3 309 915 läst · 11 228 svar
3310k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Det där med 3 stickproppar för trefasmatning. Jag får rysningar.
Hoppas du har förstört kabeln nu om du inte använder den längre? Sådna kan alltid råka hamna i händerna på någon som inte vet vad de håller på med.
Hoppas du har förstört kabeln nu om du inte använder den längre? Sådna kan alltid råka hamna i händerna på någon som inte vet vad de håller på med.
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Den där vart fin! inte ens några toppklämmor på? Vad fan tänker folk på. Att man slår igen en dosa kan jag förstå. Dock får det absolut inte finnas några kablar i den eller som går vidare.
Köket är ombyggt och från början stod där bara ett köksbord tror jag och det var vanligt förr med uttag en bit upp på väggen i anslutning till köksbordet
Trådarna var bara klippta och intryckta i dosan sen kakelplatta över
Tyvärr är inte det här det första jag hittar som förra ägaren gjort själv med elen
Han har kopplat dom flesta kopplingsdosor jag öppnat med ubåtar och i köket hade han fällt in spottar i paneltaket som han kopplat in med lampesladd som gick löst i isoleringen till närmsta kopplingsdosa. Kan säga att isoleringen var väldigt spröd och gick i bitar när jag böjde den.
Trådarna var bara klippta och intryckta i dosan sen kakelplatta över
Tyvärr är inte det här det första jag hittar som förra ägaren gjort själv med elen
Han har kopplat dom flesta kopplingsdosor jag öppnat med ubåtar och i köket hade han fällt in spottar i paneltaket som han kopplat in med lampesladd som gick löst i isoleringen till närmsta kopplingsdosa. Kan säga att isoleringen var väldigt spröd och gick i bitar när jag böjde den.
Varför då????? dom bryter ju när det blir ett jordfel. Jordfel = ström tar fel väg och går till jord, det är ett mycket gammalt begrepp och varför ändra på ett fackord bara för att en del inte förstår innebörden.
Felström är väl när tex en maskin av någon anledning drar fel ström (tex 8A i stället för 5A).
Felström är väl när tex en maskin av någon anledning drar fel ström (tex 8A i stället för 5A).
Nu är det kanske lite synd att dra OT, men intressant är det engelska namnet, residual current breaker - restströmbrytare, möjligen resterande ström-brytare.
Ungefär att den bryter när den resterande strömmen som inte kommer tillbaka rätt väg är tillräckligt stor. Hur skulle man översätta detta bättre till svenska?
Ungefär att den bryter när den resterande strömmen som inte kommer tillbaka rätt väg är tillräckligt stor. Hur skulle man översätta detta bättre till svenska?
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
100% felkoll mojäng sak som löser ut så fort det blir fukt någonstans.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 901 inlägg
Enligt electropedia.org översätts residual current device till summaströmsskydd, och det är ju faktiskt så en JFB fungerar rent tekniskt. I Sverige så finns bara en huvudsaklig väg förbi en JFB, och det är via skyddsjord. Det är endast i labbmiljö strömmen skulle kunna ta en annan väg så det är inte helt fel att tala om jordfel, för det är vad de flesta begriperelmont skrev:Varför då????? dom bryter ju när det blir ett jordfel. Jordfel = ström tar fel väg och går till jord, det är ett mycket gammalt begrepp och varför ändra på ett fackord bara för att en del inte förstår innebörden.
Nu är vi riktigt nördiga...men begreppet felström finns också, och det är som namnet antyder en ström som flyter vid felfall, men innefattar inte ström mellan spänningsförande ledare. Det kallas antingen överlastström eller kortslutningsström.
Fenomenet jordfel fans ju låååååångt innan det fans JFB (på svenska) jag anser att det är helt rätt namn (på svenska). Vad det skulle bli på en översättning från nått främmande språk tycker jag är ganska ointressant, ( jag tycker dessutom att man alltid ska använda svenska ord i första hand om det går).
Jordfelsbrytare antyder rent språkligt att den detekterar fel på jorden(PE ledaren eller jordspettet), vilket inte en jordfelsbrytare gör, så "felvägsströmsbrytare" eller ngt liknande säger väl bättre vad det är fråga om egentligen...
Man ser ibland skyltat, beskrivet som nollfelsbrytare och det i helt professionellt utförda anläggningar. Och i mer tekniskt djuplodande sammanhang som tex vissa reläskydd för eldistribution är termen dissymmetriskydd, det är ju då helt korrekt och oberoende av jordningsprincip mm. Summaströmsskydd är ju en bra benämning men inte så vardaglig kanske.
Så här får vi kanske nöja oss med jordfelsbrytare det är ju väl inkört och begripligt även om vissa tror att det krävs jordade uttag osv.
Så här får vi kanske nöja oss med jordfelsbrytare det är ju väl inkört och begripligt även om vissa tror att det krävs jordade uttag osv.