Har gjort en kalkyl på kompis vedsytem. Försökt att hitta alla kostnader för vad det kostar för han att hålla huset varmt på ett år. med och slagit ut det på 20 år så hamnar han på 16780kr/år ungefär. Å då har han egen skog. Och arbetet är inte inräknat. Å sen säger man att ved är så billigt? Hur tänker man då?
Vore intressant med lite mer info.. Vad ingår i kalkylen?? Skördare, skotare, vedmaskin, maskinhall, bränsle, reparationer, lånetänta på alltihop ink skogen, utebliven inkomst för alla timmar i skogen samt vid hantering och skötsel av ved och panna, elström under skidsemestern sam belysning till maskinhallen osv osv..
Allt beror på vad man väljer att ta in i sin kalkyl och vilka förutsättningar som finns.
Allt beror på vad man väljer att ta in i sin kalkyl och vilka förutsättningar som finns.
Som sägs beror det på hur man räknar, men de flesta som väljer ved som uppvärmning har det som intresse att fixa och dona med skogsbruk, vedhantering etc. Eldar själv med ved och ca 50-70% köps färdig klyven ved av grannen, eftersom jag har räknat på det, blir billigaste lösningen för mig. Sen så är det svalt intresse av övriga i familjen att hjälpa till med veden, tända pannan, lägga på mer ved, sotning, bära in mer ved osv. Förutom min far som stöttar upp med mycket hjälp med sågning klyvning, stapling, samt min lille 5 åring som tycker det är jätteskoj med vedklabbar. Så min vedpanna åker ut till våren och värmepump in efter många års eldande.
Ny modern ved anläggning installerad och klar är inte långt ifrån vad en berg, mark värme anläggning kostar.
mvh
Ny modern ved anläggning installerad och klar är inte långt ifrån vad en berg, mark värme anläggning kostar.
mvh
har man då som jag en gammal panna och en Skabersjö gengasförugn och dessutom eldar med
pallvirke så kan man inte elda billigare ...Behöver inte gå på gym. träningen fixar jag hemma
med vedhanteringen.. 24 grader varmt, 24 timmar om dygnet och en yta på 140 kvm..
tack vare Gengasförugnen så kan jag dra på mer värme när det är kallt utan att det svider i börsen..
Eti..
pallvirke så kan man inte elda billigare ...Behöver inte gå på gym. träningen fixar jag hemma
med vedhanteringen.. 24 grader varmt, 24 timmar om dygnet och en yta på 140 kvm..
tack vare Gengasförugnen så kan jag dra på mer värme när det är kallt utan att det svider i börsen..
Eti..
Får man se kalkylen så blir det lättare att förstå hur du har räknat.
Har man egen skog så tror jag att det är ekonomiskare att satsa på en begagnad vedpanna än ett nytt system. Det är många som slänger ut hyfsat fräsha grejor för att de vill ha värmepump istället. Visst får man lite sämre verkningsgrad men man får ställa den ökade investerings- och underhållskostnaden mot några kubik egen ved per år i ökad förbrukning.
Har man egen skog så tror jag att det är ekonomiskare att satsa på en begagnad vedpanna än ett nytt system. Det är många som slänger ut hyfsat fräsha grejor för att de vill ha värmepump istället. Visst får man lite sämre verkningsgrad men man får ställa den ökade investerings- och underhållskostnaden mot några kubik egen ved per år i ökad förbrukning.
Kostnaden för installation av olika värmesystem är väl relativt lika.
Det är ju sen vad man ska tillföra i kronor för att utrustningen ska leverera värme som det skiljer.
Vissa räknar ju sitt eget arbete i kronor och då blir det svårare att räkna på.
Det är ju sen vad man ska tillföra i kronor för att utrustningen ska leverera värme som det skiljer.
Vissa räknar ju sitt eget arbete i kronor och då blir det svårare att räkna på.
