Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

• Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
-MH- skrev:
Jag tror de flesta inte skulle bry sig. Det är för de flesta självklart att man inte kan räkna med att en god idé ej kopieras.
Man kan ju dock faktiskt välja lite hur pass mycket man kopierar, jag stör mig inte på det om man gör om så pass att de inte ser identiska ut.
Köra i kopiatorn känns lite förmycket.

Känns dock som en klart bättre lösning att vrida på huset, sänka takvinkel och göra det lite mindre än att kopiera hela layouten för hela tomten.

Med tanke på hur poppulär tråden verkar vara med tanke på att det länkas hej vilt till den från byggahus startsida så verkar det ju iaf vara en het potatis så att säga att de flesta inte skulle bry sig är nog att ta i, hade det varit så hade vi inte haft 13 sidor med inlägg.

Så eftersom jag skrivit ett par inlägg i den här tråden, så skulle jag bry mig omi någon kopierade mitt hus? Hmm, knepig logik där.

Pumba skrev:
Dock så är det ju tämligen trist att ändå lägga ner sådär 15 minuter på att bestämma sig för ett husbygge för 2,6 miljoner kronor, så man vet ju inte hur långvarig grannen blir då iaf jag gissar på att det finns en viss risk för att han ångrar sig när det ligger så lite arbete bakom.
Gissar du nu?
Din granne kanske skiter i detaljer och bara ser helheten.....kanske är super nöjd med att inte lägga massa tid och pengar på att slippa uppfinna hjulet igen.....

D
Pumba skrev:
Med tanke på hur poppulär tråden verkar vara med tanke på att det länkas hej vilt till den från byggahus startsida så verkar det ju iaf vara en het potatis så att säga att de flesta inte skulle bry sig är nog att ta i, hade det varit så hade vi inte haft 13 sidor med inlägg.
Nu är det ju inte så att de där 13 sidorna har varit idel lovord till dig och att alla har tyckt som du. Tvärtom tycker jag de flesta har uttryckt att de anser att du reagerar överdrivet (men jag har inte fört någon absolut statistik i ämnet så det är bara en allmän uppfattning jag fått).

Oavsett, så kan du inte ta trådens popularitet som en bekräftelse på att du tänkt rätt och att andra tycker som du. Själv så resgerade jag i tråden för att jag tyckte att ditt synsätt och uttryckssätt var otrevligt, drygt och helt verklighetsfrämmande. Men det var bara det jag reagerade för, andra kan ju ha följt tråden av andra anledningar.

Jag har läst igenom tråden lite sådär så ev har jag missat detta men har du sagt till grannen hur du känner? Vad var hans reaktion då?

wertok skrev:
Jag har läst igenom tråden lite sådär så ev har jag missat detta men har du sagt till grannen hur du känner? Vad var hans reaktion då?
Ja, det har jag också undrat länge, men inte fått tummen ur att fråga, fast jag tror frågan är ställd tidigare i tråden.

wertok skrev:
Utifrån att grannen nu gjort en hel del förändringar så tyckte jag det framgick att grannen faktiskt tagit åt sig viss del av det jag framfört, framförallt idag när han var uppe vid sin tomt och kollade.

Hans reaktion är väl i stil med att han inte vill ställa till något så det känns ju som att det ändå kan bli lyckat med tanke på utgången som jag skrev ett par inlägg tidgare.

DIY_freak skrev:
Nu är det ju inte så att de där 13 sidorna har varit idel lovord till dig och att alla har tyckt som du. Tvärtom tycker jag de flesta har uttryckt att de anser att du reagerar överdrivet (men jag har inte fört någon absolut statistik i ämnet så det är bara en allmän uppfattning jag fått).

Oavsett, så kan du inte ta trådens popularitet som en bekräftelse på att du tänkt rätt och att andra tycker som du. Själv så resgerade jag i tråden för att jag tyckte att ditt synsätt och uttryckssätt var otrevligt, drygt och helt verklighetsfrämmande. Men det var bara det jag reagerade för, andra kan ju ha följt tråden av andra anledningar.
Jag sa inte att alla höll med mig, men jag sa att det verkar vara en het potatis eftersom tråden är välbesökt, men jag ser också att det finns flera åsikter i ämnet och tycker mig nog ändå kunna se att det är ganska lika i de båda lägren, dock så verkar dem som tycker detta är helt OK diskutera destomer än dem som inte tycker det är Ok.

