Har lite funderingar på hur elen till min golvvärmepump och handdukstork bör installeras.

Funderar om jag ska ha en arbetsbrytare (IP44) eller använda en stickpropp i vägguttag (IP44) till golvärmepumpen?

Golvvärmepump Push 12 från Uponor med följande installationsbeskrivning:
Pumpen ansluts elektriskt 230 V~/50 Hz
(0,11A/25 W). Pumpen skall anslutas över
en arbetsbrytare eller via ett jordat vägguttag så att pumpen kan göras strömlös
vid service. Dock ska särskilda installationsanvisningar för våtrum beaktas med
jordfelsbrytare.

Handdukstork Nordhem Nääs med Elpatron PK1 med dold anslutning
Jag hittar ingen info på om den behöver en arbetsbrytare men jag antar det, går det i så fall använda samma som till golvvärmepumpen?

Liten förklarande bild:
fördelarskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelarskåpet kommer att sitta i väggen i badrummet, och längst ner till höger i skåpet har jag även tänkt fördela kallvattnet till WC och handfatet, ställer detta till det när man även har trycksatt vatten i skåpet? Kan göra en plåt som stänkskydd runt det om det krävs.

Och nej jag ska inte installera själv :) men vill gärna ha klart för mig hur det bör göras:rolleyes:

Ta vägguttag.

Du behöver inte en arbetsbrytare till handdukstorken...

Den där handukstorkens elpatron är lite väl plastig. Ingen rejäl fastsättning. Bökig upphängning av torken. Underlaget måste vara 100% rakt.

Redigerat:
Med den låga effekten, även med den största elpatronen på 600 W, så skulle jag säga att det är vilket som - uttag eller fast inkoppling. Gör det som är mest praktiskt.

Varför ska elpatronen kopplas in i detta skåp, och dessutom på samma brytare? Jag trodde elpatronen skulle användas för att värma torken, inte huset, dvs antingen går cirk.pumpen eller elpatronen? Men ihåliga ledningar inte är min starka sida... Strömmen till pumpen vill man bryta pga underhåll, medan strömmen till torken vill man bryta av funktionsskäl?, dvs det bör vara en brytare i normal betjäningshöjd?

Om du torken ska matas från skåpet så behövs en sladd med koppar i :). Torken stöder infälld ledning. Är det också så du tänkt göra - dra flexslang i väggen mellan tork och skåp? Den ledning som normalt kommer ifråga då är FK. Om det är en kort sträcka utan många böjar kan det gå att få i en kabel typ EKK. Det som är praktiskt i detta fall är då fast inkoppling i en arbetsbrytare, inte stickpropp.

All fast ansluten elutrustning ska kunna frånskiljas på något sätt. Om det enbart är av underhållsskäl duger i princip huvudbrytaren i en bostad, men det är kanske inte så praktiskt. Man kanske vill ha belysningen i behåll. Så det beror på om en separat frånskiljare behövs. Begreppet arbetsbrytare kan också tolkas som funktionsbrytare, men då ska det som sagt vara en strömbrytare på väggen bredvid alla andra, inte gömd i ett skåp.

Vatten och el tillsammans är normalt inga problem. Man behöver inte ta hänsyn till vattenläckage, för det ska inte ske ;). Att lägga elen längst upp i skåpet tycker jag är så gott det kan bli. Övriga vattenfrågor får andra fylla på med.

• Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Bör det inte finnas en brytare på elpatronen som räcker för funktionsavstängning. Jag har aldrig satt en egen brytare för bara torken. Och vill man arbeta med den det bryter jag i centralen.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Med den låga effekten, även med den största elpatronen på 600 W, så skulle jag säga att det är vilket som - uttag eller fast inkoppling. Gör det som är mest praktiskt.

Varför ska elpatronen kopplas in i detta skåp, och dessutom på samma brytare? Jag trodde elpatronen skulle användas för att värma torken, inte huset, dvs antingen går cirk.pumpen eller elpatronen? Men ihåliga ledningar inte är min starka sida... Strömmen till pumpen vill man bryta pga underhåll, medan strömmen till torken vill man bryta av funktionsskäl?, dvs det bör vara en brytare i normal betjäningshöjd?

Om du torken ska matas från skåpet så behövs en sladd med koppar i :). Torken stöder infälld ledning. Är det också så du tänkt göra - dra flexslang i väggen mellan tork och skåp? Den ledning som normalt kommer ifråga då är FK. Om det är en kort sträcka utan många böjar kan det gå att få i en kabel typ EKK. Det som är praktiskt i detta fall är då fast inkoppling i en arbetsbrytare, inte stickpropp.

All fast ansluten elutrustning ska kunna frånskiljas på något sätt. Om det enbart är av underhållsskäl duger i princip huvudbrytaren i en bostad, men det är kanske inte så praktiskt. Man kanske vill ha belysningen i behåll. Så det beror på om en separat frånskiljare behövs. Begreppet arbetsbrytare kan också tolkas som funktionsbrytare, men då ska det som sagt vara en strömbrytare på väggen bredvid alla andra, inte gömd i ett skåp.

Vatten och el tillsammans är normalt inga problem. Man behöver inte ta hänsyn till vattenläckage, för det ska inte ske ;). Att lägga elen längst upp i skåpet tycker jag är så gott det kan bli. Övriga vattenfrågor får andra fylla på med.
Jag har den minsta elpatronen på torken. Att jag funderat på att köra elen till både torken och pumpen i skåpet beror på att elektrikern har dragit fram slang till skåpet och då kanske det vore smidigast att gå från skåpet till torken som sitter ca 50cm ovanför.

Billigast och smidigast kanske då är att med matningen gå in med flexslangen i ett jordat ip44 uttag och i det skarva vidare till torken med EKK i ett flexrör. Sen koppla på ett jordat uttag på pumpen.

Tack för hjälpen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.