Vore kul o se hur du räknat izvek.
Ofta har man bestämt sig i förväg vad man vill komma fram till, Och plockar in valfria parametrar för att nå väntat resultat.
Jag räknar bara kostnader som syns på kontoutdraget
Typiska resultatinriktade parametrar är: Om du inte säljer veden så är det en kost i kalkylen.
alt tiden du lägger på veden skulle du kunna ha lagt på att jobba övertid och tjänat x pengar.
Alla jag känner som slutat med ved har lagt sin extra tid på att äta chips och slösurfning, inget som hjälper dem direkt när elräkningen dimper ner.
Ofta har man bestämt sig i förväg vad man vill komma fram till, Och plockar in valfria parametrar för att nå väntat resultat.
Jag räknar bara kostnader som syns på kontoutdraget
Typiska resultatinriktade parametrar är: Om du inte säljer veden så är det en kost i kalkylen.
alt tiden du lägger på veden skulle du kunna ha lagt på att jobba övertid och tjänat x pengar.
Alla jag känner som slutat med ved har lagt sin extra tid på att äta chips och slösurfning, inget som hjälper dem direkt när elräkningen dimper ner.
Redigerat:
Har också tänkt att bygga nytt vedsystem. Har tänkt ny panna med acktank och styrning för ca 80k, kulvertrör för ca 30k (till två, nästan jämnstora hus), 4k/radiator, ca 25 st.
Totalkostnad: ca 210k
Detta är väldigt högt räknat eftersom jag även räknar in arbetstid. Men jag kommer göra mycket själv och har väldigt förmånliga rabatter jobbet.
Totalkostnad: ca 210k
Detta är väldigt högt räknat eftersom jag även räknar in arbetstid. Men jag kommer göra mycket själv och har väldigt förmånliga rabatter jobbet.
Angående vedeldning så är allting relativt antingen gillar man vedeldning i någon form och orsak, eller så sitter man och försöker räkna hem den på ekonomisk bas. Det får nog anses nästan omöjligt, men den värmen man får är väldigt go o skön dessutom ganska bra vi el avbrott om man ordnat det så att man kan tillgodogöra sig värmen.
Men om någonting anses dyrt eller billigt är väl endast en fråga om tillgång på pengar.
Men om någonting anses dyrt eller billigt är väl endast en fråga om tillgång på pengar.
Ska se om jag kan lägga in kalkylen imorgon har den på datorn på jobbet.
Som jag skrev i första inlägget. Jag har endast räknat på d grejer som kostar. Kan nog ha glömt någon kostnad. Å sen är d som en del säger att d är kul att hålla på med ved å vara i skogen. Men man ska fan inte säga att d är billigt om man gjort som denna nisse. Själv så hamnade jag på 6700kr/ år. Total kostnaden delat på 20 år. ( om man nu räknar med att livsllängden är 20år ) kanske är högt räknat.
Som jag skrev i första inlägget. Jag har endast räknat på d grejer som kostar. Kan nog ha glömt någon kostnad. Å sen är d som en del säger att d är kul att hålla på med ved å vara i skogen. Men man ska fan inte säga att d är billigt om man gjort som denna nisse. Själv så hamnade jag på 6700kr/ år. Total kostnaden delat på 20 år. ( om man nu räknar med att livsllängden är 20år ) kanske är högt räknat.
Ok. Ja avskrivningen för anläggningen är ju lätt o räkna på.
Veden är ju svårare eftersom i mitt fall ofta handlar om tjänster o gentjänster. till det kommer det ju några dunkar miljösoppa, kedjeolja och nån kedja var år.
Dessutom tar väl sågen slut på 20-30år.
Veden är ju svårare eftersom i mitt fall ofta handlar om tjänster o gentjänster. till det kommer det ju några dunkar miljösoppa, kedjeolja och nån kedja var år.
Dessutom tar väl sågen slut på 20-30år.