Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
En seriös diskussion där man måste hålla med dig? Jodu. Och så blir du sur när man talar om för dig när du har fel ang. offentliga handlingar, så till den milda grad att du hädanefter inte vill tro på något jag säger? Seriöst minsann. :)
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Okej, då måste man väl uppge namn för att hämta ut rinitngar och de ger inte ut dem till vem som helst anonymt. Så, hoppas du är nöjd med medhållet du fick. Det är ju det viktigaste.
En av grundförutsättningarna i offentlighetsprincipen och allmänna handlingar är att man ska kunna hämta ut dem anonymt...
Ett fåtal ritningar är sekretessbelagda. Bl a häkten och fängelser. Men inte ens det är automatiskt utan det måste begäras av kriminalvården.

Många av försvarsmaktens hemliga anläggningar är undantagna från lovplikt och finns inte i kommunernas arkiv.
 
thomasx skrev:
Och fastighetsbeteckningen är...?
Undrar vi som efterfrågar dessa här i forumet :)
Ang vilket hus?
Är man intresserad av ett hus vet man antagligen var huset befinner sig och då frågar man enklast på kommunen så får man både fastighetsbeteckning, ritningar och bygglov.....
 
Det finns ett bra citat: "Argumentera aldrig med en idiot, den drar ner dig till sin egen nivå och vinner på rutin".

-MH- jag kan inte föreställa mig annat än att du själv är en person som blir sur när det visar sig du har fel, tyvärr tillhör du nog också den tråkiga gruppen som inte kan erkänna ett fel ens när fakta läggs på bordet.
Jag tycker inte du verkar vara ett dugg seriös och hur kan man reta upp sig på din egen inbillning att TS bara vill ha en klapp på axeln.
Du verkar ha för mkt fritid, hur gammal är du och vad arbetar du med? :)
Om du överhuvudtaget inte har någon kunskap om lösning på TS problem, varför kommenterar du? För att få uppmärksamhet?? Jag undrar när du fick en klapp på axeln senast..
 
D
Pumba skrev:
Nej jag förväntade mig en seriös diskution på forumet, inte sandlåda.
Tillåt mig tvivla... Om man vill ha en seriös diskussion så börjar man väl med ett inlägg med något mer seriositet själv och skriver inte så mycket tveksamt... Som att påstå att ditt hus skulle vara arkitektritat, när det närmast verkar vara ett kataloghus med några anpassningar (i alla fall har du inte visat på något annat). Visserligen säkerligen "arkitektritat" men det är ju säkert husen från Älvsbyhus också, de sätter väl inte telefonisten på att göra det precis.

Hela din attityd går ut på att du bara välkomnar lent smek medhårs...


Pumba skrev:
Hej.
Mitt hus har då gått från ett arkitektritat hus till att vara ett massproducerat jävla....

Rent ut sagt, vad fan kan man göra?

Jag har ju valt att köpa ett egetritat lösvirkeshus just för att jag vill ha ett för området unikt hus, nu får jag en identisk kopia precis jämte.

Hur påverkar detta värdet på huset?
Bor i en liten kommun så snack kommer det ju iaf bli....
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
D
thomasx skrev:
Och fastighetsbeteckningen är...?
Undrar vi som efterfrågar dessa här i forumet :)
Tror du på allvar att det skulle vara något som helst problem att få tag på fastighetsbeteckningen på fastigheten som gränsar till ens egna tomt där man planerar ett nybygge? De flesta lär väl ha tomtkartor där detta framgår med all önskvärd tydlighet. Att sedan TS är för oss anonym är ju totalt ovidkommande, det är ju inte oss som grannen stör sig på (inte våra kopior vill säga, rent allmänt verkar han vara rejält störd på vissa av oss :wow: ).

Så det är inga som helst problem att få ut ritningar till huset på granntomten och man behöver inte lämna ut sitt namn (i alla fall inte i min kommun) och även om så skulle vara fallet, vad spelar det för roll? Saken är ju helt enkelt den att det är väldigt lätt att få ut ritningarna så att försöka med hemlighetsmakeri är ju lönlöst. Det är inte där man skall förhindra kopiering. Om man vill ha ett ARKITEKTRITAT och UNIKT hu så skall man anlita en arkitekt som ritar huset nytt från topp till tå, avtala om ensamrätt till ritningarna och se till att ritningarna/designen är såpass unika att de når verkshöjd.
 
