Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Den här tråden belyser ju på ett alldeles utmärkt tydligt sätt hur svårt det är med kommunikation via ett sånt här forum. (y) Man tolkar in värderingar i andras frågor och svar. Man förutsätter att folk är upprörda för att de svarar på tilltal. Man lägger medvetet ord i andras munnar (tangentbord...:p) Hur annorlunda hade inte den här diskussionen sett ut om den förts mellan XX par ögon? Hur många ickesvar på ickefrågor har skapats i tråden som inte egentligen har ett dugg med ursprungsfrågan att göra? Tar upp ett exempel; finns det bostadsområden i Sverige där alla hus ser likadana ut? Jo, det gör det väl men vad har det med tråden att göra? TS köpte tomt i ett område där hela tanken var blandad arkitektur/design. Även andra åtgärder togs för att undvika en dublett, såsom att få husleverantören att lova att inte bygga ett likadant hus bredvid. Ni som själva anser att det är okej med likadana hus får jättegärna tycka så men just den inställningen har ingen som helst relevans i tråden. En jämförelse: Jag frågar forumet vilken sorts färg jag skall använda när jag målar mitt garage blått; olje-, vattenbaserad eller fingerfärg? Någon svarar; du ska måla ditt garage vitt. Eeh, jaha...?
Så under de premisser som utsattes i trådstarten så skulle åtminstone jag svara "Ja" på frågan om en granne ska kunna förbjuda mig att bygga mitt hus exakt likadant som hans. För frågan om en granne ska kunna bygga mitt hus precis som jag vill är ännu mer felställd än frågan som nu ställdes i omröstningen, den skulle möjligen ha preciserats något men om man läst och förstått tråden så funkar även den formuleringen. Det handlar ju inte om att inte få bygga sitt hus hur man vill, utan att inte kopiera grannens. Det är en väldigt stor skillnad.

Skalman, jag har förmodligen läst ditt inlägg men jag minns det inte så jag har ingen uppfattning om innehållet. Du har helt rätt i att ironi och sarkasm är svårt. Det är svårt öga mot öga och extremt svårt i skrift. Keep trying, dock!(y)

Nu kan det möjligen vara så att någon anser att mitt sätt att "ogiltigförklara" vad som borde vara en ganska stor andel av inläggen i den här tråden skulle vara ett uttryck för någon sorts censurvilja. Så är det dock inte. Folk får skriva vad de vill vad mig anbelangar (så länge man håller sig inom ramarna för forumet) men jag står för det jag skriver ovan. När folk svarar på frågor som inte ställts, lägger ord i mun på varandra så den andre känner sig nödd att besvara och så vidare, då går trådarna off-topic. Det är väl ändå inte meningen? Visst, det kan även utveckla en tråd inom ämnet att gå lite off-topic men i den här tråden har det inte blivit så, det har bara blivit plumpt.

Allt ovan är mina egna åsikter. Andra får förkasta dem om de vill. Vi lever i ett fritt land. (y)

Edit: Skalman igen; såg nu att jag fått en mejlavisering om nya inlägg i tråden. Där var ditt inlägg om bilköp med som väl blivit raderat här antar jag. Håller inte med dig i sak men tyckte ändå det var väldigt roligt och bra skrivet! (y) Tydlig ironi och sarkasm och jag kan förstå till viss del varför det blev raderat, just på grund av det, men tycker ändå det var synd. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Skalman och 1 till
  • Laddar…
Grundregeln när vi diskuterar på Byggahus.se är ju att vi håller oss till ämnet och försöker hjälpa den som ställer en fråga. Det finns inga dumma frågor och alla har rätt att få hjälp på ett värdigt sätt.

Man kan sakligt uttrycka något, men ironi fungerar väldigt dåligt eftersom det dels är nedlåtande och dels lätt kan missförstås. Prata klarspråk fungerar mycket bättre. Har man en gång sagt vad man tycker så kan det räcka, men behöver inte tjata om det flera gånger på olika sätt.

Nu har TS fått svar på sin fråga och jag stänger därför tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.