Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
patriklarsson skrev:
Perfekt du har slagit "huvet på spiken"!
Med det resonemanget skulle alla hus se identiska ut.... Men som tur är är en god idé för en person inte nödvändigtvis en god idé för nästa, och i många fall är det en god idé att INTE göra exakt som sin förra.

Som tur är.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skall (med risk att vara lite elak) göra en liten lördagsgissning:

Grannen, som för enkelhets skull accepterade att bygga likadant som TS, har tänkt till.

Genom att ändra proportionerna lite, vrida huset till en mer normal placering och göra takvinkeln mer harmonisk så ökar han husets värde jämfört med TS hus.

Och vem vet: Kanske TS hus, vid jämförelse med det genomtänkta grannhuset, tappar lite i marknadsvärde.

Men, huvudsaken är ju att alla blir nöjda. Det är ju lördag :rolleyes:

Eller så accepterar grannen vissa kompromisser från den perfekta lösningen för att behålla grannsämjan.... rolleyes.gif

Och som väl är kommer sannolikt olika presumtiva köpare/värderare att värdera de två husen olika beroende på deras egna preferenser, och man kan därför rent generellt inte säga att det ena är mer värt än det andra, till skillnad från den tämligen rimliga spekulationen att värdet på bägge husen sjunker om de är identiska.
 
Vilket är kataloghuset som är ursprungsmodellen?
 
Vilket är kataloghuset som är ursprungsmodellen?
 
patriklarsson skrev:
Eller så skiter man i vad andra (sina grannar) tycker och gör tvärtom. Det skulle dock aldrig förekomma om folk visade hänsyn.
Det gäller att bägge visar hänsyn då, och inte ställer oavvisliga krav och ger varandra elaka epitet. Eller var det en ytterligare sånda här grej m,an inte får säga, utan bara hålla med TS? Jag känner mig lite osäker... ;)
 
Om det stämmer att grannen lämnat fotavtryck under fönstren för att stå och kika in i huset när ägarna inte är hemma, så tycker jag det är att gå för långt.
Men det kan ju lika gärna varit någon annan, och jag håller med om att man inte ska hänga ut grannen och kalla denne diverse otrevliga saker hur som helst.
Nu är det ju faktiskt så att TS har bjudit in grannen i sitt hus för att visa planlösning och då visar man väll grannen hänsyn om han har intresse av olika planlösningar. Hade då grannen kläckt ur sig att han ville bygga ett likadant hus, och TS INTE vill det, hade ju TS kunnat avsagt sig den rundvisningen med anledning till att han helt enkelt inte vill ha en kopia bredvid.
Därmed verkar grannen hållit inne med sina planer och utnyttjat TS öppenhet som "trevlig granne".

Hade jag haft angränsande tomter gjorda för bostadshus och byggde ett hus själv (efter egen design o smak), och någon kom och köpte tomten bredvid och sökte bygglov på ett i stort sett exakt likadant hus där skulle jag nog också tycka det kändes märkligt och tråkigt, nu har jag dock en tomt där jag inte har några direkta grannar på det viset, och det kanske hade passat TS bättre också, det är svårt att hitta ett bra läge (centralt) och få vara ifred.
 
Husritningar är offentlig handling så det är ju bara att hämta upp på stadsbyggnadskontoret......
 
Enk Projektet skrev:
Husritningar är offentlig handling så det är ju bara att hämta upp på stadsbyggnadskontoret......
Visst är det så, men då måste man väl uppge namn osv?
Det lämnas väl inte ut till vem som hellst annonymt?

Känns ju ananrs som det vore väldigt smidigt om man tex ska göra inbrott om man bara kunde varandra ner till kommunen och få en ritning på huset man ska bryta sig in i...

Jag hade ju istortsätt en visning som reklam för min husleverantör som jag i övrigt tycker skött sig väldigt bra, när vi valde leverantör så var vi även då och tittade på andra hus som de höll på att bygga, så jag ansåg väl det Ok att visa lite själv.

Grannen verkar vara lite så att han måste se det han ska välja, då fick han se vårt först och då skulle det vara lika dant bara för han fick nått att "ta på" så att säga.

Det springer väldigt mycket folk runt byggerna och kollar så det börjar snart bli läge att sätta upp varningsskyltar, jag är ju tex ansvarig om det skulle ske en olycka pga att någon nyfiken granne springer runt på bygget utan vettig skyddsutrustning.

Vad gäller röstningen så verkar det ju vara en klar majoritet för nej..
 
Pumba skrev:
Visst är det så, men då måste man väl uppge namn osv?
Nej.
Det lämnas väl inte ut till vem som hellst annonymt?
Jo.

Varför göra sig besväret att hämta ut en ritning på huset man skall bryta sig in i?
 
-MH- skrev:
Varför göra sig besväret att hämta ut en ritning på huset man skall bryta sig in i?
Kan väl vara en klar fördel om man tex vill ta reda på vart larm sitter osv, securitas sätter ju sina larm ganska standardmässigt så det kan ju vara en fördel att veta mer exakt hur huset ser ut invändigt.

Men att du skulle hålla med om något jag skriver ser tämligen hopplöst ut så knappt någon vitts att ens argumentera.
 
Enk Projektet skrev:
Husritningar är offentlig handling så det är ju bara att hämta upp på stadsbyggnadskontoret......
Och fastighetsbeteckningen är...?
Undrar vi som efterfrågar dessa här i forumet :)
 
Okej, då måste man väl uppge namn för att hämta ut rinitngar och de ger inte ut dem till vem som helst anonymt. Så, hoppas du är nöjd med medhållet du fick. Det är ju det viktigaste.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
-MH- skrev:
Okej, då måste man väl uppge namn för att hämta ut rinitngar och de ger inte ut dem till vem som helst anonymt. Så, hoppas du är nöjd med medhållet du fick. Det är ju det viktigaste.
nej det är inte det viktigaste men du har ju varit på tvären sen nästan första inlägget du skrev så ska man tolka det du säger som att så är det eller att du skriver så bara för att vara just emot?


Känns ju dock som det mest är trams tråden blivit och folk verkar tycka man ska sitta och vara taskig istället för att sakligt arumentera.

Nej sidan leder ju rätt kraftigt så man får väl utgå från att de flesta inte tycker att det är OK.
 
Ja, det är ju för dumt Här väntade du dig tröst och oförblommerat medhåll, och så fick du flera vinklar på det hela. Vad du måste blivit besviken! :D
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
-MH- skrev:
Ja, det är ju för dumt Här väntade du dig tröst och oförblommerat medhåll, och så fick du flera vinklar på det hela. Vad du måste blivit besviken! :D

Nej jag förväntade mig en seriös diskution på forumet, inte sandlåda.
 
  • Gilla
Malino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.