DIY_freak, vad är det du inte förstår? Att man kan vara upprörd över att en granne ska bygga ett likadant hus oavsett om huset är arkitektritat eller inte? Känns väll som det spelar mindre roll när TS undrar vad han ev. kan göra för att hindra grannen från att bygga ett likadant hus.
TS har väll fortfarande köpt tomt och börjat bygga hus FÖRST, varför hänga upp sig på småsaker som vad det gäller för hus när det spelar mindre roll.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Känns väll som det spelar mindre roll när TS undrar vad han ev. kan göra för att hindra grannen från att bygga ett likadant hus.
Hindra?
Det är inte så lätt....ett alt är att köpa upp alla tomter och på det viset hindra grannarna att välja utseende på huset...ett annat är att inte bygga hus där det finns grannar i närheten....man kan tycka vad man vill om att det är möjligt att kopiera andra men så ser det ut till stor del i Sverige......
 
ett alt är att köpa upp alla tomter och på det viset hindra grannarna att välja utseende på huset...ett annat är att inte bygga hus där det finns grannar i närheten.
De två sakerna har väll jag, till skillnad från vissa andra redan nämnt som möjliga lösningar, eller?
 
D
patriklarsson skrev:
DIY_freak, vad är det du inte förstår? Att man kan vara upprörd över att en granne ska bygga ett likadant hus oavsett om huset är arkitektritat eller inte? Känns väll som det spelar mindre roll när TS undrar vad han ev. kan göra för att hindra grannen från att bygga ett likadant hus.
TS har väll fortfarande köpt tomt och börjat bygga hus FÖRST, varför hänga upp sig på småsaker som vad det gäller för hus när det spelar mindre roll.
Självklart spelar det roll, eftersom TS frågade vad han kunde göra... OM det hade varit ett arkitektritat hus där han betalat arkitekten en rimlig och marknadsmässig ersättning med full kostnadstäckning för att rita huset från topp till tå och avtalat med arkitekten om ensamrätt till att använda ritningarna som upnått verkshöjd, så hade han haft lagligt stöd för sin upprördhet.

Om det däremot handlar om ett kataloghus med mindre anpassningar, där full kostnadstäckning för ritningsunderlag kanske inte tagits ut (utan där kunden profiterat på tidigare arbete och på motsvarande sätt kan få bidra till framtida arbete) och där anpassningarna inte når verkshöjd, så är möjligheterna att göra något åt saken mycket mindre.

Du däremot verkar bara vilja smeka TS medhårs och tycka synd om TS. Sympatiskt men på inget sätt angriper det själva problemet.
 
Och så tänker vi på att hålla en artig och respekterande ton.
Människor är olika och kan se olika på samma fråga.
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
se38005
  • Laddar…
Heders till alla som har guts till att stå emot drevet i tråden:beer:(y)
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pumba skrev:
...och kollar så det börjar snart bli läge att sätta upp varningsskyltar, jag är ju tex ansvarig om det skulle ske en olycka pga att någon nyfiken granne springer runt på bygget utan vettig skyddsutrustning.
Nejdå.
Du kan bara hållas ansvarig om du agerat uppsåtligt (gjort en fälla) eller oansvarigt (gjort något eller undlåtit att åtgärda något som du uppenbart borde förstått skulle kunna orsaka en skada.)
 
Mikael_L skrev:
Nejdå.
Du kan bara hållas ansvarig om du agerat uppsåtligt (gjort en fälla) eller oansvarigt (gjort något eller undlåtit att åtgärda något som du uppenbart borde förstått skulle kunna orsaka en skada.)
eller varit vårdslös, och vad allt detta innebär i en domstol kan man aldrig vara helt säkert på.... ;)
 
Pumba skrev:
Jag har betalt 10 000kr+ moms för att en arkitekt skulle rita huset.
Herregud man får väl inget egendesignat hus som når verkshöjd för 10.000 kr. Speciellt inte om man också ska ha ensamrätten. Många arkitekter som tror att de är något speciellt har som princip att aldrig ge bort rätten till deras verk, så om du inte har avtalat det på förhand, så är det ju upp till den som ritade huset att använda ritningarna hur mycket han vill.

Multiplicera talet med 10 gånger, så kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.