Inte RKK iallafall.
eklk blir en utmärkt kabel för ändamålet. Snyggt blir det också med denna ''utomhuskulo''.

Hade en trefas spis kopplad på tvåfas i förra lägenheten. Man lärde sig snart vilka plattor/ugn kombinationer som gick att använda samtidigt utan att proppen gick.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.