407 598 läst · 605 svar
408k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Hittar inte dem på deras pdf-lista.
Har du beställt dem eller du har hämtat dem där?
Jag ska kolla med min lokala fräsare som jag köpt listerna av. Han borde ju kunna skaka fram också.
Måtten är perfekt för mig med, min list håller 145*23 tror jag.
Gjorde egna till det senaste rummet(det första med de nya listerna) då jag inte visste vad jag skulle söka efter eller var jag kunde hitta detta.
Annars får du köpa ett gäng åt mig när du är där och skicka över till mig???
Har du beställt dem eller du har hämtat dem där?
Jag ska kolla med min lokala fräsare som jag köpt listerna av. Han borde ju kunna skaka fram också.
Måtten är perfekt för mig med, min list håller 145*23 tror jag.
Gjorde egna till det senaste rummet(det första med de nya listerna) då jag inte visste vad jag skulle söka efter eller var jag kunde hitta detta.
Annars får du köpa ett gäng åt mig när du är där och skicka över till mig???
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Jag fick hemkört och har även hämtat lite extra på plats men det är en bit så jag reser inte dit ofta. Ska kompletera med lite extra list om några månader men det kanske är lite länge att vänta? Ring och kolla om dom ska ner till Skåne annars kanske det inte kostar mer i frakt ifrån dom än ifrån mig (med alla pålägg )Joens skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Målade fönstret i hallen, fick bygga en liten ställning med en dörr och några plankor
Mer lister på målning, nu är det andra barnrummet som ska bli färdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer lister på målning, nu är det andra barnrummet som ska bli färdigt.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Börjat att sätta taklist i allrum och hall
Fick göra ett avslut på taklisten där tapeten slutar för att det skulle se bra ut
Det ska även sitta en list längst ner till höger i brytet men jag måste hyvla av lite på den först
Fick även upp några bitar i hallen
Då jag råkade bestämma mig för att även sätta list i masardbrytet får jag hyvla av lite på listerna. nedan ses de olika sorterna jag får fixa till, 135° ner, 120° ner,120° upp, 90° standard
Testade och köra en bit med elhyveln, gick fint. har ca 5m som ska hyvlas ner
Logga in
Skapa konto
Fick göra ett avslut på taklisten där tapeten slutar för att det skulle se bra ut
Logga in
Skapa konto
Det ska även sitta en list längst ner till höger i brytet men jag måste hyvla av lite på den först
Logga in
Skapa konto
Fick även upp några bitar i hallen
Logga in
Skapa konto
Då jag råkade bestämma mig för att även sätta list i masardbrytet får jag hyvla av lite på listerna. nedan ses de olika sorterna jag får fixa till, 135° ner, 120° ner,120° upp, 90° standard
Logga in
Skapa konto
Testade och köra en bit med elhyveln, gick fint. har ca 5m som ska hyvlas ner
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Blir det obehandlad list alltså? Så inget fusk med latex då...
Hade samma bekymmer i vårt hus så det var enkelt att motivera inköp av elhyvel. Gjorde det manuellt på en 3,5 meters bit i förra rummet men det var ett evighetsjobb. Blir inte särskilt snyggt med den där luftspalten om man inte hyvlar ner.
Snyggt jobbat!
Hade samma bekymmer i vårt hus så det var enkelt att motivera inköp av elhyvel. Gjorde det manuellt på en 3,5 meters bit i förra rummet men det var ett evighetsjobb. Blir inte särskilt snyggt med den där luftspalten om man inte hyvlar ner.
Snyggt jobbat!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
He he, det ska målas vitt så det kommer nog på lite snickerispackel och kanske lite latex för att dölja de värsta missarna, tex fick jag göra lite slöjdarbete då listen inkräktade lite på fönsterfodret. Men något ska man pyssla med när barnen ska somna...badtastex skrev:
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Jag fick slipat och fogat fodret i vårt nuvarande sovrum. Frugan målade fodret ikväll.
Fixade lite med de krångliga listerna, det var lite trix. Gjorde testbitar innan jag vågade kapa skarpt. Åt ena hållet blev det 37°+ 45° och den motgående listen blev 31°+45°
Fixade lite med de krångliga listerna, det var lite trix. Gjorde testbitar innan jag vågade kapa skarpt. Åt ena hållet blev det 37°+ 45° och den motgående listen blev 31°+45°
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Det andra barnrummet (vårt nuvarande sovrum) är klart!
Frugan målade fönstret idag
Jag monterade upp listerna och målade på skruvskallarna.
Fick även tid att karva lite på en bit taklist. Man känner sig nästan som Emil när man sitter och täljer i snickarrummet
Frugan målade fönstret idag
Logga in
Skapa konto
Jag monterade upp listerna och målade på skruvskallarna.
Logga in
Skapa konto
Fick även tid att karva lite på en bit taklist. Man känner sig nästan som Emil när man sitter och täljer i snickarrummet
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Ja lite knepigt blir det ibland , men så har vi två barn som man övat upp tålamodet på.RoTe skrev:
Körde på med elhyveln och fick till 3 meters listen med 120° baksida.
Logga in
Skapa konto
Även här blev det lite klurande innan jag fick till vinklarna På listen som kommer ovanifrån är det 48°framför de tidigare 31° och motgående fick 29°+31°
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Äntligen är taklisterna färdigsågade, nu är det som vanligt lite slip, grund och målning kvar.
Fick klura lite innan jag fick till den sista lilla knixiga biten, men det är ju därför man har en gersåg
Logga in
Skapa konto
Fick klura lite innan jag fick till den sista lilla knixiga biten, men det är ju därför man har en gersåg
Logga in
Skapa konto