Tips på övervaknings-system för insamlandet av datan är Zabbix. Helt suveränt, man får massvis med funktioner som grafer, larm-triggning, email, sms etc.

Den övervakar även andra saker utöver just 1-wire-biten som exempelvis att min tv-server etc. är uppe och snurrar, är den inte det så får jag mail etc.

Ex på min uppsatta graf över VP:n.
Skärmbild 2013-01-25 09:59:40.png

peternicklas
Yrrol skrev:
Fast hur lyckas man få 35 givare att kommunicera med en port på datorn?
Anar du har någon pryl däremellan som binder samman alla dessa trådar. Och skickar signalerna i ordnad form så datorn inte blir helt förvirrad.
Det är datatrafik så det är inga problem. Varje givare har ett unikt ID. Man kan koppla lite som man vill. Jag har köpt RJ11 hubbar med 6 portar som kopplar ihop nätet.

peternicklas
kuse skrev:
Tips på övervaknings-system för insamlandet av datan är Zabbix. Helt suveränt, man får massvis med funktioner som grafer, larm-triggning, email, sms etc.

Den övervakar även andra saker utöver just 1-wire-biten som exempelvis att min tv-server etc. är uppe och snurrar, är den inte det så får jag mail etc.

Ex på min uppsatta graf över VP:n.
[bild]
Men fungerar den för Debian OS??

@peternicklas: Självklart! Ställer mig dock frågande om det fungerar för något obskyrt fönster-OS :)

Sockerbit funkar också finfint :)

Kuse, hur komplicerat är det att visa ett mätvärde på en skiss/bild? Ungefär som i Logger 2020? Denna typ av system brukar inte ha sådan funktionalitet normalt.

@MathiasS: Du menar som lite tidigare i tråden?
Det finns ju inget sådant out-of-the-box. Det som finns är att man kan visa hosts (man kopplar nycklar till hosts i zabbix, så det kan ses som en grupperare) i en översiktskarta och skulle då teoretiskt kunna rita upp något fint om man delar upp varje sensor i en host, låter iofs väldigt krångligt nu när jag spånar :)

Vilken som så finns det api så det är inga problem med lite programmeringskunskap, suga ut valfria värden till ex. ett PHP-script som puttar in dessa på en bild.

Ok, det var väl ungefär det jag trodde. Finns ju flera verktyg liknande detta (typ nagios) men alla funkar ju ingefär likadant. Men rapportdelen är nog användbar.

@kuse Mycket intressant tips! :)

Om jag vill logga mer än en elmätare, måste jag då ha en räknare för varje mätare?

peternicklas
PASwe skrev:
Om jag vill logga mer än en elmätare, måste jag då ha en räknare för varje mätare?
De har 2 kanaler så den klarar att läsa 2 olika elmätare.

Toppen, det räcker för mig.

noone70 skrev:
Jag har kör med logger2020 och jag är på det stora hela nöjd med den. Otroligt enkelt att komma igång och den är hyfsat driftsäker(2-3 omstarter på 1 år). Det jag stör mig på är att gänssnittet på deras programvara har en stark DDR känsla över sig. Tyvärr så vill snubbarna bakom den inte släppa APIt fritt så andra kan göra programvara som jobbar direkt mot loggern.
Håller med. Logger2020 ska man inte välja om man vill göra något själv eller integrera med andra system, för det vill personerna bakom den inte stödja. Tyvärr vill man inte säga det rent ut heller, utan man skyller på att det skulle bli så komplicerat för dem. Faktum är att man gått så långt att man krypterat nätverkstrafiken och placerat antidebug-kod i pc-programmet. Nåja, grejorna fungerar bra men är ganska smäckiga.

Tycker sådana fasoner/produkter aktivt ska bojkottas oavsett hur bra de är, men det är ju jag :)

• Gilla
pethson
  • Laddar…
Man måste ju förstå dem oxå, de har lagt ner mycket pengar på att utveckla produkten och de vill väl få tillbaka de pengarna med ränta. Då vill de inte ha någon annan som gör mjukvara till den som konkurrerar med deras.
Jag är övertygad om att de skjuter sig själv i foten genom att inte låta kunderna själva utv program direkt mot loggern. Deras affärsmodell bygger ju på olika nivåer på "medlemskap" och de skulle ju tex ta 10kr i månaden för att kunden ska kunna köra egna(eller andras) programvara mot loggern.
Som jag ser på det är programvaran logger2020s akilleshäl.
Skulle de släppa in andra utveckare skulle man kanske kunna slippa deras DDR applikation.

Jag har Logger2020 och loggar föäljande:
total elförbrukning
elförbrukning på mina två luftvärmepumpar
hushållsel och elvärme
temperatur ute, på vinden och tre ställen inomhus
utblåstemperaturen på mina två luftvärmepumpar
luftfuktighet ute, på vinden och två ställen inomhus.

Jag tycker det fungerar mycket bra, men saknar mer funktioner att kunna jämföra historiska data.
Jättesmidigt att man kan kolla på allt från vilken dator som helst, i mobilen etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.