406 051 läst · 605 svar
406k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Undrade faktiskt precis samma sak men vågade knappt fråga då det i ditt minutiöst planerade bygge säkert fanns en smart plan bakom detta också! Själv låter jag listerna vara inomhus, vintertid i minst 2 veckor sen målar jag dem helt färdigt, sågar och sätter upp dom. Avslutar med att spackla, slipa och måla över alla spikhål!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Jag "näster" upp listerna med en skruv i varje ända. Då det är lättare att kapa till nästa list och om det behövs justeras lite på den första tar man bara bort den och sättet upp igen.Kalasclas skrev:
Om jag "bara" hade haft 90 gradershörn och inga lustiga takvinklar hade jag nog målat och satt upp på en gång.
Jag tog ner alla taklister igår kväll, tog väl ca 10 min. Så nu är det målning av frugan som står på programmet!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Rysligt vilken finish ni fått på allting, imponerande!
Har det hänt något ytterligare sen sist? Badrum?
Har det hänt något ytterligare sen sist? Badrum?
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Mitt dåliga samvete för denna tråden ska snart vara löst. Det är väl bara att sätta sig och börja ladda upp nu när man fått fiber.
Efter en liten paus från byggandet så kom vi igång så sakteliga med badrum och planering för lite ute-jobb. Det går inte så fort nu längre när man inte har någon tidspress.
Vi är väldigt nöjda med materialval och hur det är på ovanvåningen. Det är en fröjd att gå barfota på det sköna furugolvet (utan golvvärme ) även mitt i vintern. Dom höga listerna, skurklotsarna och djupa fönsterbrädorna är fantastiskt vackra, nackdelen är att man stör sig lite när man är på nedervåningen då det inte riktigt har samma klass (ännu )
Efter en liten paus från byggandet så kom vi igång så sakteliga med badrum och planering för lite ute-jobb. Det går inte så fort nu längre när man inte har någon tidspress.
Vi är väldigt nöjda med materialval och hur det är på ovanvåningen. Det är en fröjd att gå barfota på det sköna furugolvet (utan golvvärme ) även mitt i vintern. Dom höga listerna, skurklotsarna och djupa fönsterbrädorna är fantastiskt vackra, nackdelen är att man stör sig lite när man är på nedervåningen då det inte riktigt har samma klass (ännu )
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Då tidigare ägaren satt in en avfuktare i grunden pga för höga fuktvärden 1 år innan försäljning (eller var det för att Anticimex besiktade?) tänkte jag se hur det stod till med dagvatten och dränering.
Tog bort några stenar runt stupröret och grävde mig ner, i stupröret satt det upptryckt ett 50mm dräneringsrör ca 50cm långt. Hela härligheten var sedan omsluten med packad jord! innovativt gjort av Irländarna som satte stenen för några år sedan.
På bilden syns även att plattläggarna planade ut marken mellan huset och garaget och höjde marken jämte huset så att stenläggningens överkant hamnar i höjd med syllen , detta har grämt mig sedan vi köpte huset och ska åtgärdas snart. Som tur är är det ju plastfasad och inte trä (som det blir snart).
Grabben och jag provgrävde lite för att se vad det var för typ av vattenrör och på vilket djup det låg, djupt konstaterade vi och gav upp när vi stötte på en jättesten.
Letade upp dagvattenbrunnen med hjälp av ritningen från -64, grävde på fel plats först men hittade dräneringsröret istället. Det var totalt mosat, troligtvis när plattorna kom på plats. Dränering överst dagvattenbrunn nederst.
Dagvattenbrunnen var inte heller i bästa skick, sprucket halvvägs och fantastiska genomföringar. Det enda röret som "fungerade" var golvbrunnen i från garaget.
Även de övriga stuprören gick rätt ner i jorden, lite tråkigt att Anticimex rekommenderar en avfuktare istället för att ta itu med problemet. Men det akuta problemet var ju löst, när vi besiktade ett år efter avfuktaren och plast på marken var installerad så var det bra värden.
Tog bort några stenar runt stupröret och grävde mig ner, i stupröret satt det upptryckt ett 50mm dräneringsrör ca 50cm långt. Hela härligheten var sedan omsluten med packad jord! innovativt gjort av Irländarna som satte stenen för några år sedan.
På bilden syns även att plattläggarna planade ut marken mellan huset och garaget och höjde marken jämte huset så att stenläggningens överkant hamnar i höjd med syllen , detta har grämt mig sedan vi köpte huset och ska åtgärdas snart. Som tur är är det ju plastfasad och inte trä (som det blir snart).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grabben och jag provgrävde lite för att se vad det var för typ av vattenrör och på vilket djup det låg, djupt konstaterade vi och gav upp när vi stötte på en jättesten.
Logga in
Skapa konto
Letade upp dagvattenbrunnen med hjälp av ritningen från -64, grävde på fel plats först men hittade dräneringsröret istället. Det var totalt mosat, troligtvis när plattorna kom på plats. Dränering överst dagvattenbrunn nederst.
