Kortlat för golvbrunnen, rejält med lim och skruv ;)

P1070355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten till inbyggnadscisternen framdraget. Avluftning på 75 röret som går snett upp, är sen kopplat på 110 innan det går ut genom isoleringen.
P1070356.jpg
Skapa konto

Jag hade fixerat röret till golvbrunnen så den lätt kunde skjutas på plats. Golvbrunn från Jafo (PS 75 D) med tillhörande Monteringsplatta (2) och förhöjningssats. Jafos platta känns lite stabilare jämfört med Purus då flytet rinner ner i plattan, men på Purus ligger det ovanpå
Skumgummit på brunnen är för att förhindra flytspacklet att rinna ner i bjälklaget.
P1070363.jpg
Skapa konto

Monterar och klart
P1070364.jpg
Skapa konto

Spån på plats, Limmat med vinterlim som sig bör
P1070365.jpg
Skapa konto

Blir det någon golvvärme?

johel572 skrev:
Blir det någon golvvärme?
Jajemensan! En Uponor Push 12 med evalPEX 12mm slang.

Dragning av vatten och avlopp till kommod, har även ett vägguttag som ska vara på insidan av kommoden.
P1070403.jpg
Skapa konto

Dragning till dusch, använder Vatette väggenomföringssystem, med det slipper man extra hål i tätskiktet.
P1070417.jpg
Skapa konto

Provmontering av handdukstorken, mycket som ska stämma, el, infästning och vatten.
P1070418.jpg
Skapa konto

Alla rör till fördelarskåpet. I mitten syns en specialare för att kunna trycka i golvärmeslangen då jag vill sätta upp skivorna innan flytspacklingen.
P1070420.jpg
Skapa konto

Vatten till inbyggnadscisternen.
P1070422.jpg
Skapa konto

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag får förtydliga mig lite. Vad skall du ha för golvvärmeslang? Jag antar att du skall ha den i flytspacklet? Hur högt bygger det? Har du plats för detta (på senaste bilden ser det lite tight ut mot tröskeln)?

Ta det inte som kritik. Jag är bara intresserad av att veta hur du tänkt. Normalt brukar man väl ha vattenslingorna i spårade golvspån eller under spånet.

//Johan

johel572 skrev:
Jag får förtydliga mig lite. Vad skall du ha för golvvärmeslang? Jag antar att du skall ha den i flytspacklet? Hur högt bygger det? Har du plats för detta (på senaste bilden ser det lite tight ut mot tröskeln)?
Ta det inte som kritik. Jag är bara intresserad av att veta hur du tänkt. Normalt brukar man väl ha vattenslingorna i spårade golvspån eller under spånet.
//Johan
Vi har:
Bjälklag cc30
Golvspån
armeringsnät 2,5 mm
12 mm evalPEX
Flytspackel med 15mm min över slangen

På bilderna är inte tröskeln klar, saknas både en bit av golvet och själva tröskeln, kommer mera bilder om någon vecka :).

Är det inte normalt att flyta in slangen ovan på armeringen när man gör badrum? Om man lägger den under spånet får man väl knappt upp värmen och om man har spårade skivor blir det väl inte tillräcklig böjstyvhet för våtrum?

Jag ser nu att det inte sitter någon tröskel där. Såg fel. Med din konstruktion borde det då bygga 40mm (med klinker)? Det låter som att det kommer gå åt rätt mycket flytspackel men det är väl egentligen bara en kostnadsfråga.

Det normala torde väl vara spårade golvspån. Har aldrig hört att det skulle vara problem med böjstyvheten men du har ju helt klart en poäng där. Jag vet inte vad som gäller.

Snikvarianten är ju bjälklag, gles (med plåt och golvvärmeslang i mellan), golvspån, flytspackel och sedan klinker. Så gjorde vi främst för att det är billigare än spårade golvspånskivor. Dock bygger det ju en del så det är en fördel om man kan sätta bjälklaget på den höjd man vill. För att spara höjd man man lägga ner glesen mellan golvbjälkarna.

Det är inga problem med värmen men det är 20mm slang cc30 i tre slingor så man kan ställa värmen efter behov.

