Varannan vecka gör jag ungefär som du... vänder min 127:a uppochner och blåser rent. Sen brukar jag skruva loss kniven och med ett rakblad skära av torkat "gräsgegg" så att kniven skall bli skarpare. Aldrig har jag upplevt att rotationsdelen "trillat in" som din gjorde. Gjorde den det för att skruven man lossar på för att ställa in höjden inte var tillräckligt spänd? Först får du förstås kolla att kniven snurrar fritt när du för den runt för hand. Om inte det är felet så vete sjutton... skruva isär den och kolla att ingen sladd har lossnat på insidan??
 
Redigerat:
Gällande det här med klippresultat mellan olika robotmärken och modeller så har jag lite iakttagelser att delge.

Under förra veckan var jag (tillsammans med en större delegation med folk som är kunniga på detta område) ute hos en hel del kunder och gjorde studiebesök för att titta på just klippresultatet.

Vid dessa besök var de flesta märken representerade, inkl husqvarna, bosch, landroid och Honda.

Kan bara konstatera att klippresultatet blir enastående. Oavsett märke och modell egentligen. MEN, jag får nog säga att stiga ligger väldigt långt framme när det kommer till just klippresultat.

Och ja, jag kan anses vara partisk, men när man går lite närmre gräset och inte bara tittar på håll så är det väldigt tydligt att det är betydligt ovanligare att gräset har bruna och kluvna toppar med stigas (zucchetti) maskiner än övriga. Ivarjefall på de tomter vi tittade på och tog prover på.
Alla tomter med robot har otroligt fina gräsmattor oavsett märke och modell, men som sagt, tittar man mer på grässtruktur osv så är det skillnad.

Lite extra kul var det på två tomter som ligger precis bredvid varandra. En Stiga 520 på den ena och en Husqvarna 220 på den andra. Bägge tomterna anlades samtidigt, med samma grässort etc. Samma entreprenör gjort jobbet etc etc. Bägge robotarna installerades i fjol med ca 2 veckors mellanrum.. Dessutom så har tomten med hqv sprinklers i gräsmattan. Men ändå så är det stor skillnad på hur gräset såg ut med bruna toppar, täthet i gräsmatta osv till stigamaskinens fördel.

Jag vet, utan bilder säger inte detta inlägg ett dugg egentligen, men jag har inte tillåtelse att lägga upp bilder från denna "studie" här så ni får helt enkelt bedöma om min uppfattning är rätt eller ej..

Min avsikt är inte heller att höja stiga till skyarna och prata illa om övriga märken, men det var faktiskt så det såg ut. Och därför håller jag detta inlägg i stigatråden..
 
Den personen som skrivit den recensionen hade blivit av med 99% av sina problem om han bara spännt skruvarna som håller hjulmotorerna. Det borde hans åf veta... Inkl att den rymmer, gräver ner sig, stannar osv..
 
Vi har en 520 som också kör utanför slingan (och stannar), klättrar upp för trädstammar och till och med en gång rymt 30 meter utanför slingan med kniven i full gång. Kan vi bli av med det också på ett lätt sätt. Vår ÅF är så trött på buggiga Stiga att han överväger att plocka bort dem ur sortimentet. Vi är inte de enda som haft problem tydligen.
 
Om en 520 kör utanför slingan är det stor risk att den är felinstallerad. Den är banne mig i princip felfri när det gäller sådana saker. Den typen av maskin har jag sålt i många år utan några som helst problem gällande sådana saker. (både som ambrogio och Stiga)
Säker på att tråden inte är korsad någonstans eller något annat som stör den?

Om den klättrar på stammar så är stammen inte helt rak och skall således hängas in med omkretstråd.
 
Maskinen är installerad av erfaren ÅF med sån där kabelmaskin. Bör inte vara korsat nånstans. Vet inte hur jag ska felsöka i övrigt.
 
Hur mkt kabel är nerlagt?
 
Hmm, vet faktiskt inte... får mäta. Kan det vara för svag signal?
 
BiFuel skrev:
Vår ÅF är så trött på buggiga Stiga att han överväger att plocka bort dem ur sortimentet.
BiFuel skrev:
Maskinen är installerad av erfaren ÅF med sån där kabelmaskin.
En och samma ÅF har alltså gjort flertalet Stiga-installationer och har sedan fullt med klagande kunder? Jag hade gissat på buggig ÅF. :)
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Hmm, vet faktiskt inte... får mäta. Kan det vara för svag signal?
Ja, det är en tänkbar anledning. Kontrollera även att "tappen" i framkant där spolen sitter under maskinen inte är helt full med gräs och skit. Är dessutom ett litet hål där fram (varför vet jag inte) som kan dra åt sig gräs.

Har din maskin alltid betett sig på detta viset eller det har börjat efter en tids användning?

Normalt sett ska du kunna ha 600+ meter kabel innan man ska behöva fundera på eventuell signalförstärkare.
 
Mycket möjligt att det samlats gräs, ska kolla. Slingan är inte 600 m, tror det är kanske 3-400 meter.
 
BiFuel skrev:
och till och med en gång rymt 30 meter utanför slingan med kniven i full gång.
Det där är nästan helt säkert en "felaktigt" lagd slinga vid laddstationen. Har dom måhända lagt en skyddsslinga vid sidan av laddstationen för att skydda mot påkörning?
 
Gimbal skrev:
Det där är nästan helt säkert en "felaktigt" lagd slinga vid laddstationen. Har dom måhända lagt en skyddsslinga vid sidan av laddstationen för att skydda mot påkörning?
Ja, det tror jag att det är. Får man inte ha det? Rymningen skedde dock inte där utan minst 50-100 meter därifrån (sett till slinglängd).
 
Risken med en skyddslinga runt boet är att om den är fellagd så kan maskinen lyckas med att synka utanför slingan och på så vis "rymma"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.