Fick börja att planera om lite i garaget, då huset är litet sätter vi bergvärmepumpen i garaget, på köpet får vi värme och varmvatten på plats. Garaget är nu 9 x 3,6 m och har ett förråd/gästrum i ena sidan. Då det är ganska smalt går det knappt ha en bil i det om man ska in med cyklar och barnvagnar så planen är att dela av garagedelen med en vägg och göra ett förråd i mitten och cykel/barnvagnsrum till höger och gästrum till vänster. Passar på att dra in avlopp för att senare (på 10 års planen) göra en liten toalett i förrådsdelen.

Garage.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade lite hur tjock plattan var i garaget med en enkel bilmaskin, gick segt. Blir till att hyra.

P1060960.jpg
Skapa konto

När vi nu ändå bestämt oss för att gräva upp halva trädgården för dränering, byte av rör, fixa till plattsättningen så var det dax att tänka på att återinföra lite 20-tal med grusgångar och gatsten.

Som det är idag har vi bara en garageuppfart och ingen riktig ingång till huset.

P1010776.jpg
Skapa konto

En kompis som är landskapsarkitekt hjälpte oss att rita några snabba skisser:

Smågatstensatt gång jämte garageinfarten med grus.
IMG_0838.jpg
Skapa konto

Liknande med rabatt på bägge sidor
IMG_0840.jpg
Skapa konto

Separat ingång
IMG_0843.jpg
Skapa konto

Stensatt garageuppfart, grusgång till hus
IMG_0844.jpg
Skapa konto

Tips! Hon gjorde skisserna på smörpapper ovanpå min sketchup ritning. Det går väldigt snabbt att skissa upp lite nya förslag på det sättet. Här ett förslag med lite gångar mellan hus och garage.
IMG_0847.jpg
Skapa konto

Ska anlita henne senare för att rita en bättre skiss och hjälpa oss med växtval, hennes firma heter Oldenbo Landskap om ni är intresserade av en bra landskapsarkitekt i Göteborgsregionen.

Vi testade lite förslag med hjälp av slangar. Först ut var gången jämte garageuppfarten med rabatter vid sidan.

P1070189.jpg
Skapa konto

Rak gång mot hallen på huset
P1070194.jpg
Skapa konto

Rak gång mot trappan
P1070205.jpg
Skapa konto

Svängd gång mot trappan
P1070369.jpg
Skapa konto

De raka gångarna ser skumma ut pga att huset inte ligger i vinkel mot gatan, och förslaget med gång gemensam med garageinfart kändes inte helt rätt. Vi valde därför förslaget med svängd gång.
Vi var länge inne på att ha grus på uppfart och mellan hus och garage men då barnen är små och gillar att cykla runt på vår nuvarande plattsättning kommer vi lägga tillbaks det mesta av stenen.

Det blir storgatsten som kantsten och 2 rader smågatsten jämte husgrunden.

trädgård_test_2.JPG
Skapa konto

3d bild gjord i Sketchup
trädgård_test_3.JPG
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ungefär samtidigt som allt annat skulle bestämmas var det dax för planering av badrum. En skiss i sketchup hjälpte till. Vi testade även med en kommod i kartong om det kändes för trångt med en som var 100 cm lång.

Badrummet är ca 2,10 x 2,30 m, 2,00 m som lägst till tak och 2,60 m som högst. Klurade länge på mönster på golvet men efter lite trixande med fogbredder, fris och storlek på platta så fick vi ihop ett fint mönster som passade till vårt storlek av rum. Har man schackrutigt golv är det grymt snyggt om det går att få vita "haj-tänder" runt om.

badrum2.jpg
Skapa konto

Vägghängd toalett med cisternen gömd i kattvinden.

badrum21.jpg
Skapa konto

Vi valde en Aspen Solvik 100 med granitskiva.
60315_64100.jpg
Skapa konto

Till den en Tapwell Classic Fl_075 kran.
image1_ecb526518860f9812b898c92bb2b261a.jpg
Skapa konto

Duschdörrar Gustavsberg Skandic SC98G Krom profil, vi valde raka dörrar då det blir lite för dåligt med plats med svängda. Storlek 90x80cm
73b18685c1.jpg

Takdusch Tapwell TVM 7200 , vi försökte länge hitta en i gammal stil med termostatblandare, istället för en med separat varm och kallvattenvred men gav upp.
TVM7200.jpg

Men som tur träffade jag en Tapwell-säljare på en mässa som fixade så att det gick att byta till taksilen och duschhandtaget ifrån deras Xcol 000
XCOL000.jpg

Toalett Gustavsberg Nautic 5530 väggskål Med C+
d991c84ef0.jpg
Och sits: Gustavsberg Nautic hård sits med SC/QR, Svart
276ebfeca0.jpg
Och en inbyggnadscistern ifrån Geberit, Duofix WC-element manövrerad framifrån Höjd 112 cm. Enligt min rörmokarkompis så är det en av de bättre cisternerna.
img_duofix_standard_se_width_N_height_612.jpg
Skapa konto

Spolknapp Geberit Sigma20 Krom/matt krom/krom
Spolknapp-Sigma20-Matt-krom-krom-matt-krom-390707.jpg

Kul och höra, jag valde den mest för att den har pneumatisktspolning :D
Tänk på att du måste ha avloppet minst 60mm från vägg för att uppfylla Säkert vatten, jag följde bara Geberits anvisningar vilket har ett minimum på 35mm har jag för mig.