Logga in
Skapa konto
Dagvattenbrunnen var inte heller i bästa skick, sprucket halvvägs och fantastiska genomföringar. Det enda röret som "fungerade" var golvbrunnen i från garaget.
Logga in
Skapa konto
Även de övriga stuprören gick rätt ner i jorden, lite tråkigt att Anticimex rekommenderar en avfuktare istället för att ta itu med problemet. Men det akuta problemet var ju löst, när vi besiktade ett år efter avfuktaren och plast på marken var installerad så var det bra värden.
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Gjorde ett försök att komma in i den sista outforskade krypgrunden, hade tidigare bara lyckats ta mig dit och lyst in med en ficklampa under besiktningen. Besiktningsmannen var för tjock och vågade sig inte in .
Man kommer in utifrån under matsalen (i den nya delen från -74) som förutom vid ingången har ca 30-40 cm höjd. Problemet börjar vid röda muren, det har ett hål som man måste åla igenom med armarna framför sig. Sen blir det ännu trängre vid den gröna grundmuren, där plockade jag ner röret till avfuktaren och försökte åla in men gick bet då berget sticker upp nästan mitt i hålet. Tog ca 2h med återmontering av rör i detta klaustrofobiska utrymme.
I "nya delen" på väg in igenom den gröna muren.
Jag fick samla mod och ge mig ut på jakt efter en ny väg in. Jag är ju tvungen att ta mig in då plasten inte är utlagd i detta utrymme + att jag vill byta ut gamla rör och dra in nytt vatten.
I gamla delen under allrummet finns en fin källare med ca 110 cm höjd och pärlspont i taket. Avfuktaren är den röda lådan till vänster.
Det gick ett rör igenom grundmuren som jag sågade/ryckte ner. Fick då ett 10 cm hål som jag kunde sticka in armen och känna hur stenarna var satta. Och som tur var gick stenen under hålet inte hela vägen upp till taket och var lite lös.
Fantastisk lagning på det gamla röret!
Fick bort en liten sten i muren (orange färg på översikten)
Äntligen inne
Man kommer in utifrån under matsalen (i den nya delen från -74) som förutom vid ingången har ca 30-40 cm höjd. Problemet börjar vid röda muren, det har ett hål som man måste åla igenom med armarna framför sig. Sen blir det ännu trängre vid den gröna grundmuren, där plockade jag ner röret till avfuktaren och försökte åla in men gick bet då berget sticker upp nästan mitt i hålet. Tog ca 2h med återmontering av rör i detta klaustrofobiska utrymme.
Logga in
Skapa konto
I "nya delen" på väg in igenom den gröna muren.
Logga in
Skapa konto
Jag fick samla mod och ge mig ut på jakt efter en ny väg in. Jag är ju tvungen att ta mig in då plasten inte är utlagd i detta utrymme + att jag vill byta ut gamla rör och dra in nytt vatten.
I gamla delen under allrummet finns en fin källare med ca 110 cm höjd och pärlspont i taket. Avfuktaren är den röda lådan till vänster.
Logga in
Skapa konto
Det gick ett rör igenom grundmuren som jag sågade/ryckte ner. Fick då ett 10 cm hål som jag kunde sticka in armen och känna hur stenarna var satta. Och som tur var gick stenen under hålet inte hela vägen upp till taket och var lite lös.
Logga in
Skapa konto
Fantastisk lagning på det gamla röret!
Logga in
Skapa konto
Fick bort en liten sten i muren (orange färg på översikten)
Logga in
Skapa konto
Äntligen inne
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Då vi tidigare bestämt oss för att installera bergvärme var det bara att hitta en borrare, valet föll på Gobis, de var dom enda som inte kom i en BMW eller Merca utan i overall och hjälm . Dom har även bra pris och har det på hemsidan. Använder Turbo-kollektorslang som ska vara bra men omtvistad om den verkligen ger någon extra effekt. Beställde ett lite överdimensionerat djup på borran då man kanske bygger ut och pumparna blir bara bättre med åren på att plocka ut värmen i hålet. Jag kommer ha bergvärmepumpen i garaget och kulvert in till huset.
Kom kl 8:00 färdiga, kl 15:00, bra jobbat för ett 180 m hål. Jag hade bara 1 meter till berget där dom borrade.
Container för borrkax
Färdigt för den här gången, de återkommer och svetsar på brinerören in till garaget när jag gräver för kulvert.
Kom kl 8:00 färdiga, kl 15:00, bra jobbat för ett 180 m hål. Jag hade bara 1 meter till berget där dom borrade.
Logga in
Skapa konto
Container för borrkax
Logga in
Skapa konto
Färdigt för den här gången, de återkommer och svetsar på brinerören in till garaget när jag gräver för kulvert.
Logga in
Skapa konto