Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Pumba - har du pratat med grannen? Vad säger han när du påtalar att du inte alls gillar att han kopierar ditt hus?
 
Jag undar över en sak.
TS skriver att han bygger ett lösvirkeshus.
Samtidigt låter allt som att det är ett modifierat kataloghus.
De är väl byggda i fabrik?
I fallet kataloghus tror jag inte det är ngn diskussion om vem som äger rättigheterna till ritningar och design, även om man kanske kan göra ändringar som man äger själv.
Men i detta fall är det väl en annan situation.
Oavsett vilket, och hur obetydliga ändringarna än var, så borde väl den som betalt dessa vara ägare och kunna bestämma över hur de får användas?
Vad jag förstått så har husfirman på dirket fråga lovat att inte bygga samma hus i samma område iaf.
Vad svarar egentligen husfirman på detta argument?
 
D
karlmb skrev:
Oavsett vilket, och hur obetydliga ändringarna än var, så borde väl den som betalt dessa vara ägare och kunna bestämma över hur de får användas?
Nej, så är det inte automatiskt (juridiskt sett, etiskt sett så får ju var och en ha sin egen uppfattning). I den mån man kan äga rättigheten till designen så är det den som har ritat den som äger den om inte rättigheterna har överlåtits. Men det är vanligt att man vid ett uppdrag enbart ger den som betalar rätten att använda designen.
 
pelpet skrev:
Pumba - har du pratat med grannen? Vad säger han när du påtalar att du inte alls gillar att han kopierar ditt hus?
Hej, inte sedan det uppdagades att det skulle byggas lika dant, den infon har jag fått från leverantören.
Jag vet inte vart han bor eller telenr så jag kan inte prata med honom förräns han dyker upp på tomten.
 
KnockOnWood skrev:
Pumba, hur går det?
Får vi se några ritningar på ditt unika hus?

Om du inte vill visa ritningarna så OK, men säg till i så fall,
så får vi sluta att hoppas :(
Som jag skrev itidgare så är det inget unikt som att det är några speciella grejer utan unikt som sådant att det inte är samma modell som någon annan har.
De flesta moderna hus har ju liknande drag men är inte kopior för det.

Nej jag lägger nog inte upp något i nuläget.
 
Pumba skrev:
Hej, inte sedan det uppdagades att det skulle byggas lika dant, den infon har jag fått från leverantören.
Jag vet inte vart han bor eller telenr så jag kan inte prata med honom förräns han dyker upp på tomten.
Men det är väl bara att fråga leverantören alternativt kommunen eller vem som nu sålt tomten om kontaktdetaljer?
Så jädra svårt är det inte att få reda på någons detaljer, ta sig i kragen om detta nu är så viktigt för dig!
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ovanstående håller jag med om. Det kanske är så att det blivit en höna av en fjäder bara?? att det blivit en del missförstånd (kanske inte var "grannen" som trampade runt utanför huset)..men sakfrågan är viktig och den håller jag med Pumba om oavsett.

MEN en sak reagerar jag på i hela denna tråden. Grannar.. Jag har alltid haft en himla tur som haft grannar som "tänker" likadant som jag själv. Som har samma värderingar och som man kan behandla som man själv vill bli behandlad och allt är då frid och fröjd.. men skräcken att få in en sådan person eller familj som det tydligen finns en hel del av runt om som tänker som dels grannen i fråga men även flera av de som skriver här är total.

jag har för ett antal år sedan dock råkat ut för en kvinnlig granne tillika höjdare i samhället som kostade mig en hel del pengar och men hon har numera ingen som hon kan gå till eller prata med och detta har hon skapat alldeles själv..
Grannen tilll Pumba är förmodligen inte speciellt sugen på att råka ut för samma medicin då detta är min erfarenhet. Bära sig åt mot andra är okej men bär dig inte åt mot mig... då tar jag fram bössan.. typ..*suck*
 
jonasz skrev:
Men det är väl bara att fråga leverantören alternativt kommunen eller vem som nu sålt tomten om kontaktdetaljer?
Så jädra svårt är det inte att få reda på någons detaljer, ta sig i kragen om detta nu är så viktigt för dig!
Nej självklart ska det tas tag i på de sätt som går, därav att jag startade tråden, dels för att se om jag är helt ute på fel väg, vilket verkar vara 50/50 här vad folk tycker är normalt och inte.