AndersMalmgren skrev:
Kul och höra, jag valde den mest för att den har pneumatisktspolning :D
Tänk på att du måste ha avloppet minst 60mm från vägg för att uppfylla Säkert vatten, jag följde bara Geberits anvisningar vilket har ett minimum på 35mm har jag för mig.
Håller på med den ca 1 år gamla backloggen så tipset kommer lite sent ;). Men vi hade läst på, har ca 60mm. Då den är byggd inne i kattvinden så kunde vi ha utrymmet lite större.

Som handdukstork valde vi en ifrån Nordhem, Nääs NKC0860,
Ns_NRC0860-449574a2-b65e0419.jpg
Skapa konto

Med både el och vattenvärme. Valde ventil med "gammalt" utseende VK5.
VK5.jpg
Och elpatron med dold anslutning PK1
PK.jpg

Har också kikat på Aspen till vår stundande badrumsrenovering - är du nöjd med valet? Du kanske inte kommit så långt ännu, det bara känns som att det redan är klart när jag läser... ;)

badtastex skrev:
Har också kikat på Aspen till vår stundande badrumsrenovering - är du nöjd med valet? Du kanske inte kommit så långt ännu, det bara känns som att det redan är klart när jag läser... ;)
Ja den verkar gedigen och kommer (nästan) färdigmonterad. Kul med det extra facket längst upp. Men det som jag rankar leverantörer högst är hur dom tar hand om reklamationer. Sockeln hade en liten spricka och det var inte ens något snack, 2 dagar senare kom det en ny med bud.
Vi är nästan färdiga med badrummet, frugan har redan börjat att pynta :)

Då vi inte hade någon bra angränsande vägg att sätta golvärmeskåpet i fick det sitta i badrummet under handdukstorken. Förhoppningsvis döljer handdukarna det.

Jag var lite fundersam om man fick ha det i badrummet med efter ett samtal till Uponors tekniker fick jag beskedet att det går bra, sätt det i höjd med våtrumsgipset och dra ut tätskiktet på kanten.

Planeringen i skåpet Uponor Fördelarskåp typ2 8/kv 8/vv, använde ett vattenfördelningsskåp då de är mindre,550 x 500 x 118 mm. Push 12'an fick precis plats.
fördelarskåp_3.jpg
Skapa konto

Hade även en diskussion om hur man bäst ansluter elen till handdukstorken och Push 12''an här.

Efter planeringen var det dax för lite mer planering, varför ska man alltid krångla till det ;).
Nu var det dragningen av avloppet som behövde komma ner nästan på samma ställe som det möttes, funderades lite i den här tråden.
2 p1040439.jpg
Skapa konto

Behövde även få ner höjden på bjälklaget lite så att det inte blev så hög tröskel. Det löstes med att hyvla ner golvreglarna med grundfallet i badrummet som är 6 mm/m. Med det tjänade vi ca 15 mm vid dörren och så gick det åt lite mindre flytspackel. Givetvis testades detta på byggahus-medlemmarna

badrum4.jpg
Skapa konto

Provmontering av avlopp och inbyggnadscistern.
P1070340.jpg
Skapa konto

Det blev trångt och bra!
P1070341.jpg
Skapa konto

Avlopp till handfat och provmontering av fördelarskåp.
P1070342.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Helt ärligt, det här är en av mina absoluta favorittrådar på Byggahus!

Tummen upp för ett fantastiskt arbete, både med huset men även väldigt bra uppdatering av tråden!

Johan_A_M
simpa81 skrev:

Tummen upp för ett fantastiskt arbete, både med huset men även väldigt bra uppdatering av tråden!
Instämmer till fullo med simpa81! Stort tack för att du orkar uppdatera så mycket mitt i allt!

simpa81 skrev:

Johan_A_M skrev:
Instämmer till fullo med simpa81! Stort tack för att du orkar uppdatera så mycket mitt i allt!
Tackar för berömmet, jag har haft dåligt samvete för tråden länge men nu så...
Ibland när det känns lite segt kan man öppna tråden med "visa alla" (OBS ej om du har slött bredband) och se att det har ju hänt lite ändå :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.