58 529 läst · 271 svar
59k läst
271 svar
Hjälp, grannen vill bygga kopia av mitt hus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och vari består skillnaden, förutom storlek och värde? Precis samma princip av att vilja känna sig unik. Varför är det rätt att ge sig på kunden som har köpt en produkt från samma tillverkare i det ena fallet men inte i det andra? Dags att inse att du som granne inte har något att göra med vad grannen bygger för hus, om det inte är så att du har någon vettig grund för att överklaga/hindra ett bygglov. Däremot så kan du utöva påtryckning mot tillverkaren för att de inte skall sälja vad du anser vara DIN design.cust3000 skrev:
"Storlek och värde" ...och beständighet, precis!DIY_freak skrev:Och vari består skillnaden, förutom storlek och värde? Precis samma princip av att vilja känna sig unik. Varför är det rätt att ge sig på kunden som har köpt en produkt från samma tillverkare i det ena fallet men inte i det andra? Dags att inse att du som granne inte har något att göra med vad grannen bygger för hus, om det inte är så att du har någon vettig grund för att överklaga/hindra ett bygglov. Däremot så kan du utöva påtryckning mot tillverkaren för att de inte skall sälja vad du anser vara DIN design.
Citatet gör sig onyo påmind...
Se Citatet nt from my GT-I9305 using Byggahus
Redigerat:
Och jag vet inte alls vad det är för citat du åsyftar (och jag bryr mig inte heller speciellt). Storlek och värde är nämligen ingen som helst faktor som har betydelse för principens skull. Då skulle du lika gärna kunna säga att TS hus värde är försumbart med en skyskrapas, så det är bara att strunta i det hela...cust3000 skrev:
Redigerat av moderator:
DIY_Freak du har ett ganska tråkigt liv eller?
eller vill du helt enkelt inte försöka förstå?
Det var ett exempel som jag drog men det verkade inte gå hem, jag var alltså ute efter tips på hur man ska ta diskutionen på bästa sätt och vilka argument man kan använda.
Då min granne uttryckligen sagt att han har en begränsad ekonomi så kan det ju tex kunna tänkas vara nått som kan vara av värde för att före en diskution framåt eftersom det var nått som han satte som en viktig punkt.
Därför jag försöker få svar på hur värdet kan tänkas påverkas av nämnda situvation, verkar dock vara splittrat i två läger denna frågan.
Jag vill alltså inte stoppa min granne med alla medel tänkbara utan kunna föra en vettig och saklig argumentation och hoppas på att detta funkar.
eller vill du helt enkelt inte försöka förstå?
Det var ett exempel som jag drog men det verkade inte gå hem, jag var alltså ute efter tips på hur man ska ta diskutionen på bästa sätt och vilka argument man kan använda.
Då min granne uttryckligen sagt att han har en begränsad ekonomi så kan det ju tex kunna tänkas vara nått som kan vara av värde för att före en diskution framåt eftersom det var nått som han satte som en viktig punkt.
Därför jag försöker få svar på hur värdet kan tänkas påverkas av nämnda situvation, verkar dock vara splittrat i två läger denna frågan.
Jag vill alltså inte stoppa min granne med alla medel tänkbara utan kunna föra en vettig och saklig argumentation och hoppas på att detta funkar.
Kan även meddela att det fria tänkandet har tagit ett steg framåt efter dagens diskution med grannen, huset ska göras några m2 mindre och vara vänt 90grader mot mitt hus.
Inte bara bra för min del utan även bra att grannen faktiskt har börjat fundera lite över troligen sitt livs största investering vilket är ett klart steg framåt.
Inte bara bra för min del utan även bra att grannen faktiskt har börjat fundera lite över troligen sitt livs största investering vilket är ett klart steg framåt.
Hur står det till med ditt eget liv? Kanske du skulle ägna lite mer tid åt det istället för att fundera så mycket över andras liv... Inse att du inte har några affärer tillsammans med grannen. Om du har synpunkter på att "din design" har sålts till grannen, så ta det med säljaren, inte köparen. Det är sunt förnuft.Pumba skrev:
Om du nu frågar hur värdet kan påverkas (vilket jag inte alls tyckte du gjorde utan du snararst har PÅSTÅTT att det påverkades, ditt första inlägg har ju av din senare retorik visat sig vara närmast retorisk) så är mitt svar att jag inte tror att det påverkas ett dyft, speciellt då "din design" inte verkar vara "unik" (i den bemärkelsen att det har en design eller funktion som saknas på husmarknaden i övrigt) utan du med "unik" enbart menar att det inte skulle finnas något annat hus med identiskt utseende i närheten. Jag tror inte någon (förutom du) skulle bry sig om en sådan sak när man är ute och tittar efter ett hus att köpa.
Redigerat av moderator:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Bara hoppas det blir så nu också, så anser jag problemet löst, att husen har samma färg bör inte spela så stor roll, är det trähus går det ev. måla om, och putsad fasad brukar oftast vara ljus och likna varandra, räcker nog med att ena huset är vridet så tänker man inte på att de är så lika skulle jag tro.När han väl börjat bygga sedan kan du ju glädjas åt att det löst sig och hoppas att ni kommer trivas som grannar istället. Kanske även hustillverkaren förespråkat att han inte skulle bygga likadant?