Samtidigt söker jag tips på hur jag ska försöka tackla det hela för att det ska ge rätt resultat.
Ekonomin var väldigt viktig för min nya granne och han hade tydligen inte massor med pengar att lägga, därav kan det ju tx vara en nackdel om 2 lika hus jämte varandra har ett sämre värde jämfört med andra lösningar.
Då har vi ju nått konkret att diskutera, kännslor ger ju dessvärre inte alltid vad man önskar.
Men kan jag tex säga till min granne att han riskerar att få ett lägre värde på sitt hus eller nått annat konkret så har jag uppfattat honom som att han mer lyssnar.
 
Börja med att prata med din granne och förklara din syn på detta och lyssna sedan på hur grannen ser på detta....ta sedan ställning till hur du ska gå vidare.....
Att prata om framtida priser skulle jag nog undvika pga av det inte är fakta baserat.....
 
Enk Projektet skrev:
Att prata om framtida priser skulle jag nog undvika pga av det inte är fakta baserat.....
Fast det viktiga är väl vilka argument som (man tror) biter på grannen. Fakta är väl rätt överskattat i denna situation... ;):cool:
 
D
Pumba skrev:
Ekonomin var väldigt viktig för min nya granne och han hade tydligen inte massor med pengar att lägga, därav kan det ju tx vara en nackdel om 2 lika hus jämte varandra har ett sämre värde jämfört med andra lösningar.
Det där har du väl egentligen inte något belägg för och åtminstone inte kunnat visa. OK, arkitektritat låter ju fint, men då brukar man i regel mena ett hus med lite avvikande design som är ritat för kund från "topp till tå". Om jag nu förstått dig rätt, så är ditt hus tämligen standard med några mindre ändringar just för dig. Jag ser inte riktigt hur det skulle påverka värdet på din fastighet i någon nämnvärd grad och att sedan dessutom påstå att ett likadant hus bredvid ditt skulle göra att värdet påverkas...

Om jag hade varit din granne så hade jag inte precis lyssnat mer på dig för att du drog fram sådana argument. Jag hade ansett mig vara i min fulla rätt att köpa vilket hus jag vill och om du hade haft synpunkter på att hustillverkaren sålde samma hus till mig hade jag bett dig att ta det med tillverkaren. Har liksom ingenting med mig att göra, du är bara min granne och har ungefär lika mycket rätt att lägga dig i mitt bygge som jag har att påverka ditt.
 
Nåja, det beror ju på vad man hittar på om man förväntar sig god grannsämja...Om någon ber en att inte göra något så har man ju två val, lyssna och försöka sätta sig in i den andres situation, eller skita i vad grannen säger.
Det är upp till alla, men man får ju vara beredd på problem i vissa fall om man struntar i vad andra tycker om ens agerande.
Enda tillfället man kan göra helt som man vill är ju mitt ute i skogen där ingen ser eller hör en.
 
D
karlmb skrev:
Nåja, det beror ju på vad man hittar på om man förväntar sig god grannsämja...Om någon ber en att inte göra något så har man ju två val, lyssna och försöka sätta sig in i den andres situation, eller skita i vad grannen säger.
Jag tyckte det var mycket coolare att ha iPhone när jag köpte min första direkt från USA innan nästan någon annan hade den. Jag tror jag skall be er att slänga era iPhones i papperskorgen, för jag vill känna mig lite mer unik. Säljaren som sålde iPhonen till mig lovade att jag skulle känna mig unik med en iPhone. Vart skall jag vända mig för att klaga över att jag ser iPhones överallt? Är det säljaren som lovade mig en unik telefon eller är det ni som köpt telefonen som skall ta ert ansvar och kasta era?

Jag behöver väl inte nämna att min telefon är mycket mindre värd eftersom det finns likadana överallt? :rolleyes:
 
  • Gilla
se38005
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Jag tyckte det var mycket coolare att ha iPhone när jag köpte min första direkt från USA innan nästan någon annan hade den. Jag tror jag skall be er att slänga era iPhones i papperskorgen, för jag vill känna mig lite mer unik. Säljaren som sålde iPhonen till mig lovade att jag skulle känna mig unik med en iPhone. Vart skall jag vända mig för att klaga över att jag ser iPhones överallt? Är det säljaren som lovade mig en unik telefon eller är det ni som köpt telefonen som skall ta ert ansvar och kasta era?

Jag behöver väl inte nämna att min telefon är mycket mindre värd eftersom det finns likadana överallt? :rolleyes:
Hur kan man jämföra en telefon med ett hus?
Jag kommer bara att tänka på ett citat från filmen "kodnamn lisa" som Mikael Tornving uttalade vid trafikolyckan...



Sent from my GT-I9305 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.