Det ser ut som om man även flyttat slingsensorerna så att de numera sitter i centrumlinjen (där stödhjulen satt på tidigare modeller). Intressant.

På wipers motsvarande modell så väljer man mottagarkanal direkt i menyn (från och med de två senaste mjukvaruuppdateringarna). Stiga verkar dock släpa lite med uppdateringarna så om det inte finns direkt i menyn så finns det (antagligen) i en service-meny. (som jag på rak arm inte kommer i håg hur man kom in i, men det finns beskrivet i forumet någonstans).

Hursomhelst görs det tydligen via mjukvara och inte via någon jumper eller switch.
 
Redigerat:
Gimbal skrev:
Det ser ut som om man även flyttat slingsensorerna så att de numera sitter i centrumlinjen (där stödhjulen satt på tidigare modeller). Intressant.
Precis... vilket innebär att det nu bara är 2 sensorer istället för 4 som det tidigare var... intressant som sagt. Dessutom finns det nu några fenor framför och bakom den runda kammen som går runt kniven.

/Jonas
 
Gimbal skrev:
Det ser ut som om man även flyttat slingsensorerna så att de numera sitter i centrumlinjen (där stödhjulen satt på tidigare modeller). Intressant.

På wipers motsvarande modell så väljer man mottagarkanal direkt i menyn (från och med de två senaste mjukvaruuppdateringarna). Stiga verkar dock släpa lite med uppdateringarna så om det inte finns direkt i menyn så finns det (antagligen) i en service-meny. (som jag på rak arm inte kommer i håg hur man kom in i, men det finns beskrivet i forumet någonstans).

Hursomhelst görs det tydligen via mjukvara och inte via någon jumper eller switch.
Tack! Jag hitta hur man kom in i servicemenyn (I PAUS-läge, tryck Charge, +, -) men där ändrar man bara mottagarkanal, hur ändrar man på sändarkortet?
Fick bara "Ingen signal" när jag ändrade. Det fanns kanal AUTO, sen A,B,C,D.
 
På sändaren som sitter i laddningsstationen sitter en sk dipswitch med två stift du kan flytta på.

Bifogar en bild (finns nog i denna tråd sedan innan) hur stiften skall stå för de olika frekvenserna.

Du får bortse ifrån att det är flera stift med på bilden, sitter bara två på din sändare..
 
  • uploadfromtaptalk1373790931474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag provade att ändra, det var dock inte två stift utan fyra på laddningsstationen. Jag ändrade 2:an och då fungerade kanal C men roboten störs fortfarande ut när grannens robot kör. Har jag gjort något fel eller kan det vara så illa att den stör ut trots kanalbyte?
 
Det är rätt, fel tänkt av mig, det är i roboten det är två. Sorry
 
JonasQ skrev:
Precis... vilket innebär att det nu bara är 2 sensorer istället för 4 som det tidigare var... intressant som sagt. Dessutom finns det nu några fenor framför och bakom den runda kammen som går runt kniven.

/Jonas
Det sitter bara 2 sensorer i den tidigare modellen också. Diagonalt monterade. Så de andra 2 plastburkarna är tomma.
 
Spännande och se att dom gör pudel och konstruerar om sina "mitthjulsdrivna" klippare.
Då har dom nog haft en hel del klagomål. Ska bli kul att höra hur generation 2 av dessa kommer fungera.
Om det blir mindre "guppande"/vändande samt att den kommer fastna mindre.

Stödhjulen verkar inte vara av "kundvagns-typen"? Ser inte ut som de är roterbara. Är de fjädrande eller stumma?

Själv har jag efter mitt gnäll och tjat lyckats få till ett byte mot en 520s istället för min 325, jag får lägga en symbolisk summa emellan. Och blev väl hyfsat nöjd med den dealen.
Är ganska nöjd med servicen, trots allt krångel med klipparen.

Ska bli mycket intressant att se skillnaden mellan 325:an och 520s.
 
Jag lämnade in min 325:a till butiken i morse för reparation. Inga problem med servicen. Bra bemötande och de skulle kontakta mig under dagen efter felsökning med en statusrapport. Passade då på att visa bilden från denna tråd på det nya chassit. De hade ingen aning om att det fanns en ny konstruktion och tyckte att det var väldigt intressant. Informationen från Stiga verkar inte vara den mest effektiva...
 