Hur tätt kommer du att lägga golvvärmeslangen? Jag har ingen erfarenhet av 12mm slang. Jag tycker förresten att det ser jättebra ut att du bygger in cisternen i väggen. Kommer bli kanon snyggt!

johel572 skrev:
Med din konstruktion borde det då bygga 40mm (med klinker)?
Hur tätt kommer du att lägga golvvärmeslangen? Jag har ingen erfarenhet av 12mm slang.
Ja det bygger ca 40 mm, Spackeltjockleken är det som spackeltillverkaren rekommenderar. Men Uponor säger att det räcker med 15 mm ovanpå slangen inklusive klinker, detta är nog mest för att få tillräcklig värmespridning. Men sen är det upp till dig att hitta ett spackel som är godkänt med 5 mm ovanpå slangen. Slangen är lagd med 125 mm CC. Du får väl starta en tråd om dit golv, eller kanske fortsätta på denna. Men jag hade nog inte valt spårad skiva med aluplåtar :)

Skåpet monterat och testar att dra i golvärmeslangen i skåpet
P1070429.jpg
Skapa konto

Allt på plats, rörigt värre :)
P1070470.jpg
Skapa konto

Kortlat på lite extra för att passa med skivornas mått, satte så att även våtrumsskivornas skruvar drar i en regel
P1070459.jpg
Skapa konto

Kortlat i taket och gjort en liten plan del.
P1070500.jpg
Skapa konto

Plywoodskivorna börjar att komma på plats, en massa hål blir det. Köpte skivorna innan våtrumsvägg 2012 lanserades så jag har bara 12 mm, därför har jag satt extra reglar/brädor där jag vet att något tungt ska sitta.
P1070511.jpg
Skapa konto

Schaktet för inbyggnadscisternen
P1070517.jpg
Skapa konto

Sidan med dörren
P1070516.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Seriöst bygge!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men "får" man ha plywood bakom våtrumsgips?
Jag fick påtalat när jag byggde att bara råspont var godkänt bakom. Jag ville haft spånskiva bakom, men hoppade det.

Titta på våtrummsvägg 2012. Byggs med 15 mm plywood.

Sk_t också... Skulle suttit fint med en rejäl skiva bakom.
Får väll bli i nästa kåk då...
Hur som helst, jag gillar bygget i den här tråden!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Dum fråga kanske, men "får" man ha plywood bakom våtrumsgips?
Jag fick påtalat när jag byggde att bara råspont var godkänt bakom. Jag ville haft spånskiva bakom, men hoppade det.
Ja som tur är får man det nu, men inte de understa 10 mm :cool:. Alltså skivan får inte stå direkt på golvspånet utan sätts en bit upp.

Dax för våtrumsgips, Fermacell fibergipsskiva 12,5 mm, den valdes därför den går att skära med gipskniv, inte har några försänkta kanter och hade bra bärighet för kakel. Jag satte även en LP50 plåtvinkel i hörnen under gipsskivorna för att ha hängslen och livrem.

P1070582.jpg
Skapa konto

Gipsat i uttaget för cisternen. Gipsen var ganska seg att skära med kniven, var svårt att knäcka i smala remsor. Bäst gick det när man skar på bägge sidorna, men det blev en massa mätande på det sättet.
P1070613.jpg
Skapa konto

Mot dörren
P1070619.jpg
Skapa konto

Gipsade även smygen på fönstret och i dörrkarmen då det blir kakel där. Längst upp är 125 mm röret + el för fläkten.
P1070616.jpg
Skapa konto

Färdiggipsat i cisternen + tillhörande täckskiva. Hade även dragit på en manschett på avloppsröret innan jag satte dit det för att inte sträcka ut den för mycket, men det visade sig senare vara ogjort arbete :rolleyes:
P1070623.jpg
Skapa konto

• Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag sträckläst tråden :) Imponerande. Vilket lyft huset fick :) Nyfiken på att se bilderna på badrummet när det är färdigt. Själv har jag 10m2 badrum som skall göras nästa vår. Men beslutsångesten är rejäl. / Ramnemark

Ramnemark skrev:
Nu har jag sträckläst tråden :) Imponerande. Vilket lyft huset fick :) Nyfiken på att se bilderna på badrummet när det är färdigt. Själv har jag 10m2 badrum som skall göras nästa vår. Men beslutsångesten är rejäl. / Ramnemark
Jag är mer imponerad av dom som orkar att sträckläsa tråden :). Du får hålla dig lite till innan du får se slutresultatet. Som du säger, besluten är jobbigast, är bara materialet valt och hemma är mer än halva jobbet gjort!

Nu var äntligen en annan skön milstolpe klar, Fiber! Telia öppen fiber hade äntligen kommit till vårt område.

Kröp runt i grunden och drog lite flexslang då det bara ingick 5m dragning i grunden. Passade även på att lägga ut plast och rensa bort lite virke i denna delen som ligger under hallen.
P1070605.jpg
Skapa konto

Dom hade en smidig grävare som gjorde ett spår i marken för fibern. Ingen värre skada i trädgården, (ännu ;))
P1070630.jpg
Skapa konto

Installerad och klart, Fiberkonvertern är den vita boxen. Grym skillnad mot vårt gamla 3G modem, tror att snabb pingtid gjorde mest nytta.
P1070629.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.