elmont skrev:
FKK har inte så många kardelar i tråden det är en RKK.
Fkk ligger väl på 8 koppartrådar om jag inte räknat helt fel. Hur som haver, jäkla felkopplat igen.
 
FK är 7 kardelar, med 8 så går det inte ihop.

Protte
 
prototypen skrev:
FK är 7 kardelar, med 8 så går det inte ihop.

Protte
232 sant, jag som fick det till 8. Undra hur det står till med matten eg....
 
ImageUploadedByByggahus.se1405387556.769743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittade denna smidiga lösning på inkoppling av bubbelbadkar.

De 2 kablar som löper vertikalt till vänster är till strömbrytare och vidare till lysrör.
De 2 som kommer in från vänster är den övre spänning(har kopplats in temp.), den undre till badkaret.
Den kabel som sitter på övre delen av JFB som löper ut höger går till förråd och centraldammsugaren.

Känns som om man ville spara in på 1 kopplingsdosa. Den till vänster om JFB är en brytare. Varför behövs en brytare innan en JFB? Det är ju inte ens trångt i dosan än!
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Proffsigt (y)
 
Har du köpt ett hus med el från helvetet :) Där har du alla chanser att göra det snyggare, för det är verkligen fult gjort. Verkligen fånigt med en kopplingsdosa som inte förmedlar mer än 1 utgång.
- Kablar så gå vinkelrätt in i dosor.
- Kablar ska avmantlas max 1 cm in i dosan.
- Klammer ska sitta symmetriskt och med jämna avstånd.
- Böjar ska vara precis lagom stora, ca 5 gång diametern på kabeln.
- Kopplingsdosor ska användas för kopplingar, inte apparatdosor (normalt).
- Kapslingen för strömbrytaren har använts som kopplingsdosa.
- Strömbrytaren är troligen avsedd som "allpolig brytare" till badet, men används som funktionsbrytare? Märkligt placerad. Men den bryter ju dammsugaren också.
- Strömbrytare till belysning utanför bild borde ha en kabel till sig, med omkoppling i kopplingsdosan.
- JFBn matad på undersidan.

Det borde se ut så här enligt min mening, eftersom både badet och dammsugaren tydligen behöver skyddas av en JFB så blir det renast och snyggast att installera en ny liten central:
- Inkommande kabel till centralkapsling.
- Centralkapsling med HB, JFB och eventuellt säkringar.
- Utgående grupp till badet, 3G1.5?
- Eventuellt en separat strömbrytare till badet ifall man vill kunna stänga av detta härifrån.
- Utgående grupp till dammsugaren, 3G1.5
- Utgående grupp till belysningen. Denna bör egentligen ha en extern kopplingsdosa, men denna lilla central kan lika gärna agera kopplingsdosa mha en radplint. Då blir det en kabel till strömbrytaren och en till lyset.
 
Förutom hur det ser ut verkar inte jorden hänga ihop vid JFB. Ser ut att sitta en tråd i nedre skruv och två uppe utan förbindelse.

Hur man kan få till något sånt här är obegripligt.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Jo sant. Den lösningen var för att vi tagit bort badkaret och behövde ström för ett par minuter. Det är inte kopplat på andra sidan.

Ska ge mig på denna o se om det kan bli nåt bättre.
 
Kan det vara någon östhantverkare som gjort jobbet. Dom kanske är rädda för skyddsjordar som kommer från ''gatan''( elverket). Den kanske inte håller vad den lovar i deras hemländer.
Det är en flytande PEN i vissa fall. Så dom litar mer på jfb och potentialutjämning i badrummet.
 
Vågar man klaga hos svärfar som var föregående ägare av huset? :)

Blir bra kvällsgöra det där. Flytta jfb till höger om dosan, badkaret är borttaget så en mindre kabel. Belysningen trappar jag med resten av tvättstugan så drar nytt från andra lampan/taket. Jfb får serva uteförrådet då jag kopplar in alla verktyg o centraldammsugaren där.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19226786.ab
Rusta skrev:
Rusta återkallar omkring 1 000 utomhuspooler efter att ström läckt ut i badvattnet.
Är ju iofs rätt lugnt enligt Rusta för det blir aldrig mer än 30 mA om JFB funkar! Lite inbyggd massage?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Slugge skrev:
[länk]

Är ju iofs rätt lugnt enligt Rusta för det blir aldrig mer än 30 mA om JFB funkar! Lite inbyggd massage?
Du hann före...

Är det verkligen så ofarligt som de säger?
Svärfar har en sådan
Han har haft hjärtproblem och detta fel kanske kan bli fatalt trots jfb?
 
Nej, En felström på 30 mA är definitivt inget o leka med i ett badkar. Det tar en viss tid innan en jfb löser ut. Innan dess kan felströmmen bli väsentligt över 30 mA.

I alla sådana anläggningar är den lokala potentialutjämningen det absolut viktigaste, så att inte olika metallföremål har olika potential i närheten av ''badkaret''
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Nej, En felström på 30 mA är definitivt inget o leka med i ett badkar. Det tar en viss tid innan en jfb löser ut. Innan dess kan felströmmen bli väsentligt över 30 mA.'
Ja runt 50 mA "fel väg" brukar vara ett riktmärke för dödlig strömstyrka så uttalanden som "Det är en liten andel av våra kunder som haft problem och stötarna är så låga som 30 milliampere men det är ändå allvarligt" får väl ses som ren okunskap. Sen vet man väl aldrig om AB har citerat rätt eller hittat på citatet själva... Och vad gäller JFB som tar tid att lösa så gäller det ju att man har en. Skulle vara rätt intressant att veta på hur stor andel av liknande pooler som faktiskt sitter bakom JFB, Jag gissar på runt hälften...
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag matade trefas-spisen med tre "lösa" gummisladdar liggande
på golvet (liknande) från de tre övre uttagen på bilden under en
övergångsperiod

DSC00402.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag har ju koll på vad som är nolla och fas och dessutom vilka fa-
serna är så jag tog fas 1, noll o jord ur första sladden, fas 2 ur an-
dra, och fas 3 ur tredje ,,, funkade döbra :) ... inte helt enligt regle-
mentet gissar jag ... skall fixa trefasuttag både inomhus och utom-
hus under hösten ... har dem liggande - först köpte jag fel så det
blev vägguttag med piggar istf hål - inte helt lyckat :) - men nu har
jag bytt till vägguttag med hål och sladdhanar med piggar - mycket
bättre ... .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.