Jonas L. Vad är det för reparation du ska få utförd på din 325:a?
Fungerar den bättre med avseende på klippning, att den fastnar, guppande och vändande?
Har du provat ställt ner hastigheten till "slow" på din? Eller har du gjort något annat?
 
Den har låst sig helt. Den stannade med meddelandet "BUS ERROR D" i displayen. Men i dag visade displayen bara fyrkanter på den övre raden. Jag öppnade den i förrgår för att kolla så att ingen kabel var lös (på rekommendation från min kontakt på GGP) men hittade inget som såg konstigt ut med alla flatkablar. Däremot så var det en del fukt i botten på plastchassit. Kondens? Eller läcker den in? Vi har aldrig gjort ren den med vatten, så i så fall måste det vara regnvatten som har trängt in i den övre kåpan.

Jag kommer att ställa om hastigheten till "slow" när jag får tillbaka den igen.Verkar vara en bra snabblösning för att slippa se den vända mitt på gräsmattan ideligen. Jag har hittills inte gjort något annat än att fylla gropar i gräsmattan för att få den att fungera bättre.

Trots mitt gnäll så har den faktiskt klippt gräsmattan så att den ser jämn och fin ut. Jag har aldrig behövt gå ut med handjagaren (som 325:an ersatte) någon gång.
 
Ändringen av pivothjul och placering av slingsensorn är en ändring som zucchetti gjort utan inblandning av Stiga själva. Att detta ändrats var tom en total nyhet för ansvarig på stiga. De har inte öppnat någon låda av den nya versionen och de hade inte själva fått någon information från Italien.. Konstigt med så är det..
 
boltis skrev:
Ändringen av pivothjul och placering av slingsensorn är en ändring som zucchetti gjort utan inblandning av Stiga själva.
Det är två saker som hade förbättrat min127a enormt. Det händer till och från att Fido blir hängande med drivhjulen spinnandes. Och snedställda sensorer ställer till förtret vid min smala passage (övertrampet vid "följ slinga"), som jag nu visserligen fått ordning på.


Hur ska man få sin utbytt tro? :cool:
 
Redigerat:
Jonas L skrev:
Det sitter bara 2 sensorer i den tidigare modellen också. Diagonalt monterade. Så de andra 2 plastburkarna är tomma.
Nyfiken som jag är så öppnade jag den och tog en titt inuti... givetvis har du rätt! Bara två trådsensorer. Alla har kanske inte sett hur den ser ut inuti så jag bifogar ett foto på min 127:a.

Stiga127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lustigt hur en ihålig pryl med ett par motorer kan kosta så mycket. ;)

Det finns en fin packning som skyddar mot fukt där över- och underchassit sätts ihop, men tittar man noga så finns det inget som hindrar fukt från att krypa upp underifrån mellan den höj- sänkbara knivmotorhållaren och chassit... att jag ens upptäckte det beror på att jag såg ljus från kvällssolen lysa upp underifrån just där i glappet mellan underchassit och knivmotorhållaren. Jag kommer nog aktivera regnsensorn fortsättningsvis.

Apropå ihåligheten... kan undra om det skulle fungera att helt enkelt plocka bort det ena stödhjulet och komplettera med motvikter på andra sidan inuti chassit för att förskjuta tyngdpunkten? Då borde ju drivhjulen inte kunna spinna i luften eftersom det inte längre finns stödhjul på båda sidor som kan lyfta upp dem i luften. Bara en tanke...

Mvh... /Jonas
 
Redigerat:
  • Gilla
noisek79 och 1 till
  • Laddar…
Först vill jag bara säga att nu har de bytt ut signalkortet på grannens Stiga 520 och nu fungerar min 127 perfekt vid tomtgränsen, innan så körde den rätt in i stenmuren och började göra piruetter... :)

Vad jag dock inte får ordning på är att den ställer sig i laddstationen som den ska, ja väggen är på rätt ställe :)

Vad jag tror jag konstaterat är att eftersom stödhjulen sitter som på bilden jag bifogade i mitt förra inlägg (på var sida om ena drivhjulet) och de inte har anpassat laddstationen efter att de ändrat konstruktionen på roboten så finns det nu inget stödhjul som kör på "rampen" längst fram i laddstationen som lyfter upp roboten så att den får kontakt för att ladda. Stödhjulen sitter ju numera på sidan och det är ren lotto om den får träff på kontaktytorna eftersom den även i laddstationen kan gunga.

Någon som har märkt detta? Eller är det så få som hunnit få den senaste varianten av 127:an...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.