-MH- skrev:
Jag tror de flesta inte skulle bry sig. Det är för de flesta självklart att man inte kan räkna med att en god idé ej kopieras.
Jag skulle nog säga att det helt beror på situationen. Vi hade ägnat en hel del tid åt att rita upp ett hus som vi ville bygga och när det kom till köksplaneringen så gjorde vi också en helt egen planlösning. Sen fick vi veta av husleverantören att en annan kund hade gjort om planlösningen för att få samma kök som oss vilket bara var kul och lite smickrande.

Men hade samma kund köpt tomten bredvid och kapat våra ritningar rakt av och byggt samma hus bredvid så hade det känts rätt knepigt. För min del skulle det kanske inte handla så mycket om en eventuell påverkan på värdet utan bara det faktum att hela situationen skulle kännas skruvad så jag har full förståelse för TS situation och funderingar.

Nu verkar det som om TS och grannen har en dialog och det förhoppningsvis kommer att lösa sig och jag är helt övertygad om att grannen också kommer att tycka att det i slutänden är lite roligare att de inte bygger ett identiskt parhus som grannen.(y)

Pumba skrev:
dock så verkar dem som tycker detta är helt OK diskutera destomer än dem som inte tycker det är Ok.
De som tycker att det är OK har ett större behov av att förklara sig eftersom de innerst inne vet att det egentligen inte är ok ;)

Vi andra sitter mest bara här och lider med dig och förundras över de som diskuterar destomer ;)

D
thomasx skrev:
De som tycker att det är OK har ett större behov av att förklara sig eftersom de innerst inne vet att det egentligen inte är ok ;)

Vi andra sitter mest bara här och lider med dig och förundras över de som diskuterar destomer ;)
Jaha, och det bevisar du genom att skriva ytterligare ett inlägg från det lägret som inte har något behov av att skriva? (y)

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Kan vi inte skapa en omröstning? ;) Även om jag inte uttryckt det i tråden så hade jag blivit riktigt störd. Jag tror tillochmed jag hade funderat över att sälja innan grannen blev klar med sitt hus.

mariatherese skrev:
Kan vi inte skapa en omröstning? ;) Även om jag inte uttryckt det i tråden så hade jag blivit riktigt störd. Jag tror tillochmed jag hade funderat över att sälja innan grannen blev klar med sitt hus.
SÅ har lagt till en omröstning.

Rent juridiskt så är det väl OK, men frågan får ju snarare besvaras utifrån andra aspekter än de juridiska.

Perfekt du har slagit "huvet på spiken"!
Folk bryr sig inte längre om andra än möjligen sin egen familj och några få vänner och därmed ska man vara glad om man har grannar som visar någon hänsyn, men det medför ju att om man har goda grannar som krav, får man snart flytta runt ett antal ggr innan man hittar en dräglig plats att bo på och även om man gör det, kanske man får nya grannar inom kort pga andra orsaker och måste flytta igen?
Alternativt bosätter man sig så långt bort från civilisation som man möjligt kan, flera km ut i skogen från andra hus, då får man antagligen räkna med en massa inbrott och liknande istället. Det tycker inte jag är ett dugg rimligt!
Om denna granne från början hade sagt kort och gott: "Vilket fint hus du har, jag vill bygga ett likadant på min tomt" hade han förmodligen fått svaret: "Vi vill inte att du kopierar vårat hus, pga.."
Har man då lite vett i skallen så tänker man om och bygger ett annat, fortfarande lika bra hus (det finns inte bara ett perfekt hus).
Eller så skiter man i vad andra (sina grannar) tycker och gör tvärtom. Det skulle dock aldrig förekomma om folk visade hänsyn.
I vissa fall finns det kanske inte någon lösning som BÅDA tycker är jättebra, men det finns alltid kompromisser!

Pumba skrev:
Kan även meddela att det fria tänkandet har tagit ett steg framåt efter dagens diskution med grannen, huset ska göras några m2 mindre och vara vänt 90grader mot mitt hus.

Inte bara bra för min del utan även bra att grannen faktiskt har börjat fundera lite över troligen sitt livs största investering vilket är ett klart steg framåt.

Jag skall (med risk att vara lite elak) göra en liten lördagsgissning:

Grannen, som för enkelhets skull accepterade att bygga likadant som TS, har tänkt till.

Genom att ändra proportionerna lite, vrida huset till en mer normal placering och göra takvinkeln mer harmonisk så ökar han husets värde jämfört med TS hus.

Och vem vet: Kanske TS hus, vid jämförelse med det genomtänkta grannhuset, tappar lite i marknadsvärde.

Men, huvudsaken är ju att alla blir nöjda. Det är ju lördag :rolleyes:

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.