Ja både jag och hustillverkaren har förespråkat att han inte ska bygga lika/samma hus så det är ju en bit på vägen.patriklarsson skrev:Bara hoppas det blir så nu också, så anser jag problemet löst, att husen har samma färg bör inte spela så stor roll, är det trähus går det ev. måla om, och putsad fasad brukar oftast vara ljus och likna varandra, räcker nog med att ena huset är vridet så tänker man inte på att de är så lika skulle jag tro.När han väl börjat bygga sedan kan du ju glädjas åt att det löst sig och hoppas att ni kommer trivas som grannar istället. Kanske även hustillverkaren förespråkat att han inte skulle bygga likadant?
Han kommer även ha en lägre takvinkel än mig.
Det är väl mycket det som husförsäljaren fått till.
Dock så är det ju tämligen trist att ändå lägga ner sådär 15 minuter på att bestämma sig för ett husbygge för 2,6 miljoner kronor, så man vet ju inte hur långvarig grannen blir då iaf jag gissar på att det finns en viss risk för att han ångrar sig när det ligger så lite arbete bakom.
Självklart så värderar man väl in hur husen ser ut i närheten av det huset man vill köpa, det tycker ajg med flera andra är en viktig parameter.DIY_freak skrev:
Jag är villig att betala mer för att bo i ett område där det är en normal variation mellan husen än att bo i ett område där det står rad efter rad med identiska hus, det syns även rätt klart på prissättningen på hus i kommunen där jag bor.
Det är ju en del av läget och läget är ju det som till största delen sätter värdet på huset, jag kan personligen tycka att ett dåligt läge likväl kan vara att ha hus nr3 i en 30 hus långt radhusområde.
Ja, allt måste ju ta lång tid och vara för j-vligt jobbigt för att det skall bli lyckat, eller hur? Du och jag verkar ha ungefär samma angreppssätt när det gäller projekt, pysslar och planerar hur mycket som helst, men min fru t.ex. hon ägnar så lite tid hon kan på det hela och bryr sig inte speciellt mycket, men hon blir nöjd oavsett hur det blir... De med mindre engagemang kanske helt enkelt har mindre krav på det slutgiltiga resultatet också?
Så du skulle inte tycka det var jobbigt om någon köpte din grannes hus rev det och byggde en exakt kopia av ditt hus?Korkat att ens jämföra med en telefon!!!DIY_freak skrev:Jag tyckte det var mycket coolare att ha iPhone när jag köpte min första direkt från USA innan nästan någon annan hade den. Jag tror jag skall be er att slänga era iPhones i papperskorgen, för jag vill känna mig lite mer unik. Säljaren som sålde iPhonen till mig lovade att jag skulle känna mig unik med en iPhone. Vart skall jag vända mig för att klaga över att jag ser iPhones överallt? Är det säljaren som lovade mig en unik telefon eller är det ni som köpt telefonen som skall ta ert ansvar och kasta era?
Jag behöver väl inte nämna att min telefon är mycket mindre värd eftersom det finns likadana överallt?
Nej, jag skulle inte störas ett dugg om någon valde att bygga en kopia på något av mina hus... Tycker att det är ni som är korkade, så varsågod det personangreppet får du tillbaka...Paytax skrev:
Förresten har vi på ett av husen utsmyckningar ovanför fönstren (en form av "snickarglädje"). Grannarna kopierade våra dekorationer och det blev snyggt... stördes inte ett dugg av det, blev bara glad över att de gjorde sitt hus snyggare. En annan granne kom och frågade vilken färg vi hade målat med för de ville använda samma. Stördes inte ett dugg av det heller, även om jag tyckte frågan var lite märklig (då det var "standardvit" ).
Vad bra då att du inte störs av det, men tydligen gör ju Ts det.Och även jag skulle göra det om jag hade den situationen!!DIY_freak skrev:Nej, jag skulle inte störas ett dugg om någon valde att bygga en kopia på något av mina hus... Tycker att det är ni som är korkade, så varsågod det personangreppet får du tillbaka...
Förresten har vi på ett av husen utsmyckningar ovanför fönstren (en form av "snickarglädje"). Grannarna kopierade våra dekorationer och det blev snyggt... stördes inte ett dugg av det, blev bara glad över att de gjorde sitt hus snyggare. En annan granne kom och frågade vilken färg vi hade målat med för de ville använda samma. Stördes inte ett dugg av det heller, även om jag tyckte frågan var lite märklig (då det var "standardvit" ).
Ja synd om er då.... men nu frågade ju TS om vad vi tyckte om det hela, så då svarar jag ju helt enkelt på det. Men som så många andra, så vill TS bara ha klapp på axeln och höra från de som tycker precis som han...Paytax skrev:
Jag tror de flesta inte skulle bry sig. Det är för de flesta självklart att man inte kan räkna med att en god idé ej kopieras.patriklarsson skrev: